Skip to main content

997 Cabrio S

door Evan Kersbergen en Henry de Vaal

Een weekend in juni lijkt het ideale tijdstip om een PPP test met een cabrio te doen. Maar het voorjaarsweer in ons land trekt zich daar niets van aan. Het is regenachtig en verder dan 17 graden komt de thermometer niet dat weekend. De vraag dringt zich dan ook meteen op hoe nuttig of praktisch een cabrio in dit koude kikkerlandje is. Dat is meteen een mooie insteek voor de test want over de kwaliteit in de basis van de 997 Carrera S hoeven we ons weinig of geen zorgen te maken blijkens de eerste testen in de professionele autopers.

Het exemplaar dat voor ons klaar staat bij Pon in Leusden is van de bekende uitvoering ‘alles erop en eraan’. Een zilvergrijze cabrio met een geheel lederen choco-bruin interieur. Dat is even wennen. Het zou niet onze eerste keus geweest zijn maar dat went heel erg snel. Na een uur denk je: ‘Goh, best wel mooi’ en na een dag kom je er achter dat het gewoon heel erg chique en warm is en eigenlijk véél mooier dan het geijkte zwarte of grijze interieur. De afwerking van de auto is absoluut subliem en doet alle negatieve verhalen over de eerste versies van de 996 subiet vergeten. Sportief comfortabel met een gepaste dosis luxe en een knoppenwinkel die zo logisch is dat je het handboek dicht kunt laten. Geen goed bedoelde frutsels op het stuur, maar alles onder handbereik op de plek waar het hoort. De auto staat op 19” velgen met achter zeer ruim bemeten banden, maat 295 x 30.

Ondanks het gebrek aan warmte buiten besluiten we om toch maar meteen open te rijden. Het handboek komt één keer uit het dashboardkastje om te ontdekken hoe het windscherm vastgezet moet worden. Dat hebben we wel nodig en de zijruiten gaan omhoog. Maar dan is het ook heel comfortabel in de auto. Op de snelweg kun je dan nog steeds normaal converseren en de geluidsinstallatie van Bose doet zijn werk prima. Maar niet lang, want het allermooiste van open rijden is de sound van de auto. Dus de stereo-installatie gaat uit. Wat een waanzinnig mooi geluid! Alleen daarom wil je al een cabrio. Als het te nat wordt en de kap wordt gesloten, zetten we af en toe het zijraam open om te kunnen blijven genieten van die geweldige diepe roffel uit de boxermotor. Dat het leuk is om bij 30 graden en een felle zon langs de boulevard te paraderen met deze auto hadden we van te voren al bedacht. Maar ook bij het matige weer dat we dit weekend hebben is het volop genieten.

De Cabrio weegt slechts 85 kilo meer dan de Coupé uitvoering. Volgens de specificaties heeft de coupé een iets lagere stijfheid maar in de praktijk merk je van die beide zaken niets, tenzij je op volle snelheid een rondje Zandvoort zou proberen. Ook dan zou het verschil waarschijnlijk minimaal zijn en alleen interessant voor competitie races. Deze cabrio heeft echt alles: een volbloed sportwagen met de degelijkheid van een 911 en alle voordelen van een cabrio, zonder echte nadelen. De enige redenen die zijn te verzinnen om niet voor de cabrio uitvoering te kiezen zijn de meerprijs van € 14.440 in de S-uitvoering. Overigens is de prijs van de Carrera Cabrio gelijk aan de Carrera S Coupé. Een tweede mogelijke reden voor de die-hards is het feit dat het sportonderstel ontbreekt op de optielijst van de cabrio. Dat zou de geringere stijfheid van deze auto toch teveel geweld aandoen. Met de kap open is de 911 Cabrio een plaatje en je wordt door bijna iedereen nagestaard. In hedendaags vakjargon: een extreem hoge Bling-factor.

