Skip to main content

911 (991.2) GTS PDK

Porsche plakt het GTS label inmiddels op alle beschikbare modellen. Met name bij de Macan en de Panamera ontstaat er dan een auto met een heel ander karakter dan bij de standaard uitvoeringen. De Cayenne leent zich ‘iets’ minder voor sportief rijgedrag en daar is het effect dan ook wat minder uitgesproken. Bij een 911 mag je zulke grote stappen in sportief gedrag niet verwachten. Simpelweg omdat de 911 van nature al zo’n superieure wegligging en sportief karakter heeft.

Waarom zou je dan bij de 911 toch voor de GTS uitvoering kiezen? Daar zijn meer dan voldoende goede redenen voor aan te dragen. De 911 GTS kost ruim € 21.000,- meer dan een Carrera S. Voor dat prijsverschil krijg je een lijst extra’s die als opties de prijs van de Carrera S aanzienlijk hoger zouden laten uitvallen dan het genoemde bedrag. Dat betreft over het algemeen opties die je zou bestellen als je een 911 met serieus sportief uiterlijk en dito rijgedrag zou willen samenstellen. In dat opzicht is de GTS dus een goede aanbieding!

Het prijsverschil met een 911 Turbo bedraagt circa € 59.000,- en met een GT3 circa € 72.000,-. Dat lijkt me een bewuste keuze. Daar komt dan nog bij dat niet iedereen die een sportieve 911 wenst, ook het tamelijk agressieve uiterlijk van de GT3 op prijs stelt.

Lange lijst met extra’s
Het exterieur van de GTS onderscheidt zich van de Carrera door grotere luchtinlaten voor, standaard Porsche Dynamic Light System (PDLS) met de vierpunts LED dagrijverlichting, een achterspoiler die verder uitschuift en is voorzien van een mini ducktail, een  sportuitlaatsysteem, de geventileerde remmen van de 911 Turbo en - heel fraai - de 20” Turbo S wielen met de ‘racy’ centrale wielmoer. Tot slot zijn er een aantal zwarte accenten aangebracht, zoals rond de koplampranden, voor een wat agressievere uitstraling. Tot slot hebben de GTS modellen, ook de uitvoeringen met tweewiel aandrijving, de 44 mm bredere achterkant, die normaal alleen op de 4 en 4S uitvoering te vinden is.

Binnen treffen we een standaard PCM systeem met on-line navigatie aan. Veel gebruik van alcantara, ook op de zitting en rugleuning van de standaard sportstoelen. Zelfs de stuurwielkrans is met alcantara bekleed, iets dat ik persoonlijk erg prettig vind. En uiteraard is het GTS logo in de hoofdsteunen van de stoelen aangebracht.

De motor van de GTS is uitgerust met de voor de Carrera optionele powerkit die 30 pk extra levert. Die extra pk’s worden voornamelijk geleverd door het gebruik van andere turbo’s. Het is op de openbare weg en zelfs op het circuit moeilijk om het effect van die 30 pk vast te stellen, al zal het op het circuit waarschijnlijk een paar tienden in de rondetijden schelen. Maar meer pk’s is uiteraard nooit verkeerd. De sprint van 0 tot 100 km/u wordt mogelijk in 3,7 seconden; 0,2 seconden sneller dan met een Carrera S. Het totale vermogen van de 911 GTS bedraagt 450 pk met een koppel van 500 Nm. De powerkit kost overigens als optie op een Carrera S al ruim € 10.000,-

Het belangrijkste zijn echter de extra’s die het rijplezier vergroten. De 911 GTS is standaard uitgerust met PASM met een nog eens 10 mm verlaagd onderstel met kortere en steviger afgestelde schokbrekers. Verder standaard Porsche Torque Vectoring (afremmen van het binnenste achterwiel bij een stuuruitslag tijdens een dynamische rijstijl) en een elektronisch geregeld sperdifferentieel. Op de handgeschakelde versie van de 911 GTS wordt een mechanisch geregeld sperdifferentieel geleverd. Ook de actieve motorsteunen dragen bij aan een betere dynamiek bij sportief rijden.

