Skip to main content

Porsche’s bestseller

Ik zal het maar direct eerlijk bekennen: na de vorige testsessies met een Macan ben ik fan van deze auto geworden. De combinatie van het gemak en comfort van een praktische SUV met serieuze sportwagen eigenschappen is iets waar je heel makkelijk aan kunt wennen! Bovendien is de Macan inmiddels - wereldwijd gezien - het best verkochte Porsche model. Alleen al om die reden verdient de Macan hier opnieuw een plaatsje.

Macan GTS

Van alle overige Porsche modellen is al eens een GTS versie verschenen en die werden zonder uitzondering een verkoopsucces. Alle reden voor Porsche om deze drie letters ook achter op de Macan te plakken. De Macan GTS is gepositioneerd tussen de Macan S en de Macan Turbo. Heel spectaculair zijn de verschillen niet op papier met 340, 360 en 400 pk. De Nederlandse CO2 heffing verdoezelt als gebruikelijk de door Porsche gekozen prijspositionering. Met een prijs (2016) van € 108.645,- zit er een redelijk gat tussen de GTS en de S, die voor € 93.846 in de prijslijst staat. Het prijsverschil met de Turbo is een stuk geringer en bedraagt ‘slechts’ € 8.600,-

Het prijsverschil met de Macan S lijkt aanzienlijk. Echter, net als bij de overige GTS-modellen bevat de standaarduitrusting een aantal zaken die de prijs van de S-versie nogal snel opdrijven tot gelijke hoogte of zelfs tot een hogere aanschafprijs. In de meeste gevallen zal de GTS daarom de betere koop zijn.

De motor is in de basis gelijk aan de V6 van de Macan S. Porsche heeft met wat kleine aanpassingen aan het inlaat- en uitlaattraject en een turbodruk die met 0,2 bar werd opgehoogd naar 1,2 bar, de extra 20 pk uit de motor weten te persen. Verder zijn er nogal wat verschillen met de S-versie. De GTS is standaard uitgerust met het PASM systeem met een onderstel dat 15 mm werd verlaagd. Verder behoren fraaie sportstoelen met leder/alcantara bekleding, 20” wielen en een sportuitlaat tot de basisuitrusting. In het interieur zijn een aantal fraaie details aangebracht die duidelijk maken dat het hier om de sportiefste Macan gaat, hetgeen wordt onderstreept door een aantal zwarte accenten voor het exterieur.

De Macan GTS die in Leusden voor me klaar staat is uitgevoerd in vulkaangrijs metallic. In combinatie met de zwarte 20 ”wielen is het een gedistingeerde en extreem krachtige verschijning. Voor mij zou het nog wel iets sportiever mogen. Saffierblauw, of misschien wel metallic wit, zodat de zwarte accenten mooi uitkomen. Op de optielijst staat - uiteraard - het Sport Chrono pakket. Verder is de auto uitgerust met luchtvering, het nieuwe Porsche Connect systeem en nog een paar leuke hebbedingetjes. De totale meeprijs van ruim € 16.000,- is naar Porsche maatstaven bescheiden voor een testauto die vooral bestemd is voor de automotive pers.

Achter het stuur gezeten voel ik me heel snel thuis. De GTS accenten zijn bescheiden, maar geven het interieur een mooie sportieve uitstraling. Rode stiksels in het leer, rode gordels, een rood getinte toerenteller en geborduurde GTS logo’s in de hoofdsteunen laten er geen twijfel over bestaan welk karakter aan deze auto toegedicht wordt door Porsche. Haast is niet geboden, want de GTS mag het hele weekend mee naar huis. Tijd zat om uit te vinden of dit inderdaad de sportiefste Macan uitvoering is.

