Skip to main content

Porsche 911 (996) GT3 CUP

In deze editie van het PCH magazine die grotendeels in het teken van ‘racen’ staat, ook een hele bijzondere PPP test van een echte Porsche race auto, de 996 GT3 CUP. Met dit model werden tot 2004 alle grote race evenementen van Porsche verreden, waaronder de Porsche Supercup en de Carrera Cup. Nog steeds wordt de 996 versie bij wedstrijden ingezet, zoals bijvoorbeeld in de Dutch Supercar Challenge. Maar, hoe kom je zo snel aan een race auto en hoe krijg je het voor elkaar om het ding (op een circuit) uit te proberen?

Soms zit het tegen, soms zit het mee. Of zoals Johan Cruyff al lang geleden heeft beweerd: “elk nadeel heb z´n voordeel”. Dat kan Leo Biermans inmiddels van harte onderschrijven. Tijdens de laatste dag van de Spa Francorchamps Days eind mei dit jaar begon de 993 bi-turbo van onze voorzitter te protesteren. Na overleg met Jürgen Albert van Albert Motorsport werd besloten de auto naar de werkplaats in Oberhausen af te voeren. De week daarna stond het Time Attack evenement in de agenda waarvoor Leo als deelnemer was uitgenodigd. De oplossing kwam van Jürgen Albert die aanbod een Porsche-Cup auto mee te nemen naar Zandvoort. Die ervaring smaakte naar meer en Leo besloot om een 996 GT3 CUP van Albert Motorsport te huren om daarmee tijdens de Porsche Zandvoort Days te kunnen rijden, waarvan onderstaand een verslag.

Stiekem natuurlijk wel eens van het rijden in een ‘CUP’ gedroomd en nu zomaar kunnen instappen. Deze Cup was voorzien van mijn naam en bedrijfsreclame en zag er prachtig uit.

Na enige instructie er eerst maar eens ingeklommen. Letterlijk. Want het is niet alleen de deur openen, je moet echt over de rolkooi klimmen en je valt dan in de racestoel. Aan mijn helm was een Hanssysteem gekoppeld. De krachten die je ondervind in de raceklasse zijn toch weer een stuk groter dan in de sportklasse, dus een extra stukje preventie kan geen kwaad. Zelf je riemen vastmaken is er ook niet meer bij. Je zit zo strak in je stoel dat je met een helm op niet kan zien waar je vijfpunts-riemen heen moeten. Gelukkig heeft Jürgen altijd zijn monteurs bij zich, zodat die hulp direct beschikbaar is.

De CUP auto heeft zo’n fenomenale wegligging en tractie dat het heel lang duurt voor je begint te voelen wat de auto kan. Steeds je eigen grenzen iets verleggen om er achter te komen dat je de grens van de auto nog lang niet bereikt hebt. Ongelooflijk hoe strak de auto stuurt en hoe soepel hij door de bochten gaat. Deze cup had, in tegenstelling tot die tijdens de Time Attack, geen normale maar een sequentiële schakeling. Weer een nieuwe ervaring. Het werd mij goed ingeprent dat het hierbij niet mogelijk is om stappen over te slaan. Dus niet even bij een bocht van 5 naar 2 schakelen, want dat is einde verhaal. Het is echt terugtikken van 5 naar 4, naar 3, naar 2. Het is wel wennen aan de hitte en het lawaai in deze auto, racen pur-sang dus. Tijdens de Zandvoort Days konden een groot aantal passagiers dit ook aan den lijve ervaren. Iedereen die meereed genoot volop.

De auto in kwestie is een 996 GT3 CUP die in 2001 werd ingezet voor de Porsche Supercup door het Ifineon Supercup team en werd bereden door l. Schumacher (geen familie van), de eigenaar van Infineon die er goede resultaten mee heeft gehaald. Daarna werd de auto ingezet als promotieauto van Ifineon. Uiteindelijk kwam de auto in bezit van Albert Motorsport in Oberhausen en wordt nu voor verhuur tijdens circuitevenementen en races ingezet. De originele kleur was zilver, maar net als alle Albert 911’s is de auto nu wit

gespoten. Er werd een sequentiële schakeling ingebouwd, vergelijkbaar met de schakeling in de 997 GT3 CUP. Verder werd een serie-uilaat van de straatversie GT3 gemonteerd in verband met de geluidsrestricties die tijdens de meeste evenementen gelden. Optisch werd de auto aangepast aan de uitvoering van het model 2004 met nieuwe koplampen, spoilers en achterschermen.

De huur van een 911 CUP auto staat open voor iedereen met een Europese racelicentie. De kosten zijn afhankelijk van het type auto, de afgelegde kilometers en het aantal rijders dat de vaste kosten tijdens een evenement kan delen. Meer informatie is te vinden op de website: www.businessdevelopmentracing.nl

Technische bijzonderheden

Constructie: 996 GT3 basis chassis. Gewichtsbesparing door kunststof motorkap en deuren en plastic zijruiten en achterruit. Ingelaste rolkooi. Brandblussysteem, 89 liter brandstoftank en ingebouwde pneumatische krik.

Motor: 6-cylinder motor, 3.598 cc.
Vermogen: 390 pk (287 kW) bij 7.200 toeren.
Max. koppel 390 Nm bij 6.500 toeren.
Max. toerental 8.000 rpm
Dry-sump smering.
Motormanagement MS 3.1
Aandrijving: Zesversnellingsbak, Versnellingsbakkoeling met olie-water warmtewisselaar, Single mass vliegwiel met enkele schijf racekoppeling, differentieel 40/60 procent.
Onderstel: Voor: McPherson met anti rollbar.
Achter: multilink subframe met anti roll bar.
Variable dempers en continu variabele camber.
Wielen voor: 9J x 18,
Wielen achter: 11J x 18.
Remmen: Geventileerde en geperforeerde remschijven, voor 350 mm, achter 330 mm.
Vier-kanaals ABS, aangepast voor het racen.
Gewicht: 1.160 kg

Leo Biermans en Henry de Vaal