De testauto die klaar staat bij Pon Porsche Import is uitgevoerd in een prachtige saffierblauwe metallic lak. Een kleur die heel mooi past bij het sportieve karakter van deze über-Carrera. Verder is er uiteraard een uitgebreide optielijst (het kan altijd mooier en beter). Nog meer alcantara met contraststiksel in Rodiumzilver en Sportstoelen Plus verhogen de luxe en sportieve uitstraling. Verder zeker de moeite van het vermelden waard: achterasbesturing. Een optie die normaal alleen leverbaar is op de S-modellen. Op hoge snelheid sturen de achterwielen mee waardoor de stabiliteit en de maximale bochtsnelheden aanzienlijk toenemen.

In de late vrijdagmiddag op weg naar huis zit er niet veel anders op dan mee sukkelen met het spitsverkeer. Alles ingesteld op standje ‘Comfort’ en dan is de enige conclusie die te trekken valt dat het inderdaad erg comfortabel toeven is in de GTS uitvoering van de 911 Carrera.

Nat en droog
Het weekend daarop is één van de koude weekenden eind april, met afwisselend droge perioden en korte felle regenbuien. Dat biedt in ieder geval de mogelijkheid om onder wisselende omstandigheden te gaan testen met de Carrera GTS.

Op droog wegdek wordt al snel duidelijk dat de GTS een ander karakter heeft dan de Carrera of Carrera S. Een aanzienlijk sportievere afstelling van het onderstel en vooral, veel meer feedback. De 991.2 versie van de Carrera had al een veel betere feedback in het stuur dan de eerste generatie. Hoewel er in de Porsche documentatie niets over is terug te vinden, heb ik stellig de indruk dat Porsche erin geslaagd is om het stuurgevoel van de GTS nog verder te verfijnen en bijna op gelijk niveau te krijgen met de hydraulische stuurbekrachtiging van ‘vroeger’.

30 pk meer dan de Carrera S is op zich niet heel veel op een totaal van 450 pk, maar de gewijzigde turbo configuratie biedt veel meer dan alleen die extra pk’s. De response van de motor is duidelijk sneller en feller dan de minder bedeelde Carrera modellen. Uit de door Porsche verstrekte specificaties wordt je wat dat betreft niet heel veel wijzer. Buiten de extra 30 pk en de 0,2 seconden snellere sprint naar 100 km/u ten opzichte van de Carrera S, is er op papier niet veel verschil te ontdekken. Het enige dat wel opvalt is een redelijk significant verschil in het gemiddelde verbruik en de CO2 uitstoot (beiden ca. +8%). Dat lijkt er op te duiden dat het verschil vooral wordt veroorzaakt door de software die het motor management en de aansturing van de PDK versnellingsbak regelt.

Hoe hard ik ook mijn best doe; onderstuur lijkt niet te forceren op een droge weg. Bij extreem vroeg en hard accelereren uit een scherpe bocht wil de achterkant hooguit een klein stapje opzij zetten in de Sport Plus modus. De combinatie van Torque Vectoring, achteras­besturing, het extra verlaagde PASM en de Pirelli P-Zero banden zorgen ervoor dat het voelt alsof je op rails rijdt in snelle bochten. PSM aan of uit; ik kan het verschil niet echt merken omdat het PSM systeem in de Sport Plus stand extreem laat ingrijpt. Vooral dankzij de meesturende achterwielen (wat een geweldige optie) zijn de bochtsnelheden die met deze auto haalbaar zijn krankzinnig hoog.

In de Sport Plus modus geeft het PDK systeem knalharde schakelklappen die nauwelijks onderdoen voor de 911 Turbo. De GTS komt weliswaar 100 pk tekort op de 911 Turbo, maar het gevoel van een launch control start is nog steeds te vergelijken met een heftige achtbaan ervaring. In een eerdere test was de conclusie dat het verschil in rijplezier tussen de Carrera en Carrera S niet heel erg groot meer is. Het is me snel duidelijk dat het verschil tussen een Carrera S en -GTS uitvoering toch een aanzienlijk grotere stap is.

