Skip to main content

Porsche Cayenne V6

door Henry de Vaal

Er komen dit jaar nog veel introducties van nieuwe Porsches: de Carrera 4 en 4S, de Cabrio 4 en 4S en de Porsche Cayman. Dat worden mooie tijden voor PPP testers! Echter, op dit moment is nog geen van die nieuwe auto’s beschikbaar. De laatste introductie was de Cabrio S die we de vorige keer getest hebben. Het redactieoverleg levert als conclusie één van de weinige auto’s die we nog niet behandeld hebben: de Cayenne V6. Dat is zeker een interessante auto. En al zou je dat niet meteen denken, het is het op één na goedkoopste model in de Porsche prijslijst. Met een V6 motor die van Volkswagen werd betrokken en op belangrijke punten door Porsche ingenieurs werd aangepast. In eerste instantie zoeken we of er ergens een occasion beschikbaar is voor een test. Na enig overleg besluit Porsche Zuid in Oirschot echter om een kakelvers exemplaar, nieuw uit de doos beschikbaar te stellen.

Dus op zaterdagmiddag reizen we af naar Oirschot om de Cayenne op te halen voor een weekendje testen. Helaas zonder Evan Kersbergen deze keer, want die is op het circuit van Zandvoort druk bezig zijn tweede plaats in de Porsche GT3 cup te verdedigen. Geen probleem want we waren toch al niet van plan om de auto aan een slalomproef te onderwerpen of het accent op de sportieve eigenschappen te leggen. In de nieuwe showroom van Porsche Zuid in Oirschot wacht verkoper Dirk Prinssen ons op met koffie en de sleutels van de Cayenne V6. Er wordt intussen nog druk gewerkt aan de inrichting van de showroom. Bij Porsche Zuid bestaat tegenwoordig, net als bij de meeste dealers, iets meer dan de helft van de verkochte auto’s uit Cayennes. Daarvan neemt de Cayenne V6 zo’n 40% in tegen 45% voor de Cayenne S en 15% voor de Turbo versie.

De insteek van onze test is tweeledig: voelt deze auto wel als een echte Porsche en hoe geschikt is deze auto voor dagelijks gebruik? Qua prijs zit de auto dicht bij de typische leasebakken als een BMW 5 of Audi A6, dus laten we eens kijken hoe bruikbaar de Cayenne V6 is als zakenauto.

De testauto is een exemplaar in de kleur Basaltzwart Metallic. Een schitterende lak, vooral in de zon maar een ramp voor de camera; bij direct zonlicht werkt de auto als een spiegel. Deze kleur doet wel het meeste recht aan de matte aluminium omlijsting van de ramen en de deurgrepen. Ook het interieur is uitgevoerd in de kleur zwart. Het is niet zo mijn kleur, het maakt de auto wat somber, maar smaken verschillen. Het verschil met de eerder geteste Cayenne Turbo dat het eerste opvalt is het grote verschil in het interieur, overal leer in de Turbo en relatief veel kunststof in de V6. Maar goed, de Turbo kost meer dan tweemaal zo veel als de V6, dus we zullen die verder niet als referentiepunt gebruiken.

Al met al is het prima vertoeven in ‘onze’ V6. De stoelen zitten uitstekend, de auto is uitgerust met het uitgebreide PCM/Navigatie systeem en nog wat andere zaken die het leven aangenaam maken, zoals een Tiptronic, schuif/kanteldak en Xenon verlichting. We stellen het navigatiesysteem in op ‘snelweg vermijden’ en we vertrekken richting Utrecht. De fraaie route die de Cayenne vervolgens zelf kiest, laat ons goed kennismaken met de auto op binnenwegen, dwars door de stad Den Bosch en uiteindelijk een stuk snelweg, want je moet toch ergens de rivieren over. Net overgestapt uit een gewone sedan blijkt al snel hoe comfortabel de hoge zit in een SUV is in het algemeen en in de Cayenne in het bijzonder. De stoelen zitten uitstekend en alles zit lekker binnen handbereik. De motor valt in eerste instantie niet tegen. De relatief bescheiden V6 met 250pk weet de combinatie auto plus bestuurder van 2.250 kg toch binnen de 10 seconden naar 100 km/u te kunnen brengen. De Tiptronic schakelt subliem en tussensprintjes om te kunnen inhalen op de provinciale weg zijn goed uit te voeren. Later rijden we in deze auto ook nog met vier man aan boord en ook dan is er geen klagen over de prestaties. Het is allemaal niet sexy of spectaculair, maar de auto doet gewoon goed zijn werk en je kan er vlot genoeg mee wegkomen. Als minpuntje ervaren we het afrolgeluid van de Michelin 4x4 banden. Wellicht dat een andere bandenkeuze hier verbetering in kan brengen.

