Skip to main content

PCH Porsche Passie

Cayman S, wat is ie mooi!

Door Evan Kersbergen en Henry de Vaal

Deze keer is er door omstandigheden geen nieuwe auto vers uit de doos van Pon beschikbaar voor de PPP test. Bovendien hadden we al de primeur van de Cayman S die mee mocht naar het PCH gala in december. Echter, we hebben iets beters! Een nog net niet helemaal ingereden exemplaar van twee maanden oud. Eigendom van PCH lid Peter Akkerman, die als één der allereersten in ons land een Cayman S bestelde en in ontvangst mocht nemen.

Nog maar kort geleden presenteerde Peter zijn 996 tiptronic in de rubriek ‘mijn auto’. Op dat moment was hij aan het denken over een jongere, gebruikte 911. Echter toen hij de eerste foto’s van de Cayman in zijn lijfblad, het PCH magazine, zag dacht hij: ‘die wil ik hebben’. Dat idee werd nog eens versterkt door een PPP test van de Boxster S waarin Evan Kersbergen die auto bestempelde als ‘slalom monster’. Dus al in oktober 2005, lang voor de eerste Cayman in Nederland verscheen, trok Peter naar Porsche Hoogenboom in Rotterdam en sprak: ‘doet u mij maar een zwarte’. Vele kennissen twijfelden aan zijn gezonde verstand toen hij een auto kocht vanaf een foto. Maar intussen weet hij beter: Peter is stapelgek en meer dan tevreden met zijn Kaaiman.

Op een zeer koude zondagochtend vertrekken we vroeg naar Rotterdam voor een fotosessie, want wie ‘Peter Akkerman’ zegt, zegt ‘Rotterdam’ en op de mooie fotolocaties moet je vroeg op zondagochtend verschijnen om de drukte te vermijden. En uiteraard is Peter vergezeld door zijn boezemvriend en mede Porsche-fanaat Paul Mooijman. De foto’s hebben inderdaad een zeer Rotterdams tintje gekregen. Over het resultaat mag u zelf oordelen. Na een uurtje willen de vingers de ontspanknop niet meer indrukken vanwege de vrieskou en verkassen we naar Hotel New York waar een groot aantal gasten nog aan het ontbijt zit. Wij gaan voor de koffie met cognac.

Eenmaal warm geworden wordt de nieuwbakken Cayman berijder ondervraagd over zijn ervaringen. In 28 jaar tijd heeft Peter Akkerman zeven 911’s en een 928 in zijn bezit gehad. Het verschijnen van de Cayman S bracht hem op het idee om voor het eerst een nieuwe Porsche te kopen. De Cayman S bleek meer dan hij verwacht had. Peter vertelt hierover: ‘achteraf merk ik dat ik een beetje was ingeslapen in de 996 Tiptronic. Een fantastische auto, maar wel erg makkelijk in de omgang. De Cayman is veel meer sportwagen, het heeft wel iets van een kart om mee te rijden. De auto ligt als een blok op de weg. En dat geluid, vooral boven de 4000 toeren, echt fantastisch! Elke morgen is het een feest om in de auto te stappen. Waar ik de auto ook parkeer, ik draai me altijd om, om nog eens te kijken, hij is zo mooi! Kijk nou eens naar die kont, net een kikker die weg wil springen”.

Het gaat niet om kille cijfers, het gaat om perceptie. Voor het gevoel van Peter accelereert de Cayman S veel feller dan de 996. De auto is knetterhard geveerd en als hij moet vergelijken, komt het gevoel nog het dichtst bij de 911 RUF die hij ooit bezat. Hij heeft zich vast voorgenomen om bij de eerste gelegenheid weer eens een slalom te proberen, iets waar hij ooit in uitblonk, maar lang niet meer heeft gedaan. Koos Spee, de baas van de nationale collectedienst, is ook blij met deze aanschaf, want de eerste bekeuring is al binnen. Tijdens een ritje in Duitsland verscheen er een topsnelheid van 283 km/u op de display, aanzienlijk meer dan de specificaties aangeven.

Bekijks heeft de auto ook voldoende. Bij het wachten voor een stoplicht gaat er regelmatig een duim omhoog en er worden af en toe zelfs foto’s van de auto gemaakt door voorbijgangers. Kom daar met een 911 nog eens om! Nog een groot voordeel: deze auto kan mee op vakantie. Er kan behoorlijk wat bagage in. Die ruimte wordt mede bevorderd door het geheel ontbreken van een reservewiel!

Nadelen? Ja die zijn er ook. “Dit is de eerste auto waarin ik altijd een gordel om moet. Dat pingeltje is zo irritant! En het ergste is de positie van de asbak, je moet je arm zo krom verdraaien dat je er kramp van krijgt”. De PPP testers besluiten deze kritiek niet mee te laten wegen. Wij hebben altijd een gordel om en wie rookt er nu in zo’n mooie nieuwe auto? Juist, ja: Peter Akkerman!


