Skip to main content

Tijdens een bezoek aan Pon Porsche Import in de zomer van 2019 nam één van de marketing medewerkers me mee naar een afgesloten garage om iets bijzonders te laten zien. Naast een splinternieuwe GT3 RS stond daar de nieuwe 911 Speedster in het exclusieve Heritage Design. Wat een beauty! Er werd meteen bij verteld dat deze auto in principe bestemd is voor de eigen collectie van Pon en niet beschikbaar is voor demo’s of testen door de vakpers.

Een tijdje later trof ik onze vaste contactpersoon bij Pon, de PR Manager. Ik begon voorzichtig: “Jasper, ik durf het bijna niet te vragen…..” In principe was Jasper het wel met me eens dat de Speedster een  plekje verdient in het PCH jaarboek. Maar de auto stond nog niet op kenteken en bovendien was toestemming vereist van de directie in de persoon van Paul van Splunteren om met deze auto te mogen rijden. Na een aantal weken stond de auto op kenteken en werd de toestemming gegeven. Er werd een afspraak gemaakt voor een rit begin oktober.

Een dag voor de  geplande rit had ik weer contact met Jasper. Het weerbericht voor die hele week zag er belabberd uit met veel regen. De Speedster staat op semi-slickbanden en we kwamen al snel tot de conclusie dat dit niet verantwoord was en dat het ook niet zinvol was om in deze omstandigheden een reportage over deze auto te maken. Kort daarna verdween de Speedster naar MOVE in Amsterdam om daar tentoongesteld te worden voor het publiek. Kans verkeken…(?)

Maar, in juni 2020 was de Speedster weer terug in Leusden en kregen we alsnog de kans om met deze bijzondere auto op pad te gaan. Halverwege juli zag het weer er goed uit - de afspraak stond!

Porsche geeft zichzelf een cadeau

8 juni 2018 - het jaar dat Porsche AG 70 jaar bestaat - wordt de 911 Speedster Concept gepresenteerd. De rijwaardige Speedster werd ontwikkeld door Porsche Motorsport in Weissach in samenwerking met Style Porsche en Porsche Exclusive Manufaktur als cadeau voor het 70-jarig bestaan.

In oktober 2018 volgde de aankondiging dat de Speedster daadwerkelijk in productie zou gaan en het definitieve concept werd tentoongesteld tijdens een autoshow in Parijs. De productie van de Speedster startte in mei 2019 in een gelimiteerde serie van 1948 stuks. Dat getal is gerelateerd aan het jaar 1948 waarin de Porsche 356 ‘Number One’ een goedkeuring ontving voor gebruik op de weg.

Uitzwaaimodel

De Speedster is altijd het ‘uitzwaaimodel’ van een 911-generatie. In dit geval van de 991-versie en dus niet van de nieuwe 992 serie. Het onderstel van de Speedster is overgenomen van de GT3 en deels van de 911 R, evenals de 4 liter atmosferische motor, nu in combinatie met de inmiddels verplichte benzine partikelfilters. Desondanks heeft Porsche het vermogen met 10 pk weten op  te krikken tot 375 kW/510 pk en een maximaal koppel van 470 Nm. Die verbetering werd bereikt door de toepassing van hogedruk brandstof injectoren en een verbeterde luchtinlaat met zes individuele gaskleppen. Het maximale vermogen wordt bereikt bij 8.400 tpm en het maximale toerental is maar liefst 9.000 tpm. De Speedster wordt uitsluitend met een handgeschakelde 6-versnellingsbak geleverd. Dat geeft een besparing van 17 kg vergeleken met een 7-versnellings PDK bak. Er wordt een 10 kg lichtere sportuitlaat van roestvrij staal gemonteerd.

Een Speedster moet vooral licht zijn. Daarom worden een aantal onderdelen waaronder de voorklep en de voorvleugels vervaardigd uit carbon. De achterklep met de typerende ‘double bubble’ is volgens Porsche het grootste en meest complexe onderdeel dat ooit werd vervaardigd voor een straat-Porsche. De klep is gemaakt van kunststof versterkt met carbon en weegt slechts 10 kg. Daaronder wordt het stoffen dak opgeborgen. Dat dak wordt elektrisch vergrendeld met- of losgekoppeld van de voorruit, maar het sluiten en openen van het dak dient verder met de hand gedaan te worden.