Later die dag begint het stevig te regenen. Het is voor de relatie met Pon niet aan te bevelen een testauto terug te brengen met schade veroorzaakt door overmoed, dus nu blijft het PSM systeem aan, ook al omdat ik een goede vriend als passagier heb tijdens deze rit. Het is serieus nat op de weg en dat is te merken. Nu kan er wel degelijk flink gespeeld worden met de GTS. Sport Plus is zelfs een tandje te heftig, dus we laten het bij de Sportstand van het Sport Chrono systeem. Hard een bocht in gaat alleen door lichtjes bij te remmen bij het insturen van de bocht om de neus naar beneden te houden. Overstuur is in deze condities naar believen op te roepen. Ook in de Sportstand grijpt het PSM systeem dermate laat in dat er meer dan voldoende plezier valt te beleven. De GTS laat zijn derrière vrolijk kwispelen bij het uitaccelereren en het wordt snel duidelijk hoe ver je daarbij kunt gaan. Mijn passagier is diep onder de indruk van mijn ‘stuurkunsten’, maar heeft daarbij geen idee van alle elektronische en mechanische engeltjes die meerijden op mijn schouder. De GTS laat zich extreem makkelijk verleiden tot fraaie slidings door de bochten met power oversteer zonder dat ik ooit het gevoel heb de controle te verliezen. De grijns op mijn gezicht wordt dan ook steeds breder en mijn passagier - aanvankelijk wat nerveus - begint ook te genieten.

De volgende dag is het weer niet beter en er moeten nog foto’s gemaakt worden. Buienradar komt goed van pas om te zien wanneer het even droog is. Tussen twee buien door sponzen we snel de auto af en rijden naar een fotostek vlakbij huis. De donkere wolken boven het polderlandschap vormen daarbij een mooi decor.

De conclusie
Deze auto verdient het GTS label nog veel meer dan de vorige versie van de Carrera GTS. Het verschil met de ‘gewone’ Carrera S is aanzienlijk groter dan ik had verwacht. Dat zie je niet direct af aan de specificaties op papier, maar mijn gevoel is dat de GTS met name op het circuit een veel beter figuur slaat dan de Carrera (S). Ook op de weg biedt de GTS aanzienlijk meer sportwagengevoel, terwijl comfortabel en ontspannen rijden nog steeds op hetzelfde niveau mogelijk blijft. De extra uitrusting en het sterk verbeterde rijgedrag zijn de meerprijs ten opzichte van de Carrera S meer dan waard! De vorige GTS versies van de 911 waren bijzonder populair en Porsche kon zich verheugen op hele mooie verkoopcijfers van deze 911-uitvoering. Er is geen enkele reden om te denken dat het voor de 991.2 GTS anders zal zijn!

Op maandagochtend breng ik de GTS weer terug naar Pon in Leusden. Na het parkeren kijk ik nog eens om. Het gebeurt niet vaak dat ik een testauto meekrijg waarvan ik denk: “ik zou hem zelf precies in deze kleur en uitvoering willen hebben”. Dat is hier duidelijk wel het geval. Over een paar maanden zal deze auto via één van de Porsche dealers verkocht worden. Daar gaat iemand in ons land heel gelukkig van worden!

Henry de Vaal
Met dank aan Jasper Koek en Julie de Haas van Pon Porsche Import

SPECIFICATIES

911 Carrera GTS (PDK)

Hoogte:                               1.284 mm
Breedte:                              1.852 mm
Wielbasis:                            2.450 mm                                    
Lengte:                                4.528 mm
Leeggewicht (DIN)                1.450 kg                                    
aantal cilinders:                   6
Inhoud:                                2.981 cm³
Vermogen:                          331 kW / 450 pk
Max. koppel:                       550 Nm bij 2.150 - 5.000 t/min
Transmissie:                        7 versnellingen (7)                         
Acceleratie 0-100 km/u         4,1 sec. (3,7 sec.)
Topsnelheid                         312 km/u (310 km/u)
Verbruik (gemiddeld):           9,4 l/100 km (8,3 l/100 km)
CO2-emissie in g/km:           212 gr/km (188 gr/km)
Prijs:                                   € 165.027,- (€ 158.000,-)
Prijs testauto:                      € 191.815,-