De PPP test

Het blijft uiteraard niet bij foto’s maken en kletsen bij de koffie. Er moet ook nog serieus getest worden. Daarvoor dient Peter de sleutels te overhandigen aan Evan, onze enige echte PPP tester. Dat overhandigen gaat vergezeld van een enigszins bezorgde blik. Het eerste dat Evan buiten opmerkt: “Wat een mooie lijn. We zijn na meer dan 40 jaar toch niet uitgekeken op de 911? Hoe dan ook, Porsche heeft er met de Cayman een prachtig model bij.” De eerste inspectie geeft als conclusie dat dit een echte Porsche is. De afwerking van het interieur is van ongekend niveau. De lage zit van de sportstoelen voelt gelijk goed aan en het uitzicht door de voorruit is ook voor lange mensen goed.

En dan wordt er gereden door het Rotterdamse waarbij o.a. de Erasmusbrug wordt gebruikt als testbaan. Na een klein uurtje sturen velt Evan zijn oordeel: “dit is echt een super sportieve auto, heel veel fun! De vering is erg hard, voor het circuit kan het nog net een tandje harder maar voor op de weg is dit meer dan genoeg sportiviteit. Wat opvalt is dat de auto altijd extreem rustig blijft. Ook als er een hobbeltje in de weg wordt genomen bij snelheden van 180-200 km/u, blijft de auto snaarstrak sturen en blijft er volmaakte rust in het onderstel. De gewichtsverdeling is werkelijk perfect en de auto is enorm stijf. Dat was de Boxster S al, maar het dak van de Cayman S versterkt die stijfheid nog eens extra.

Dit is zeker geen auto voor watjes. Een echte sportieve bak waar je heel veel plezier mee kunt hebben. En wat een prachtig geluid komt er uit de middenmotor. In het programma Topgear werd er al gesuggereerd dat Porsche lang niet het maximum haalbare uit deze auto gehaald heeft. Het is in ieder geval duidelijk dat deze auto in potentie veel meer pk’s aan kan dan er nu inzitten. Het onderstel, de remmen en de totale wegligging vragen eigenlijk om nog meer vermogen. Ongetwijfeld zullen de Duitse tuners hier wel raad mee weten.

De afspraak is dat we de Cayman S niet zouden vergelijken met de 911 maar geheel op zich zelf beoordelen. Toch kan Evan het niet laten: “Eigenlijk is dit meer fun dan de nieuwe 911’s. Dat zijn in verhouding hele comfortabele auto’s, even afgezien van de GT3. De Cayman S is duidelijk een verrijking van het Porsche programma. We hebben er weer een super auto bij!”

Wat vinden anderen er van?

De nationale en internationale autopers heeft zich over het algemeen lovend uitgelaten over de Cayman S. In ons vaderlandse Autovisie werd de Cayman tot absolute winnaar uitgeroepen in een circuittest met een aantal erg leuke auto’s van net geen 300 pk. Het oordeel in die test was vooral dat de Cayman S de meest overtuigende sportwagen was in een niet te onderschatten deelnemersveld. Testen in Duitse autobladen laten zien dat de Cayman S in veel gevallen zeer dicht de prestaties van de 911 Carrera S benadert en in de slalom alleen wordt verslagen door de 911 Carrera S met fabriekstuning tot 381pk. In Topgear werd de Cayman S min of meer afgekraakt omdat men ervan overtuigd was dat Porsche niet het volle potentieel uit de auto heeft gehaald om een zekere afstand tot de 911 te bewaren. Tot zo ver de autopers. Ook niet oninteressant is de mening van de meer economisch en financieel gerichte vakbladen: die zijn er zonder uitzondering van overtuigd dat Porsche opnieuw een briljante marketing zet heeft gedaan met de Cayman S. De eerste sportwagenfabrikant die het presteert om de coupé uitvoering duurder te maken dan de cabrio (Boxster S). Hoewel de marketing mensen van Porsche daar weer een heel ander verhaal bij hebben.

Conclusie

Vergelijken van de Cayman S met de 911 heeft geen zin en dat hebben we ook getracht te vermijden in dit verhaal. De Cayman S is ontegenzeggelijk een echte Porsche. Bestemd voor een andere doelgroep dan de 911 en een heel andere auto. Beter dan de Boxster S en meer Porsche voor het gevoel. Een Porsche coupé met ruimte voor de vakantiebagage van twee personen. Een auto voor echte mannen (ok, vrouwen mogen er ook in rijden). Lichtvoetig en gebruiksvriendelijk, maar altijd een pure sportwagen. Een punt van aandacht is wel dat de genoemde lichtvoetigheid vooral bij onervaren rijders kan lijden tot een serieuze onderschatting van het vermogen. Er ligt toch wel 295 pk onder de auto! Maar als je het sterkste punt van deze auto wil noemen: oh, wat is ‘ie mooi!

Bijzonderheden:

Motor:6-cilinder boxermotor
Max. vermogen:295 pk (217 kW) bij 6250 t/min
Max. koppel:340 nM bij 4400 t/min
Max. snelheid:275 km/u
Acceleratie 0-100:5,4 sec
Acceleratie 0-160:11,9 sec
Acceleratie 0-200:18,8 sec
Banden voor :235/40 ZR18
Banden achter:265/40 ZR18
Transmissie:manueel, 6 versnellingen
Afmetingenlxbxh 4341 x 1801 x 1305 Bagageruimte:410 ltr
Benzinetank:64 ltr
Prijs (basis):€ 81.995,-