De voorruit werd met 50 mm verlaagd t.o.v. een 911 Cabrio en ook de zijruiten zijn verlaagd. Zo ongeveer alles wat in andere 911 modellen als optie te krijgen is wordt standaard geleverd op de Speedster, zoals achteras besturing, Torque Vectoring, dynamische motorsteunen en een uitgebreid PSM stabiliteitssysteem. De speciale 20” Speedster velgen met centrale wielmoer worden gecombineerd met keramische PCCB remschijven.

Heritage Design Package

Optioneel is de 911 Speedster leverbaar met het Heritage Design Package, een moderne interpretatie van historische elementen uit de 50-er en 60-er jaren. De carbon racekuipen worden dan uitgevoerd in cognackleurig leer en ook verder wordt veel leer in die kleur toegepast. De lakkleur is de klassieke GT Metallic finish in combinatie met contrasterende witte lak, die speervorming uitloopt over de voorvleugels. De grote nummerstickers zijn een verwijzing naar het race verleden van Porsche. Elke eigenaar kan zelf zijn startnummer kiezen. De Speedster logo’s op het dashboard en de achterklep zijn goudkleurig. De velgen van deze uitvoering zijn met een platinum finish afgewerkt.

Op zoek naar stuurmanswegen

Bijzondere dingen moet je delen, dus ik belde Walther Blijleven en vroeg of hij mee wilde met de testrit. Daar hoefde Walther geen seconde over te denken. Eind juli gingen we samen naar Leusden voor onze rit met de Speedster. De Speedster van Pon is voorzien van het Heritage Design Package met startnummer 70. Dat nummer is gekozen vanwege het feit dat Pon in 2019 vierde dat men 70 jaar geleden begon met de import van Porsche’s.

Er was ons van te voren maar één restrictie opgelegd: er mochten niet al te veel kilometers gemaakt worden. Niet geheel onlogisch voor een verzamelaarsobject. Dat er weinig met deze auto gereden is bleek uit de kilometerteller die op ruim 2.400 km stond. Voor vertrek kregen we eerst nog een korte uitleg over het openen en sluiten van het dak.

Met een beperkt aantal kilometers in het vooruitzicht wil je uiteraard een route plannen waar de Speedster tot zijn recht kan komen. Het toeval wilde dat enkele dagen daarvoor door Autovisie een artikel werd gepubliceerd in de serie ’de beste stuurmanswegen van Nederland’, waarvoor met dezelfde auto werd gereden. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Van de twee beschreven routes kozen wij de route door de Betuwe en over de rivierdijken. In het tijdschrift stond geen uitgebreide beschrijving, maar met wat aantekeningen uit het artikel en wat puzzelen met Google Maps was de rit voor een groot deel te reconstrueren.

Met een collectors item als dit wil je geen al te grote risico’s nemen. Maar we hoeven niet te bewijzen wat deze auto wel of niet kan, want dat is vrijwel 1:1 vergelijkbaar met de 991 GT3. Het plan is om een dag te gaan genieten, zonder extreme testen qua wegligging etc. Het is 20°, het zonnetje schijnt, de kap kan open blijven. We gaan op weg!

Het dashboard en de knoppenwinkel hebben de vertrouwde lay-out van de 991. Toegegeven, het interieur van de 992 is strakker en moderner, maar qua ergonomie maakt het niet echt uit. Wat wel direct opvalt is dat het infotainment scherm van de 991 inmiddels wat iel afsteekt tegen het veel grotere scherm in de 992. De sportuitlaat en de auto blib gaan uiteraard meteen aan. We rijden via de N226 richting Leersum en daar nemen we de N225 naar Doorn. Vervolgens via de N227 en N229 naar Wijk bij Duurstede, waar we het Amsterdam Rijnkanaal oversteken en verder rijden naar de Lekdijk West. We rijden kalm mee met het verkeer, ook een stuk achter een trekker, en zo kunnen we rustig aan de auto wennen. De kuipen zitten heerlijk met een extreem lage zit en de pook van de 6-versnellingsbak is mooi kort en heeft korte en directe slagen. Hier en daar op een snel genomen rotonde kunnen we al voelen dat de semi-slickbanden er voor zorgen dat het lijkt of de auto op rails rijdt. De vering van het GT3 onderstel lijkt iets comfortabeler afgesteld dan in de GT3 en dat voelt ideaal voor deze tourrit.

