Skip to main content

Ook al ben ik een verstokte 911 fan, ik geef ruiterlijk toe dat de meest vermakelijke Porsche waar ik ooit in gereden heb, de Boxster Spyder was, waarmee ik in 2010 een testrit mocht doen. Daarom kijk ik erg uit naar een dag rijden met de nieuwe Cayman GTS en ben ik benieuwd of deze auto het extreem hoge fun gehalte van de Boxster Spyder kan evenaren. De test met de Cayman S is minder dan een jaar geleden, dus die ligt nog redelijk vers in het geheugen als referentiekader.

Laat in het voorjaar staat in Leusden een karmijnrode Cayman GTS voor me klaar met een 7-versnellings PDK bak. De nieuwe Boxster en Cayman hebben qua looks al enorme stappen vooruit gezet, maar de GTS uitvoering doet daar nog eens een flinke schep bovenop. Wat een fraaie auto is dit geworden! Het GTS onderstel is 10 mm lager dan de standaard Cayman en samen met de nieuwe voorbumper geeft dit de GTS een behoorlijk agressieve uitstraling, net als de overige zwarte exterieur accenten met de zwarte diffuser als sluitstuk. De standaard 20” wielen staan de auto prachtig. Motorisch is de GTS er 15 pk en 10 Nm op vooruitgegaan ten opzichte van de Cayman S. Het maximale vermogen bedraagt nu 340 pk met een koppel van 380 Nm. Niets om je voor te hoeven schamen dus. Tot de standaard uitrusting van de GTS behoren ook het adaptieve PASM-onderstel en het SportChrono-pakket.

Het interieur is uitgerust met een combinatie van leer en alcantara, zoals we dat ook kennen van de jongste 911 GT3 generaties. Rode stiksels in het leer en rode, gestikte GTS logo’s in de hoofdsteunen maken het geheel smaakvol en sportief af. De sportstoelen zitten fantastisch en bieden veel steun in alle richtingen. Later zal blijken dat dit ook wel nodig is als je de GTS gebruikt waar hij voor bedoeld is.

Het is mooi weer en ik begin de dag met een fotoshoot. De GTS is naar mijn smaak enorm fotogeniek. Ik vind een hele mooie plek voor de shoot en geniet ervan om deze auto op zijn best met de camera vast te leggen. De afwisseling van felle zon en wolken maken het me soms lastig, maar met wat heen en weer rijden om zorgvuldig gunstige posities te zoeken, lukt het om een fraaie reportage te maken.

Max attack op de Lekdijk

Ik besluit om de auto te gaan uitlaten op één van mijn favoriete wegen. Dat is de Lekdijk tussen Vianen en Schoonhoven. Een prachtig partcours met alle soorten bochten die je je kunt voorstellen. De dijk heeft als voordeel dat er nauwelijks zijwegen zijn en dat je tegenliggers en fietsers al van grote afstand ziet. Er is ook een klein nadeel; bij een te groot enthousiasme ga je hier niet de grindbak of uitloopstrook op, maar lig je onderaan de dijk. Heel even denk ik nog aan het extreem hoge eigen risico dat geldt voor het gebruik van testauto’s, maar dat kan me toch niet tegenhouden. Mooi weer met een stevige frisse wind, dat betekent weinig of geen fietsers op deze populaire route, dus dat is mooi meegenomen.

Net op het punt waar ik de dijk wil opdraaien bij Vianen, zoeft er een Prius voor me langs. Het vooruitzocht om daar 10 kilometer achter te gaan hangen kan me niet echt bekoren. Ik zet de GTS langs de kant en ik hou de spiegel in de gaten voor achteropkomend verkeer. Het geluk is met me. Pas na acht minuten duikt er een andere auto in de spiegel op. Ik ben er klaar voor en ik ga er vandoor.

Het kunstje ‘max attack over de dijk’ heb ik nog niet zo lang geleden gedaan, samen met René Pelgrum. We hadden onze GT3’s toen geruild om een goed vergelijk tussen de 996- en de 997 versie te kunnen maken. Na 10 kilometer ben je dan aardig gesloopt. Niet zozeer door fysieke inspanning maar door de extreme concentratie die je nodig hebt om de GT3 op de bochtige, soms hobbelige en smalle dijk te houden. Dit is van een hele andere orde. Het gaat zeker zo hard als met de GT3, maar zo veel makkelijker. De GTS stuurt messcherp en heeft nauwelijks last van onderstuur en van overstuur merk ik op dit traject helemaal niets. Dat is met de GT3 toch wel een ander verhaal. De GTS ligt als een blok op de weg en doet exact wat je hem opdraagt.

Voor de verandering heb ik een testauto meegekregen die niet al te extreem voorzien is van opties. Eén heel belangrijke optie zit er wel op en dat is PTV (Torque Vectoring). PTV zorgt er voor dat het binnenste achterwiel licht wordt afgeremd op het moment dat je instuurt in een bocht. De auto wordt als het ware de bocht ingeduwd en tegelijkertijd wordt het onderstuur dat veroorzaakt wordt door het sperdifferentieel opgeheven. Dankzij de PTV ondersteuning kun je de auto ook heel ver de bocht inremmen en dus heb je maximale grip bij het insturen. De GTS is volkomen neutraal en geeft een enorm gevoel van zekerheid.

