Skip to main content

911 (997) Carrera 4

door Evan Kersbergen en Henry de Vaal

Het leek allemaal zo mooi gepland. Een test met de nieuwe 997 Cabrio in juni en met de 997 Carrera 4 in november. Het weekend in juni was koud en nat en tijdens de test met de Carrera 4 medio november hadden we een mooi zonnig weekend met een zeer aangename temperatuur voor deze tijd van het jaar. Dus het testen van de natweer eigenschappen van onze testauto zat er helaas niet in. En waar je op zondagochtend nu zo snel een tankauto met water vandaan haalt om Paddock 2 van Circuitpark Zandvoort onder water te zetten wisten wij ook niet te verzinnen.

Op zaterdagmiddag halen we de auto op bij Pon in Leusden. Niels Boersma zit daar klaar met de sleutels, een bak koffie en - als altijd - een gezellig praatje. Maar…Niels heeft ook de sleutels van de Cayman S die verdekt staat opgesteld achter in de werkplaats. Natuurlijk willen we even kijken en oh …..wat is ie mooi! Foto’s doen de Cayman absoluut geen recht, hij is in het echt vele male mooier, maar daarover een andere keer.

De Carrera 4 die we meekrijgen is uitgerust met een Tiptronic S automaat. Eigenlijk een beetje jammer, we zijn geen fan van een automaat in een 911. Die hoort alleen in de Cayenne thuis. Maar het geeft ons wel de gelegenheid om toch weer eens de Tiptronic S uit te proberen, hetgeen alweer een tijdje geleden is. Zoals je mag verwachten van Porsche schakelt het ding voortreffelijk. Maar toch hebben we kritiek op de Tiptronic S. Natuurlijk is een bediening op het stuur uit veiligheidsoverwegingen ideaal. Maar toch: een tiptronic bediening met de pook, zoals bijvoorbeeld BMW en Audi die kennen, voelt gewoon sportiever aan. Nog een eigenschap die de andere twee genoemde merken wel hebben: zodra je de manual stand in die auto’s selecteert schakelt de auto meteen een versnelling terug. Bij de 911 zijn daarvoor twee handelingen vereist: eerst de pook op manual zetten en vervolgens op het stuur terugschakelen.

Verder is de testauto niet bepaald karig uitgerust. Met een slordige € 28.000 aan extra opties is het goed toeven in deze bolide. De meest interessante opties zijn het onvolprezen PASM systeem van Porsche, lederen sportstoelen, een navigatiesysteem en schitterende 19 inch velgen met achterop sloffen ‘maatje’ 305/30ZR19. We beschikken ook over een sportuitlaat. Het leuke is dat je die met een knopje op het dashboard aan en uit kunt zetten. Die knop staat natuurlijk constant op aan! Wat een fantastische sound komt er uit de uitlaatpijpen. Je vergeet helemaal dat Porsche’s vroeger luchtkoeling hadden. Deze klinkt er echt niet minder om.

De Carrera 4 en de 4S zijn 4,4 cm breder dan de standaard 911 Carrera modellen. En daar begint toch wat verwarring te ontstaan. Vroeger was de dikke kont voor de S-uitvoeringen van de 911, ongeacht of dat een 2- of 4-wiel aangedreven versie was. Nu hebben alleen de 4-wielversies de dikke kont meegekregen. En dat voluptueuze achterwerk staat de auto absoluut goed. Het zijn slechts een paar cm, maar je ziet het wel degelijk.

Op Zondagochtend rijden we naar Zandvoort om de PPP slalom test te doen. Daar aangekomen blijkt Bleekemolen Race Planet het circuit te hebben gehuurd, maar op Paddock 1 is nog voldoende ruimte om ons slalomparcours uit te zetten. Voor het eerst gebeurt dat onder grote belangstelling van het aanwezige publiek. Er worden zelfs veel foto’s van het gebeuren gemaakt. Onze sportcommissaris René van Bellen zorgt voor de pylonen en de tijdwaarneming. In eerste instantie is Evan Kersbergen zwaar teleurgesteld in de tijden die hij rijdt, ruim 26 seconden. De auto is volgens hem te zwaar en te breed. De pylonen gaan dan ook regelmatig omver. Erik de Vaal neemt het stuur over en weet de tijd van Evan na twee pogingen met ruim 0,5 seconden te verbeteren. Dat is niet leuk (voor Evan) en er ontstaat een serieuze wedstrijd tussen de GT3 CUP coureur en de Prokart coureur waarin ze elkaar niets toegeven. Uiteindelijk wordt het pleit beslecht in het voordeel van Evan op 24:97 seconden met slechts 0,05 seconden verschil. Dan weten we ook zeker dat de heren het maximale eruit geperst hebben. De beste tijd van de Cabrio S in juni was 19:55. Dat verschil van 5:42 seconden zit deels in de 30 pk meer vermogen van de S uitvoering en deels in de 55 kg extra gewicht van de 4-wielaandrijving en wellicht ook voor een stukje in de Tiptronic.

