Skip to main content

Wereldpremière in Detroit: een coupé met middenmotor als technologisch proefproject

PORSCHE 918 RSR – HYBRIDE RACELAB MET EERBETOON AAN GIJS VAN LENNEP

Leusden, 11 januari 2011- Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart breidt zijn expertise op het gebied van prestaties en hoge efficiency verder uit op het gebied van hybridetechniek. Met de 918 RSR presenteert Porsche tijdens de Detroit Motor Show een samensmelting van de in 2010 gepresenteerde succesvolle hybrideconcepten. De Porsche 918 RSR met middenmotor laat zien wat er gebeurt als de techniek van de Porsche 911 GT3 R Hybrid en het design van de 918 Spyder worden toegepast in een moderne, innovatieve supersportauto. Het startnummer 22 is een eerbetoon aan het Le Mans-record van jonkheer Gijs van Lennep en Dr. Helmut Marko in de Porsche 917 Kurzheck, dat 39 jaar standhield.

Racelab
Voorzien van een hoogst efficiënte vliegwiel-accumulator was de Porsche 911 GT3 R Hybrid een van de blikvangers tijdens races op de Nordschleife van de Nürburgring, in de American Le Mans Series (ALMS) en de International Le Mans Cup (ILMC) in Zhuhai, China. Daarbij werd het enorme prestatiepotentieel van de auto duidelijk. De 911 GT3 R Hybrid, ook wel het “Racelab” genoemd, overtrof dan ook de verwachtingen van Porsche Motorsport. De combinatie van zijn prestatievermogen, hoge mate van betrouwbaarheid en uitzonderlijke brandstofefficiency onderstreepten het basisidee van de Porsche-technici om op een intelligente manier extra vermogen te genereren. De 911 GT3 R Hybrid genereert dit extra vermogen tijdens het remmen. Porsche gebruikt deze techniek nu voor de 918 RSR coupé met middenmotor, de raceversie van de 918 Spyder conceptauto.

Nieuwe kleur
Net zoals de langeafstandsracers – de 908 Langheck (1969) en de 917 Kurzheck (1971) – is ook de 918 RSR coupé vormgegeven volgens de ‘vorm volgt functie’-filosofie. De gespierde wielkasten, dynamische luchtinlaten en opvallend gevormde cockpit benadrukken de elegante lijnen van de 918 RSR. De zichtbare ventilator tussen de inlaatkanalen en de achterspoiler met de afmetingen van die van de RS Spyder wijzen op de functie van de auto als “racelaboratorium”. De nieuwe kleur ‘liquid metal chrome blue’ benadrukt de fraaie welvingen van de Porsche en het voor de remklauwen en de striping gebruikte kenmerkende Porsche hybride-oranje zorgt voor de finishing touch.

High-Performance hybrideaandrijving
De lichte en torsiestijve monocoque is vervaardigd van met koolstofvezel verstevigd plastic (CFRP – carbon fibre reinforced plastic). De V8-motor is een doorontwikkeling van de direct ingespoten krachtbron van de succesvolle RS Spyder raceauto en produceert 414 kW (563 pk) bij 10.300 t.p.m. Elektromotoren op de voorwielen leveren ieder 75 kW (102 pk), waarmee het gecombineerd vermogen maximaal 564 kW (767 pk) bedraagt. Het extra vermogen van de elektromotoren wordt opgewekt tijdens het remmen, waarna een speciaal vliegwiel als accumulator dient.

De extra kracht die de twee elektromotoren genereren, wordt dankzij het Porsche Torque Vectoring-systeem variabel over de voorwielen verdeeld. Hierdoor ontstaat meer wendbaarheid en een betere stuurrespons. De boven de achteras gemonteerde V8-motor is gekoppeld aan een raceversnellingsbak, die eveneens is gebaseerd op die van de RS Spyder. De bediening van deze doorontwikkelde zesversnellingsbak met rechte vertanding geschiedt door middel van schakelpaddles achter het stuurwiel.

Vorm volgt functie
De designfilosofie ‘vorm volgt functie’ onderstreept het racekarakter van de Porsche 918 RSR. Of het nu de vleugeldeuren betreft, de luchtinlaat op het dak, de ‘quick action’-sloten op de voor- en achterklep, de antennes voor telemetrie en radioverkeer, de air splitter aan de voorzijde of de 19-inch slicks met centrale wielmoer, alles duidt erop dat dit een racelaboratorium is.

In tegenstelling tot dat van de 918 Spyder ademt het interieur van de 918 RSR een en al ‘race’. De met bruin leer beklede kuipstoel is een subtiele verwijzing naar de historie van de gentleman driver; de oplichtende schakellampen en de recuperatie-display op de stuurkolom voorzien de coureur van de benodigde informatie. De middenconsole van de 918 RSR heeft niet het futuristische en avant-gardistische van die van de 918 Spyder, maar is simpel van opzet en voorzien van tuimelschakelaars. De passagiersstoel heeft plaatsgemaakt voor het vliegwiel.

Porsche Intelligent Performance
De vliegwiel-accumulator draait maximaal 36.000 t.p.m. om bewegingsenergie op te slaan. Het opladen vindt plaats wanneer er wordt geremd en de elektromotoren als generatoren functioneren die de energie opslaan in het vliegwiel. Met een druk op de knop kan de coureur de opgeslagen energie weer gebruiken om extra snel te accelereren of om in te halen. Het vliegwiel wordt elektromagnetisch geremd om de maximale 150 kW extra vermogen aan de elektromotoren af te geven. Dit extra vermogen is gedurende acht seconden beschikbaar wanneer het systeem volledig is opgeladen. In de 911 GT3 R Hybrid kan dit systeem ook gebruikt worden om brandstof te besparen en een tankstop uit te stellen.

Met de 918 RSR is het concept van de ‘hybride raceauto’ naar een experimenteel niveau getild. In de 918 RSR staat ‘Porsche Intelligent Performance’ gelijk aan de zoektocht naar verbeteringen op het gebied van duurzame efficiency, snellere rondetijden en een grotere betrouwbaar op het circuit – iets waarin Porsche al zestig jaar succesvol is.

Eerbetoon Gijs van Lennep
Het startnummer 22 verwijst naar de 24-uursrace van Le Mans van 1971, waarin jonkheer Gijs van Lennep en Dr. Helmut Marko als eerste over de streep gingen. Ze reden met een Porsche 917 Kurzheck een recordafstand van 5.335,313 kilometer, met een gemiddelde snelheid van 222,304 km/uur. Dit record heeft 39 jaar stand gehouden, tot vorig jaar. De 917 was net als de 918 RSR een concept dat zijn tijd ver vooruit was, met een lichtgewicht magnesium spaceframe.

In oktober 2010 heeft Pon Porsche Import in Leusden de Porsche Oeuvre Award aan Gijs van Lennep uitgereikt. Deze unieke onderscheiding kreeg hij voor al zijn successen met het merk Porsche, maar de belangrijkste reden voor de toekenning van de Porsche Oeuvre Award aan Van Lennep is het feit dat hij gedurende 39 jaar het afstandsrecord voor de 24-uursrace van Le Mans in handen heeft gehad.

Zie voor meer informatie, video's en een webspecial http://imp.porsche.com/microsite/detroit/international.aspx