Net voor we de dijk oprijden zien we een fruitstalletje. We besluiten hier te stoppen voor foto’s met een typisch Betuwe sfeertje. De dame achter het fruitstalletje komt naar ons toe en bekijkt de Speedster bewonderend. Ze vertelt dat ze bij het naastgelegen huis een mooie bloementuin heeft en dat we daar ook wel foto’s mogen maken. Die uitnodiging nemen we graag aan en rijden door de brede oprit langs het huis naar de bloementuin, die inderdaad prachtig is. Hier maken we wat foto’s en we hebben hier de rust en ruimte om ook wat detailfoto’s te maken.

En dan…de dijk op. Die is hier tamelijk breed, met mooie lange bochten en er is vrijwel niemand. Vol gas, 9000 toeren naar de 2e versnelling, 9.000 naar de derde en ruim voordat de toerenteller weer op 9.000 staat hebben we de maximaal verantwoorde snelheid voor dit parcours bereikt. Een snelheid die in potentie goed is voor een lange periode zonder rijbewijs. Even inhouden voor twee fietsers en weer vol gas! Het geweld dat achter je losbarst is niet te beschrijven. Zo heftig! Een GT3 motor kan hetzelfde, maar de beleving in de open Speedster is toch wel iets heel anders dan in een GT3. Het gevoel bekruipt je nogal snel dat na zo’n rit een motorrevisie noodzakelijk is, maar het is en blijft allemaal binnen de specificaties die Porsche opgeeft. Specificaties waarvan we weten dat die altijd juist zijn.

De kronkelige dijk vormt zo ongeveer de ideale omgeving om van deze auto te genieten. Het stuur is extreem direct en geeft uitstekende feedback. De Dunlop Maxx Race 2 semi-slicks geven bijna oneindige grip bij het uitaccelereren. We volgen de Lekdijk naar Tull en ‘t Waal. Halverwege het traject neemt Walther het stuur over om de Speedster ook een aantal keren naar de 9.000 toeren te jagen. Het is hier genieten. Via de A27 steken we de Lek over om via de Lekdijk aan de andere kant te rijden tot Culemborg. Daar pakken we de N833 op naar Geldermalsen. Verder via mooie binnenwegen naar Est en vervolgens naar de Waalbanddijk, richting Tiel.

Onderweg komen we een mooi en stil zijweggetje tegen dat geschikt is om foto’s van de rijdende auto te maken. Walther rijdt daar drie maal heen en weer voor de foto’s, hetgeen weer de nodige bekijks oplevert van voorbijgangers. Kort nadat we de Waalbanddijk oprijden zien we beneden een parkeerplek waar we nog wat foto’s willen maken. Hier zetten we ook het dak op de auto, dat gaat heel eenvoudig. Ook met gesloten kap ziet de auto er fantastisch uit. Vanaf deze plek zien we een pad dat naar een theetuin leidt. Daar zitten we in het zonnetje met een prachtig uitzicht over de Waal en we eten een salade met een ter plekke gemaakt biologisch verantwoord fruitsapje. Net als op elke plek waar we stoppen, hebben we weer veel bekijks en wordt ons gevraagd wat voor auto dit precies is.

Het is uiteraard niet de hele dag ‘knallen’ met de Speedster. De route blijkt erg mooi te zijn en we rijden ook hele stukken relaxed om te genieten van het uitzicht, het mooie weer en van de Speedster. Die blijkt verrassend comfortabel te zijn als toerauto. In de comfort stand is de vering net iets minder hard dan in de GT3 en dat laat rustig toeren zondermeer toe.

