Skip to main content

In samenwerking met de Nederlandse Porsche Club werd op woensdag 9 mei een circuitdag georganiseerd in het Belgische Zolder. Doel van deze dag was een ieder vertrouwd te maken met zijn of haar eigen Porsche, het verhogen van de rijvaardigheid en het aanleren van de techniek die nodig is om op een circuit te rijden. Ook de andere collega Porsche Clubs waren hiervoor uitgenodigd, waardoor we deze dag met een aangenaam gemengd gezelschap hebben doorgebracht.

Het was wel vroeg dag en wat we al lang die week hadden zien aankomen bleek helaas waar: regen, regen en nog eens regen. Natuurlijk lieten we ons daardoor niet uit het veld slaan, maar een beetje droger was niet erg geweest. Om half negen was iedereen aanwezig: zo´n 75 Porsches waarbij haast alle typen vertegenwoordigd waren. In één van de hospitality ruimtes van het hoofdgebouw werd de briefing gehouden. Eerst werden we in 10 groepen ingedeeld en kreeg iedereen een transponder. Deze moest in de Porsche bevestigd worden opdat elke auto elektronisch kon worden herkend. Ditmaal niet om de rondetijden te kunnen klokken, maar om de baancommissaris te kunnen waarschuwen welke Porsche boven de 92 decibel uitging.

Terwijl de eerste vijf groepen als eersten met de instructeurs het circuit gaan verkennen wordt aan de overige vijf groepen uitleg gegeven over het circuit en hoe te rijden. Allereerst de houding: niet onderuit gezakt of met de handen losjes op het stuur. Nee, je moet te allen tijde alert zijn en controle houden over de auto. En hoe neem je een bocht? Gewoon lekker afsnijden is niet de manier. Gelukkig zijn er pylonen uitgezet bij het instuurpunt en het uitgangspunt. En wat zijn kerbs? Wel, deze helpen je met die ideale lijn en ja, je mag er overheen rijden.

Dan gaan ook de tweede serie groepen de baan op. Circuit Zolder, officieel de “Omloop van Zolder” geheten, is een voormalig Formule 1 circuit. Het werd officieel geopend in 1963. De laatste Formule 1 race had plaats in 1984 en ligt prachtig in de bossen van Terlaemen. Voor mij is het zeker niet de eerste keer op een circuit, maar wel de eerste keer op Zolder. Het blijkt een leuk circuit, waar je bij droog weer heerlijk uit je dak kunt gaan. Omdat deze dag echt bedoeld is als instructie rijden de groepen in een keurige sliert achter elkaar aan. In de voorste Porsche zit een instructeur, waaronder ik zelf, die keurig de ideale lijnen rijdt. De eerste paar auto´s daarachter volgen inderdaad keurig die lijnen, maar achteraan wordt dat steeds losser en lijkt het meer op een zwiepstaart. Na twee ronden stapt de instructeur in de tweede auto en sluit de eerste achteraan. Zo gaat het door tot ieder een keer voorop heeft gereden. Langzamerhand wordt dan ook het tempo opgevoerd.

De lunchpauze was een mooie gelegenheid om de ervaringen uit te wisselen en ´s middag werd het rijden in groepen voortgezet. De dag werd tenslotte in de nog immer vallende regen afgesloten met het vrij rijden waarin iedereen het geleerde zelfstandig in de praktijk kon brengen. Zelf heb ik daar niet meer van kunnen genieten want de techniek zat even tegen. Mijn transponder gaf problemen waardoor ik een ander exemplaar moest monteren. Deze correspondeerde weer niet met mijn deelnamenummer en tot overmaat van ramp werd ik van de baan gevlagd omdat ik ruim boven de 92 decibel produceerde. Ongelofelijk!! Mijn argumenten mochten niet baten. De Belgische baancommissaris was onverbiddelijk en het was simpel ‘einde bericht’.

Afijn, we waren met een leuke groep PCH-leden aanwezig. Zeker voor degenen die geen of zeer weinig circuitervaring hebben is dit de manier om hun rijvaardigheid en het onvervalste ‘ja, mijn Porsche kan veel meer aan dan ik had gedacht-gevoel’ te ervaren.

Dank aan de NPC voor het organiseren van dit gezamenlijke evenement.

Leo Biermans

Met dank aan Marjolein Lolkema van de Porsche 914 Club voor de foto‘s

Connect with Porsche Club Holland