De auto rijdt fenomenaal. Dankzij het PASM systeem hebben we eigenlijk twee compleet verschillende auto’s. Op de snelweg zetten we de demping op de zachte stand maar zodra er een lus of afrit opdoemt ben je geneigd de sportstand te selecteren. Het gaspedaal reageert dan een stuk alerter en met de dempers in de sportstand reageert de auto veel alerter en zet zich in bochten een stuk sneller. Overigens zijn demping en motormanagement apart te beïnvloeden. In de ‘cruise-stand’ heeft de 997 een licht onderstuurd karakter, maar met de sportstand is beheerst overstuur het toverwoord zodra je de limiet opzoekt. Met dit weer bewijst ook het PSM stabiliteitssysteem zijn nut: bij flink accelereren op een natte klinkerweg maakt de auto meteen duidelijk dat het zonder PSM finaal uit de hand zou lopen; maar het systeem grijpt zo snel in dat er geen enkel risico ontstaat. Op het circuit mag PSM een handicap zijn, op de openbare weg is het een zegen!

Onze testcoureur Evan Kersbergen is inmiddels wel wat gewend, hij rijdt immers regelmatig in de ultieme 911: de Carrera GT3 CUP. Maar ook Evan ervaart de Cabrio S als extreem genieten. Na een paar kilometer op een binnenweggetje kan zijn grijns niet breder want die gaat van oor tot oor. Het PSM systeem gaat uit en de tractie wordt getest op een willekeurige rotonde. Op zondagochtend moet dat kunnen! De goedaardig ogende Cabrio verandert subiet in een supersportwagen die alles biedt wat een autoliefhebber zich kan wensen. Het eindoordeel is relatief snel geveld: een super auto, en dat het dak open kan is leuk meegenomen en zeker geen handicap.

Tot slot van onze test zoeken we weer een groot genoeg stuk asfalt om de slalom uit te zetten. Met hulp van René van Bellen wordt de PPP slalom uitgezet op een groot parkeerterrein voor touringcars. Er wordt meerdere malen goed nagemeten. Dit moet ‘m zijn! Evan krijgt één oefenrondje en doet vervolgens twee pogingen: één keer in de sportstand en één keer met standaard instellingen. In beide gevallen gaat het PSM systeem op ‘uit’. Met de test van de Boxster S hebben we geleerd dat het zinloos is om een poging voor een snelle tijd te doen als het systeem aanstaat. Net als in de vorige editie zijn de resultaten verrassend en we merken dat een objectief vergelijk in wisselende jaargetijden erg moeilijk is. In reclames van bandenfabrikanten wordt wel beweerd dat normale banden de tractie verliezen onder de zeven graden Celcius. Dat blijkt te kloppen: de slalom test met de Boxster S werd gedaan bij vier graden boven nul. Nu is het rond de zeventien graden. Elke poging is meer dan vijf seconden sneller dan de Boxster S tijden. Dat kan niet alleen aan de auto liggen, maar heeft ook alles te maken met de temperatuur van het asfalt en de banden. Maar goed, voor wat het waard is, in de standaard instelling bereikt Evan een snelste tijd van 19:89 seconden en in de sportstand wordt hij geklokt op 19:55. Hopelijk kunnen we later dit jaar wel een goed vergelijk maken met de nieuwe Carrera 4.

Er is uiteindelijk maar één vervelend moment in deze hele test en dat is het moment waarop de sleutels weer worden ingeleverd bij Pon in Leusden. Dit is een auto om hevig verliefd op te worden. Een auto die zit als een maatkostuum en die rijdt zoals een Porsche hoort te rijden: super! Wat ons betreft is er geen goede reden te verzinnen om niet voor de cabrio in plaats van de coupé-uitvoering te kiezen. Behalve misschien voor diegenen die af en toe op het circuit toch het ultieme rondje willen rijden.

 

 

BIJZONDERHEDEN

 

Porsche 911 Carrera S Cabriolet

 

Cilinderinhoud: 3.824 cc

Max. Vermogen:355 pk bij 6.600 t/min

Max. Koppel:400 Nm bij 4.600 t/min

Max. snelheid:293 km/h

Acceleratie 0-100:4,9 sec.

Gemiddeld verbruik:1 op 8,6

Banden voor:235/35 ZR 19

Banden achter:290/30 ZR 19

Transmissie:zes versnellingen

Gewicht:1.505 kg

Inhoud kofferbak:135 l.

Prijs (basis):€ 135.630,00

Prijs (geteste uitvoering):€ 158.338,00

 

 

Met dank aan: Saskia van Doorn, Pon Porsche Import en René van Bellen.