Skip to main content

De rijvaardigheid training die gepland stond voor maart van dit jaar werd door de gedwongen sluiting van het circuit helaas geannuleerd. Na de nodige aanpassingen en maatregelen was het circuit weer beschikbaar voor de geplande training in oktober. Een extra training of evenement inlassen is vrijwel onmogelijk, want het Midland circuit is lang van te voren gedurende de weekenden het hele jaar volgeboekt.

Omdat dit evenement vrijwel geheel in de buitenlucht plaatsvindt, leverden de COVID-19 regels van het circuit geen grote beperkingen op. De deelnemers moesten van te voren worden geregistreerd en in de communicatie naar de deelnemers werd duidelijk gemaakt dat er geen ruimte was voor bijrijders of toeschouwers om de grootte van de groep te beperken. 

De belangstelling voor dit evenement was groot en het maximum van 24 auto’s was al snel bereikt. Dat aantal is wat hoger dan gebruikelijk op dit circuit, maar de sportcommissie wilde zoveel mogelijk leden in de gelegenheid stellen om deel te nemen aan de enige training van dit jaar

Als gewoonlijk trok het evenement veel nieuwe leden en leden die voor het eerst een rijvaardigheid training bijwoonden. Daarnaast was er een vaste groep PCH leden aanwezig, die aan vrijwel elke slalom deelnemen. Een prachtige collectie Porsches stond aan het begin van de dag klaar op de parking van het circuit. Van de nieuwste 911 Turbo tot een Macan GTS, enkele klassieke Porsches en verschillende generaties van de 911, Boxster en Cayman.

Een strakke planning

Door de beperkte ruimte op het Midland circuit moesten er drie groepen gevormd worden, waarvan er steeds twee actief op het circuit konden zijn terwijl één groep dan pauze had. Die pauzes werden gebruikt voor een theorie sessie in de ochtend en voor de lunch, die ook in drie groepen werd gepland om in de kantine de vereiste afstand te kunnen houden. Het was ’s ochtends koud en onaangenaam weer en de warme soep en het traditionele broodje bal vonden dan ook gretig aftrek bij de deelnemers tijdens de lunch. Er was een strak programma waar de deelnemers zich goed aan hielden en dat vrijwel zonder vertragingen kon worden uitgevoerd.

In de ochtend begonnen we als altijd met rem- en uitwijkoefeningen voor één van de groepen en basis oefeningen met over- en onderstuur voor één van de andere groepen. Voor de deelnemers die voor het eerst aan een PCH training deelnamen was er ook nog een theorie sessie.

Voluit remmen klinkt simpel. Maar het is een gegeven dat de meeste automobilisten dat nog nooit voor 100% gedaan hebben. Het is ook een bewezen feit dat de kans heel groot is dat je het dan in een noodsituatie ook niet zult doen. In de praktijk zien we ook tijdens de trainingen dat veel deelnemers meerdere pogingen nodig hebben om de remmen echt voor 100% te gebruiken. De oefening werd daarna uitgebreid met remmen en uitwijken, dus remmen en sturen. Daarbij proberen we een belangrijk principe bij te brengen dat ooit door Ayrton Senna werd beschreven in zijn boek:

De wielen van een auto moeten drie dingen kunnen: accelereren, remmen en sturen. De optelsom van die dingen kan nooit meer dan 100% zijn.

Tijdens één van de oefeningen rijden de deelnemers met 60 - 80 km/u recht op een instructeur af die midden op de baan staat op het laatste moment aangeeft dat er geremd moet worden én naar welke kant er uitgeweken moet worden. Veel van de deelnemers gaven aan dit best wel eng te vinden. Maar het is een belangrijke oefening: direct reageren op een onverwachte gebeurtenis en leren kijken naar de uitweg en niet naar het obstakel.

Onderstuur ontstaat door te hard een bocht in te sturen en overstuur ontstaat door te hard de bocht uit te accelereren. Tijdens de oefeningen konden de deelnemers ervaren hoe dat voelt en hoe je dat kunt oplossen. Vervolgens is een slalom de beste manier om hier mee te oefenen. Om onder- of overstuur te corrigeren bij hoge snelheid moet je een instinct ontwikkelen dat je in staat stelt om bliksemsnel te reageren. Dat instinct ontstaat alleen door veel oefenen!

Slalom – een nuttig spelletje

Veel deelnemers die voor de eerste keer op het Midland circuit komen denken: “wat een Mickey Mouse baantje” En dat is het ook. Juist daarom is het circuit zo geschikt voor training. Er zijn nauwelijks rechte stukken en de bochten en chicanes volgen heel kort op elkaar. Ideaal voor het rijden van slaloms. Dat is niet alleen een leuk spelletje, waarbij het uiteraard ook om de snelste tijd gaat, maar het is vooral de ideale oefening met onder- en overstuur.

In de tweede sessie van de dag werden er twee slalom circuits uitgezet waar twee groepen tegelijk de slaloms konden oefenen en een poging konden wagen om de snelste tijd neer te zetten. Dat ging gepaard met menige schuiver en grasmaai activiteit. Omdat het Midland circuit zo krap is zijn de snelheden nooit echt hoog en lopen de schuivers altijd zonder schade af voor de auto’s. Er sneuvelden wel een aantal pylonen. Maar nuttig is het wel: om te weten waar de grens ligt waarbij je nog kunt corrigeren, moet je een keer over die grens heen…..

De ideale lijn

Voor de derde en laatste sessie werd het hele circuit gebruikt met een aantal extra pylonen-chicanes. De deelnemers reden hierbij beurtelings achter één van de instructeurs die de ideale lijnen voor dit circuit liet zien en hoe je zo vloeiend mogelijk de aaneengeschakelde bochten neemt.

Omdat de lay-out van het Midland circuit voor een Porsche betekent dat je continu aan het sturen, accelereren en remmen bent, zijn de oefeningen behoorlijk vermoeiend. Aan het einde van de dag was er nog een uurtje vrij rijden (met helm!) beschikbaar. Slechts twee deelnemers hadden nog voldoende energie om daar een krap half uurtje gebruik van te maken.

De prijsuitreiking voor de slalom werd deze keer overgeslagen omdat we niet de hele groep (dicht) bij elkaar wilden zetten. De eer van de snelste tijd is er niet minder om. Alle deelnemers vertelden ons bij het vertrek naar huis een heerlijke dag gehad te hebben en vooral veel geleerd te hebben. En van dat laatste worden wij als sportcommissie dan weer heel blij!

Tot slot een compliment aan alle deelnemers voor het enthousiasme, de discipline en het uithoudingsvermogen, van:

Daniël, Erik, Evan, Henry, Nicky en Walther

Voor het fotoverslag klik hier

Voor de uitslag van de slalom klik hier

Connect with Porsche Club Holland