Tweemaal moet ik me even inhouden voor fietsers die vervolgens kunnen genieten (of niet) van het snerpende gejank van de sportuitlaat. Eigenlijk jammer dat ik niet met de Boxster GTS rijd, want dan hoor je met open kap het gekrijs van de motor een stuk beter! Het gaat echt ongelooflijk hard, zonder dat het heel veel moeite kost. Ik heb geen idee met wat voor sukkelgang de Prius over de dijk heeft gereden maar net voor Jaarsveld, krap 9 kilometer verder, heb ik de 8 minuten voorsprong ingehaald en doemt dat onding al weer voor me op. Ik gedraag me verder netjes en sluit aan op gepaste afstand tot ik de Lekdijk weer kan verlaten.

Ik ben verliefd

Dat brengt me vlak bij huis en dat is een ideale locatie voor een lunchstop. Als ik de GTS op de oprit parkeer, komt mijn wederhelft nieuwsgierig aanlopen en roept na 30 seconden om de auto heenlopen: “ik ben verliefd!”. Heeft ze het over mij of over de Cayman GTS? Maakt niet uit, ik kan het alleen maar beamen en herhalen...

De rest van de dag wordt een combinatie van rustig toeren, wat sprintjes trekken en maximaal gebruik maken van alle rotondes en op- en afritten op de route. In de comfort modus is de auto verrassend comfortabel, hetgeen een prestatie is in combinatie met de 20” wielen. In de Sport en Sport Plus modus wordt het onderstel duidelijk harder afgesteld, maar het wordt niet echt oncomfortabel. Het geluid dat de GTS produceert is een enorme bonus. Boven de 4.000 toeren gilt de motor het uit en bij gas loslaten rochelt en pruttelt het van jewelste.

Om echt snelheid in de GTS te houden, moet je zorgen dat de motor boven de 4.000 toeren blijft en dan kun je doortrekken tot maar liefst 7.800 toeren. Beneden de 4.000 toeren is er beduidend minder vermogen voorhanden. Met de PDK bak is dat waarschijnlijk makkelijker te regisseren dan met een handbak, want met één versnelling meer zijn de verzetten wat korter. Toch zou een handbak in deze auto mijn voorkeur hebben. Hoe fenomenaal goed de PDK bak ook is, schakelen met de hand hoort nu eenmaal bij dit soort auto’s. Niet uit rationele overwegingen, maar gewoon voor de fun. Door de CO2 gerelateerde belastingsheffing kost die handbak overigens wel ruim € 3.000,- meer dan de PDK uitvoering.

Op de Lekdijk bouwde ik nog een beetje reserve in vanwege het risico beneden in de uiterwaarden te belanden. Er zijn echter voldoende plekken op de weg waar je bij droog weer wel (bijna) tot de limiet kunt gaan zonder al te veel risico’s. Dan blijkt opnieuw dat de Cayman GTS messcherp stuurt met veel gevoel en feedback (ondanks de handicap van elektrische stuurbekrachtiging). De wegligging is echt verbluffend stabiel in alle situaties en net iets beter dan bij de Cayman S. Onder- en overstuur zijn slechts in heel beperkte mate op te roepen en bijzonder makkelijk te corrigeren.

Haalt de Cayman GTS hetzelfde fungehalte als de Boxster Spyder? Naar mijn gevoel net niet, maar het scheelt heel weinig. Dat komt omdat de Spyder door het extreem lage gewicht net wat lichtvoetiger is. Deze auto is echter wel veel stabieler en heeft aanzienlijk meer power. Uit marketing overwegingen heeft de GTS nog steeds niet de power van de lichtste 911 variant, maar na een dag rijden is het overduidelijk dat dit chassis met 340 pk nog lang niet aan zijn limiet zit. Het blijft onzinnig om de Cayman met een 911 te vergelijken, maar toch constateer ik dat deze GTS qua rijplezier binnen de Porsche familie alleen nog in de 911 GT3 zijn meerdere moet erkennen. Duidelijker kan ik het als verstokte 911-fan niet stellen.

De investering van € 10.000 ten opzichte van een Cayman S lijkt een verstandige keuze. PASM, Sport Chrono en een sportuitlaat zijn de minimale opties die je op een Cayman S zou wensen, terwijl die standaard op de GTS gemonteerd zijn. Dan zit je al vrijwel gelijk in prijs en de ongetwijfeld hogere restwaarde van de GTS maakt het sommetje nog eenvoudiger.

Ik heb een dag lang ontzettend veel plezier beleefd met deze auto. En ja, ik ben er wel degelijk een beetje verliefd op. Van mij krijgt de Cayman GTS vijf sterren!

Henry de Vaal
Met dank aan Hannie Steeman – Pon Porsche Import

Specificaties Porsche Cayman (981) S PDK

Motor:Zescilinder Boxermotor
Cilinderinhoud:3.436 cc
Vermogen: 250 kW – 340 pk bij 7.400 t/min
Max. koppel:380 nM bij 4.750 – 5.800 t/min
Topsnelheid:283 km/u
0 – 100 km/u:4,6 sec
Versnellingsbak:PDK – 7 versnellingen
Banden voor:235/35 ZR 20
Banden achter:265/35 ZR 20
Lengte:4.404 mm
Breedte:1.801 mm
Hoogte:1.284 mm
Wielbasis:2.475 mm
Leeggewicht DIN:1.375 kg
Basisprijs:€ 92.800,-
Prijs testauto:€ 118.055,-