Na afloop van de test gaan we met de hele ploeg en aanhang naar Riche om koffie te drinken. Daar komen we helemaal in de winterstemming door een terras met kunstsneeuw en een rek met ski’s buiten en een knapperende open haard binnen. Dat werd genieten met warme chocolademelk. Foto’s van het wintertafereel kunnen we helaas niet maken omdat het op de parkeerplaats veel te druk is en ook vanwege het niet onbelangrijke detail dat we van huis gegaan zijn zonder geheugenkaart in de digitale camera. Dat euvel wordt snel verholpen en de rest van de middag besteden we aan rondtoeren op zoek naar geschikte locaties voor foto’s. Daarbij worden we flink tegengewerkt door de fel schijnende laagstaande zon, maar dat kan de pret niet drukken.

Porsche heeft voor de C4 uitvoering van de 997 een grotere verbetering toegevoegd aan het PSM veiligheids systeem. Als de bestuurder abrupt van het gas af gaat, hetgeen kan duiden op een noodstop, dan wordt er in een fractie van een seconde remvloeistof naar de remcilinders gepompt waardoor de afstand tussen de remblokken en -schijven tot het minimum worden teruggebracht. Indien de remmen dan ook daadwerkelijk worden aangesproken, dan gebeurt dat ook een fractie van een seconde sneller, hetgeen vele meters op de remweg kan uitmaken.

 

Op de weg naar huis lukt het ons een stuk weg te vinden bedekt met een behoorlijke hoeveelheid zand in een nieuwbouwwijk in aanbouw. Hier kun je de vierwiel-eigenschappen even goed testen als op een natte weg. En wat een feest is dat. Via de visco-lamellenkoppeling wordt tussen de 5% en 40% van het draaimoment naar de voorwielen gestuurd. In een 964 Carrera 4 kun je nog goed voelen op welk moment wordt ingegrepen in de krachtverdeling. In de 997 verloopt het omschakelen zo snel en vloeiend dat je niet kunt voelen wanneer de verhoudingen worden aangepast. De auto houdt gewoon tractie, wat je ook probeert. Het grote voordeel van een Carrera 4 is, zeker in ons natte land, dat de auto onder vrijwel alle omstandigheden controleerbaar blijft. Behalve de 55 kg extra gewicht (die je alleen in de PPP slalom merkt) heeft de vierwiel versie geen enkel nadeel in vergelijking met een tweewiel versie, tenzij de auto is bedoeld voor serieus en frequent gebruik op het circuit. Voor racen wil je nu eenmaal 100% van het vermogen op de achterwielen. Daarbij moet de bestuurder van een C4 wel het belangrijkste nadeel in het achterhoofd houden; ga je eenmaal over de grens dan is de auto vrijwel onmogelijk nog te corrigeren, dus je wilt de grens ook niet echt opzoeken. Dat kan met een C2 wel en die leent zich daardoor ook veel meer voor spelen op het circuit. De uiteindelijke hamvraag ‘wat is begerenswaardiger; een C2 of een C4?’ zal voor de meeste mensen dus in het voordeel van de laatste uitvallen. Voor dagelijks gebruik is de C4 absoluut de ideale auto. En dat 4,4 cm bredere achterwerk is daarbij mooi meegenomen. Alleen de Tiptronic mag er van ons af, maar dat is een geheel persoonlijke mening.

Volgende keer testen we hopelijk de Cayman S en we verheugen ons wat die auto betreft bij voorbaat op de slalom. De Boxster S werd destijds door Evan al als slalom monster bestempeld, dus dat belooft wat!

 

Bijzonderheden

Porsche 911 Carrera 4 Coupé Tiptronic

Cilinderinhoud:3.598 cc
Max. vermogen:325 pk bij 6.800 t/min
Max. koppel:370 Nm bij 4.250 t/min
Max. snelheid 275 km/u
Acceleratie 0-1005,6 sec
Cw waarde:0,30
Banden voor:8Jx18 - 235/40ZR18
Banden achter:11J x 18 - 295/35ZR18
Transmissie:Automaat, 5 versnellingen
Gewicht:1.490 kg
Afmetingen:lxbxh - 442,7 x 185,2 x 131,0 cm
Kofferinhoud:105 Liter
Benzinetank inhoud:67 Liter
Prijs (basis)€ 125.388,00
Prijs (geteste uitvoering)€ 153.615,00