Skip to main content

November 2004

39 Forever

Door Evan Kersbergen en René van Bellen

Na de 997 heeft Porsche ons even weinig nieuws te bieden. De nieuwe Boxster is nog niet beschikbaar voor een test, dus leek het de redactie een goed plan eens terug te grijpen naar het verleden. De sportcommissarissen, u weet wel die jongens die normaal uw circuit-uitjes in goede banen leiden, werden geronseld om terug te treden in de tijd en te verhalen over hoe die Porsches van toen rijden. Het toeval wil dat René van Bellen de trotse bezitter is van een prachtige 356SC, gebouwd in 1965. Evan Kersbergen en René gingen samen op pad om deze klassieker eens stevig aan de tand te voelen.

Om dit soort boys weg te sturen zonder adequaat remvermogen is natuurlijk vragen om problemen. Gelukkig is de 356SC het eerste type met remschijven (Alfa Romeo lasst grüssen) Nog wel zonder bekrachtiging, dus er moet wel flink getrapt worden om op tijd stil te staan. Uiteindelijk sta je dan wel een stuk eerder stil dan de vroegere types met trommelremmen.

De gelijkenis tussen de 356 en het nieuwste paradepaardje van Porsche is groot. Het uitzicht naar voren over de gebolde voorklep die ingesloten ligt tussen de hogere spatborden met de karakteristieke koplampen, het contactslot dat zich links van de stuurkolom bevindt, de ronde tellers in het dashboard, de pedalen, enz. Opvallend klein is hij wel. De deuropeningen zijn minimaal van doorsnede. Wanneer je plaats neemt achter het grote stuurwiel weet je het zeker. Dit is een echte Porsche!

René opent de benzinekraan die ver verstopt onder het dashboard een klasse 3 alarm overbodig maakt. Na wat ‘pompen’ met het gaspedaal slaat de 4-cilinder boxermotor aan die een zware en gewillige roffel laat horen. We maken een ritje richting Noordwijk. De vaart zit er behoorlijk in en inhalen op de tweebaansweg is geen probleem voor de 95pk sterke boxer. De wegligging is super. De carrosserie helt nauwelijks over waardoor je met een behoorlijke snelheid de bocht door kan. Harder dan menige moderne auto. Door het lage zwaartepunt en de goede gewichtsverdeling (beter dan de moderne 911) is de wegligging echt heel goed (lees: neutraal). De schokdempers zijn niet al te stug en samen met de banden met een vrij hoge ‘wang’ geven ze veel comfort aan de 356.

De PCH slalom Proef

Porsche en sportiviteit zijn synoniem. Om vergelijk mogelijk te maken tussen de verschillende Porsches tijdens de PP test zullen in de toekomst de auto’s aan de enige echte PCH slalom proef worden onderworpen. Wegligging, draaicirkel en remvermogen zijn van doorslaggevende aard in deze proef. Over een traject van 100m lengte zijn pylonen uitgezet. Een staande start, stuk slalom en een remproef.

Evan doet een poging en komt over de finish met een tijd van 21.1 seconden. Evan kijkt vragend naar René, mag het nog harder? René lacht nog steeds en steekt zijn duim omhoog. Het is een Porsche en die zijn gemaakt om te rijden! Evan doet nog een poging. Motor op 4000 toeren per minuut en start. De koppeling heeft het moeilijk maar krijgt toch grip. Om de eerste pylon, de banden gieren maar van onder of overstuur is geen sprake. De auto wurmt zich strak om de pylonen. Alleen het zware sturen belemmert een snellere tijd. De finish, vol op het pedaal en strak remmend komt de auto keurig ‘a cheval’ tot stilstand. 20.3 seconden. Een snelle tijd. Natuurlijk mist de 356 motorvermogen ten opzichten van de modernere Porsches maar we zijn ben benieuwd naar de uitslag van een volgende proef. Dit kan nog wel eens verrassen.

We zullen verder niet te veel uitweiden over de technische specificaties want sindsdien is met elke typewijziging de nieuwe Porsche weer beter geworden, waar het in dit verhaal om gaat is de beleving.

Allereerst even de introductie:

type: 356 c 1600 SC
aflevering: 18-02-1965
Dealer: Competition in Culver City, USA
owner delivery date: 22-05-1965
Mr. John J. Phillips, Rolling Hills, California

Zo als zoveel van haar soortgenoten is deze Porsche haar carrière begonnen in het land van de onbegrensde mogelijkheden en na een werkzaam leven dat zijn sporen duidelijk had achtergelaten reisde zij in 1998 af naar Europa voor een ‘total makeover’. Dit gebeurt tenslotte vaker tegenwoordig. In 1999 stal zij op de ‘Techno Classica’ in Essen de show als pièce de résistance van een bekende Duitse restaurateur en een jaartje later gaf zij acte de présence bij de PCH.

Aangezien de cosmetische ingrepen alleen niet voldoende bleken is zij flink op aerobics en fitness gegaan om behalve de looks ook de performance op het jeugdige niveau te houden.

Na circa 15.000 rally kilometers is ze fitter dan ooit tevoren en staat onze twee testers brutaal aan te kijken.

Bijzonderheden

Spoorbreedte voor1306 mm
Spoorbreddte acher1272 mm
Lengte4010mm
Breedte1670mm
Hoogte1315mm
Bodemspeling150 mm
Draaicirkelca. 11 m.
Gewicht:935 kg
Maximum snelheid185 km/h
Benzineverbuik 8,5L/100 km
Acceleratie 0-100 km 11,5 sec.
1 km staande start32,6 sec.

‘At the beginning I couldn’t find the car I was dreaming of, so I decided to build it myself’
Dr. Ing. h.c. F. Porsche