Ik neem het stuur weer over van Walther en we vervolgen de dijk langs de Waal met prachtige vergezichten. Inmiddels is het wel een stuk drukker geworden met fietsers en hier en daar paarden. Uiteraard doen we het op die momenten rustig aan, maar af en toe is er vrij baan en kunnen we een sprintje trekken. Vanuit Tiel nemen we een klein stukje A15 om het Amsterdam Rijnkanaal over te steken en vervolgens binnendoor via Rhenen en Veenendaal rijden we naar de A12 voor de terugrit naar Leusden. Bij het stoplicht voor de oprit naar de A12 sta ik vooraan. Ik denk: “het kan nog één keer”. Een lange oprit in een hele mooie S-bocht…. Ik kan de verleiding niet weerstaan en het gaat scherp linksaf de oprit op met even tegensturen en dan vol gas tot aan de vierde versnelling. De motor brult nog een paar keer tot 9.000 toeren. Hier voel je echt de enorme grip van het GT3 onderstel met de semi-slickbanden en het geweldige effect van de achterasbesturing. En dan moet ik heel heftig in de ankers om in te kunnen voegen op de legaal toegelaten snelheid op de A12. Walther verblikt of verbloost niet en zegt alleen: “Oké dan”.

Feestje voor twee petrolheads

Via de A12 en de N226 rijden we rustig terug naar Leusden. Onderweg proberen we een oordeel te vellen over onze ervaringen met de Speedster. Je zou de 991 Speedster simpel kunnen omschrijven als een GT3 Cabrio. Qua vermogen en rijeigenschappen klopt dat ook wel heel aardig, maar je doet het Speedster concept met die omschrijving wel zwaar tekort. De beleving van de atmosferische 4 liter motor in de open lucht is uniek. Maar ook de combinatie van extreme luxe in een zeer sportieve afwerking bieden een weldadig en rijk gevoel zonder iets aan de sportiviteit af te doen. Het is een unieke ervaring om te kunnen rijden in de meest kostbare en meest zeldzame Porsche van de laatste jaren. Kort samengevat: het was voor ons een feestje waaraan we nog vaak zullen terugdenken.

Kort voor Leusden tanken we de auto af. Voor een rit van krap 150 km moet er 25 liter benzine bijgevuld worden. Halverwege de middag leveren we de auto weer in bij Jasper Koek. We praten nog wat na en bedanken Jasper nogmaals uitvoerig voor zijn medewerking aan dit avontuur. Het duurde tot laat in de avond voor de grijns van mijn gezicht verdwijnt en ik ben er van overtuigd dat het Walther niet anders is vergaan.

Uitverkocht maar wel te koop

Als gebruikelijk bij dergelijke gelimiteerde 911 modellen was de 991 Speedster in een hele korte tijd uitverkocht. Maar er zitten altijd speculanten tussen de kopers die op korte termijn winst willen maken. Eind juli staan er op de website mobile.de 27 exemplaren te koop, waarvan twee stuks met het Heritage Design Pakket en bijna allemaal met kilometerstanden onder de 2.000 (sommigen zelfs met krap 50 km). De verkoopprijs in Duitsland bedroeg in 2019 € 270.000 (in ons land € 355.000). De vraagprijzen lopen nu van € 339.000 tot 380.000. Wil je zo’n auto in ons land op kenteken zetten, dan kun je daar nog zo’n € 70.000 aan BPM bijtellen.

Door: Henry de Vaal, met dank aan Jasper Koek, Pon Porsche Import

SPECIFICATIES   
Motor:                         6-cilinder boxermotor (atmosferisch), 3.996 cm3
Vermogen:                  375 kW / 510 pk bij 8.400 tpm
Max. koppel:               470 Nm bij 6.250 tpm
Max. toerental:            9.000 tpm
Transmissie:               handmatig. 6 versnellingen

Wielen vooras:           9 J x 20 RO 55
Banden vooras:          245/35 ZR20
Wielen achteras:        12 J x 20 RO 47
Banden achteras:       305/30 ZR20

Lengte:                        4.562 mm
Breedte:                      1.852 mm (1.978 mm met uitgeklapte spiegels)
Hoogte:                       1.250 mm
Wielbasis:                   2.457 mm
Gewicht:                     1.465 kg (DIN) / 1.495 kg (EU)
cW Waarde:                0,347
Brandstoftank:            64 L (Optioneel 90 L)

Topsnelheid:               310 km/u
Sprint 0-100 km/u:     4,0 sec.
Sprint 0-200 km/u:     12,2 sec.
Verbruik (gemiddeld): 13,8 L/100 km
CO2 emissie:              317 g/km

Basisprijs:                   €  355.430,-
Prijs testauto:              €  397.528,-