Skip to main content

26 augustus 2011

Download de brochure

klik hier voor de fotopagina met de officiële persfoto's

Het lijkt er sterk op dat Porsche AG door het vroegtijdig uitlekken van de officiële foto’s eerder dan gepland informatie over de nieuwe 911 (991) heeft vrijgegeven. De verstrekte persinformatie is echter nog steeds tamelijk summier. Het is in ieder geval duidelijk, nu er foto’s van ongecamoufleerde auto’s zijn, dat de toegenomen lengte de nieuwe 911 erg goed staat!

Anders dan de 997, die een doorontwikkeling was van de 996, is de 991 volledig nieuw ontworpen. De auto is 10 cm langer, lager dan de 997 en de spoorbreedte voor is toegenomen. Maar het blijft onmiskenbaar een Porsche 911. Tot de meest opmerkelijke veranderingen aan de carrosserie behoren verder de buitenspiegels die nu op de deur in plaats van op het zijraam geplaatst zijn, een bredere achterspoiler en – heel opvallend – de volledige vermelding van de merknaam ‘Porsche’ en type aanduiding ‘911 Carrera’ op de achterkant. De maximale wielmaat werd opgehoogd tot 20 inch.

Binnen zijn de veranderingen misschien nog wel meer opvallend. Het volledig nieuwe dashboard en de middenconsole zijn sterk gebaseerd op het interieurconcept van de Porsche Carrera GT. Het ziet er allemaal veel gebalanceerder en rustiger uit dan het wat rommelige interieur design van de 996/997. De instrumentencluster met de vijf ronde displays ziet er nog vertrouwd uit. Er is nu wel een hoge resolutie multi-functioneel display in opgenomen, zoals we dat van de Panamera al kennen.

Mede dankzij een gewichtsbesparing van 45 kg, zijn het brandstofverbruik en de CO2 emissie gedaald met 16%. De andere factoren die daaraan bijdragen zijn een auto start/stop systeem, een systeem voor terugwinning van elektrische elektrische energie (volgens de geruchten een KERS systeem) en de eerste handgeschakelde 7-versnellingsbak ter wereld met de 7e versnelling als overdrive.

Als eerste 991 modellen komen de 911 Carrera en de 911 Carrera S op de markt. De eerstgenoemde heeft een 3.4L motor met 350pk, de S-uitvoering krijgt een 3.8L boxer met 400 pk. De Carrera S met PDK en Sports Chrono Package doet de standaardsprint naar 100 km/u in 4.1 seconden.

Nieuw voor de 911 is de PDCC optie op de Carrera S: Dynamic Chassis Control, het systeem dat door een variabele gasdruk in de vering de auto in bochten 100% horizontaal weet te houden. Dit zal de wegligging ongetwijfeld sterk verbeteren, voor zover dat nog kan in een 911. De nieuwe 911 wordt voor het eerst getoond op de IAA autotentoonstelling in Fankfurt. Vanaf 3 december staat de auto in de showroom van de Nederlandse dealers. De prijzen beginnen bij € 112.911 en dat is ca. € 4.000 lager dan het huidige model.