Na een dag rijden kan ik daar nogal kort over zijn. Ja dus! De verlaging van het onderstel met 15 mm geeft een effect dat veel meer merkbaar is dan in een sedan of sportwagen. Logisch, doordat een SUV een stuk hoger is zal het verlagen van het zwaartepunt meer voelbaar zijn. De GTS levert iets in aan vermogen ten opzichte van de Turbo, maar stuurt scherper en heeft een nog betere wegligging. En die was al zo goed! Onderstuur is niet meer te forceren op droog wegdek en om wat overstuur te voelen moet je extreem je best doen en heel veel en heel vroeg gas geven uit een bocht of uit een rotonde. Met de sportuitlaat geactiveerd, brult de GTS als een volbloed sportwagen. De besturing is extreem precies en je wordt al snel verleid om dingen te doen die helemaal niet passen bij een SUV. Je vergeet nog makkelijker dan bij de andere Macan uitvoeringen dat je in een SUV rijdt en niet in een sportwagen.

Ik ben er al heel snel achter dat deze auto me beter bevalt dan de Turbo uitvoering. De 40 pk extra vermogen mis je niet. De GTS heeft ruim voldoende power en haalt in krap 5 seconden de 100 km/uur. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die zo denkt. Enkele maanden na deze test kondigde Porsche het Performance Package aan voor de Macan Turbo. Met uiteraard hetzelfde verlaagde sportonderstel en de sportuitlaat en nog wat zaken die het net weer wat leuker maken. Waarschijnlijk steekt hier de gedachte achter dat het kleinere (lees: goedkopere) broertje het toch vooral niet beter mag doen? Daarmee loopt het prijsverschil met de GTS overigens wel op tot meer dan € 20.000,-

De volgende dag, 22 mei, mag de Macan GTS mee naar de 30ste editie van de befaamde PCH P&P Toerrit. En dan blijkt weer hoe veelzijdig het karakter van deze auto is. Gisteren was ik er nog mee aan het gooien en smijten waar dat maar even kon. Vandaag gedraagt de GTS zich als een goedmoedige en extreem comfortabele reisauto. Sportuitlaat uit en met standje comfort ingeschakeld, is mijn echtgenote/navigator helemaal happy, zonder enig idee van wat ik een dag eerder met deze auto heb uitgehaald. Dat laten we maar zo. Van de straten met keitjes en het slechte wegdek op een aantal dijken merken we helemaal niets.

De dag erna breng ik de auto weer terug naar Leusden. Ik ben overtuigd. Dit is voor mij de beste Porsche voor alledaags vervoer, die je bovendien zo af en toe ook nog het vuur ongenadig aan de schenen kunt leggen.

Macan 2.0

Wat nu, een Porsche instapmodel? Jazeker! Als je met Nederlandse ogen naar de Macan 2.0 kijkt dan wekt dat wellicht enige verbazing. Maar de Macan is wereldwijd al een cash cow voor Porsche en de 2.0 gaat daar ongetwijfeld een schepje bovenop doen. In ons landje wordt je nu eenmaal niet geacht je kop boven het maaiveld uit te steken, maar in veel andere markten, denk aan de USA en zeker aan de enorme markt in China, staat het rijden in een Porsche gelijk aan ‘succes’ en daar hoef je jezelf niet voor te schamen. Integendeel, je wordt geacht dat te tonen. Dus met de Macan 2.0 zijn er in die markten heel veel meer mensen die hun ‘succes’ kunnen tonen.

In de basis is de Macan 2.0 uitgerust met een Golf GTI motor, vrijwel gelijk aan de versie die in de Audi Q5 wordt gebruikt. De specs zijn ook gelijk aan die van Audi: 252 pk en een koppel van 370 Nm tussen 1.600 en 4.500 t/min. Een sprint naar de 100 km/uur in 6,7 seconden en een topsnelheid van 229 km/uur. Dat is niet echt behelpen. Porsche heeft echter de aandrijflijn gelaten voor wat die is. In tegenstelling tot de voorwiel aangedreven Audi, zet de standaard vierwielaandrijving van de Macan 2.0 het vermogen voor 80% op de achterwielen. Mocht het nodig zijn dan kan razendsnel tot 50% van het vermogen op de voorwielen gezet worden. En niet te vergeten, standaard met de fabuleuze zeventraps PDK-bak.

De motor is het enige grote verschil met de 6-cilinder Macan S. Aan de buitenkant is de Macan 2.0 te herkennen aan zwarte raamlijsten, zwarte remklauwen en twee enkele uitlaatpijpen, links en rechts. De uitrusting is verder vrijwel identiek aan de Macan S. Daar heeft Porsche duidelijk niet op beknibbeld. De optielijst staat uiteraard vol met begerenswaardige zaken die moeilijk zijn te weerstaan, maar de basisuitrusting van de auto is bepaald niet karig te noemen met bijv. alcantara stoelbekleding en zelfs de Sportknop is standaard aanwezig.

Pon Porsche Import heeft een vrijwel nieuwe Macan 2.0 in de kleur Rodiumzilver metallic voor me klaar gezet. Je ziet inderdaad aan de buitenkant niet direct dat het hier om een ‘budget-Macan’ gaat. Een blik op de prijskaart van de auto maakt al helemaal duidelijk dat er van een budget uitvoering helemaal geen sprake is. Er is voor ruim € 30.000,- aan opties op deze auto gemonteerd waarmee het prijskaartje net onder de € 100.000,- uitkomt. Een adaptief onderstel (PASM), SportChrono Package en sportstoelen plus een waslijst aan overige zaken maken hier een zeer complete auto van.

Ik ben enorm benieuwd hoe de 2 liter 4-cilinder motor zich houdt in de Macan met zijn 1.770 kg gewicht. Vanuit Leusden gaat het de snelweg op en het is al heel snel duidelijk dat de auto zich prima en vlot gedraagt in normaal verkeer. We gaan hier niet vergelijken met de zescilinder modellen, want dat heeft geen zin. We bekijken de 2.0 motor op zijn eigen merites, zonder Porsche 911 of zescilinder boxermotor bril op te zetten. En dan moet ik bekennen dat de Macan 2.0 gewoon een lekkere vlotte auto is. Laten we het begrip ‘instapmodel’ even relativeren: Met 252 pk en 370 Nm ben je ongeveer even sterk gemotoriseerd als een BMW 330i. Die auto weegt ca. 200 kg minder en doet 0,8 seconden korter over de sprint naar 100 km/uur. Ik schreef het al eerder: dit is echt niet behelpen!

De PDK bak werkt mooi samen met de motor. Een sprintje trekken voor een inhaal manoeuvre is geen probleem. De motor is relatief stil en uiteraard biedt de 2.0 geen echte Porsche sound, maar vervelend is het ook zeker niet. Er zit een sportuitlaat op dit exemplaar, maar de meerwaarde daarvan kan ik niet echt ontdekken. In de meeste gevallen vind ik de sportstand het prettigst rijden omdat alles dan een tandje scherper staat afgesteld en de vering, ook in de stad, zeker niet oncomfortabel wordt. Alleen heeft de PDK bak in de sportstand geen idee wanneer je aan het cruisen bent. Op de provinciale weg, voortsukkelend met het overige verkeer met 80 km/uur blijft de bak in de vierde versnelling hangen. Op de snelweg met een constante 100 km/uur gaat de bak niet verder dan het vijfde verzet. Omdat de auto is uitgerust met Sport Chrono en schakel paddles op het stuur heb je dan al snel de neiging om twee versnellingen op te schakelen. Dat is wel zo efficiënt en mocht je het benzineverbruik niet van belang vinden, dan scheelt het in ieder geval in de actieradius.

Het belangrijkste vind ik dat de Macan 2.0 zich gedraag als… een Macan. Porsche heeft geen enkele concessie gedaan aan het onderstel en het weggedrag van deze auto is net zo goed als van de Macan S of de Macan S Diesel. Subliem dus.

Voor de kopers van een midsize SUV die niet het onderste uit de kan willen en niet echt onder de indruk zijn van 100 pk meer of minder is de Macan 2.0 een prima keuze. De auto rijdt vlot genoeg om toch nog redelijk sportief aan te voelen en daarbij krijg je de sublieme afwerking en wegligging van een Porsche. De 2.0 motor doet het aanzienlijk beter in deze auto dan ik had verwacht en dat komt voor een groot deel door het perfecte samenspel met de PDK versnellingsbak.

Henry de Vaal
Met dank aan Per Peschar van Pon Porsche Import

 

Connect with Porsche Club Holland