Na een paar uur sturen zit ik ’s avonds na te denken over de vraag: ‘hoe bepaal je nu of dit een echte Porsche is?’. Op een gegeven moment realiseer ik me dat ik zonder er over na te denken met deze auto niet anders heb gereden dan met mijn dagelijkse auto, een BMW 5 met M-onderstel. Kortom, je sleept de ruim 2.000 kg van de Cayenne net zo makkelijk over op- en afritten en bochten als een extreem sportieve sedan. De volgende dag concentreer ik me hier wat meer op. Het blijkt al snel dat mijn gedachte klopt: de auto laat zich zo makkelijk sturen en ligt zo rotsvast op de weg dat ik helemaal niet anders hoef te rijden dan in de BMW. Overhellen is er niet of nauwelijks bij en de bochtsnelheden zijn onwaarschijnlijk hoog voor dit zware gevaarte. Daarom is dit een echte Porsche! Hulde aan de ingenieurs die het voor elkaar kregen een auto van dit formaat te laten rijden als een sport sedan.

Terreinrijden laten we achterwege, deels vanwege het hoge eigen risico dat geldt voor Porsche bruikleenauto’s maar meer nog omdat we het niet kunnen maken een splinternieuwe auto afgerost en onder de bagger terug te brengen. We geloven graag dat de beweringen van Porsche op dit vlak kloppen. Het merendeel van de test wordt er relatief rustig en normaal gereden en dan blijkt dat deze auto best wel een stevige slok benzine lust om de bestuurder een gevoel van sportief rijden te kunnen bezorgen. Gedurende de testrit komen we uit op een verbruik van 1 liter per 5,9 kilometer. Maar dat is een niet ingereden auto, de fabrieks¬specificatie voor het gemiddeld verbruik is 1 liter op 7,4 kilometer. Dat is ongeveer 20% meer dan een sedan uit dezelfde prijsklasse. Voor de meeste kopers van een Cayenne is dit waarschijnlijk geen argument.

Dan de hamvraag van deze test: is deze auto net zo geschikt als zakelijk vervoermiddel als een sedan in dezelfde prijsklasse? Het antwoord is heel simpel: JA. Echter er bestaat nog een potentieel bezwaar dat niets met de kwaliteit of rijeigenschappen van de auto te maken heeft. Wij leven in het kikkerlandje genaamd Nederland en daar ziet een deel van de bevolking dit helaas als een aso-bak, aangespoord in die gedachte door sommige politieke partijen van linkse signatuur. Indien je net als ondergetekende dagelijks te maken hebt met klanten die er mogelijk deels net zo over denken, dan kan dat een bezwaar zijn. Als die handicap niet bestaat dan is de Cayenne als zakelijk vervoermiddel zeker het overwegen waard. Ruim, comfortabel en door de zitpositie en de zware constructie vooral veilig, in combinatie met zeer acceptabele rijprestaties en een uitstekende wegligging. En daarbij kun je ook nog eens prima een boot, caravan of trailer achter je aanslepen en beschik je over een riante bagageruimte.

Een prijsvergelijk met de direct concurrenten laat zien dat Porsche zich ook in dit segment als premium brand beschouwt, hoewel de eerlijkheid gebiedt te melden dat we niet de standaarduitrustingen van deze auto’s hebben vergeleken.

 

Porsche Cayenne V6€ 69.360
VW Touareg 3.2 V6 € 62.400
BMW X5 3.0i€ 63.250
Volvo XC90 2.5T€ 60.195
Range Rover Sport V6 € 69.300
Jeep Grand Cherokee 3.0€ 61.700

Belangrijkste gegevens
Cilinders:6
Cilinderinhoud:3.189 cc
max. vermogen:250 pk / 184 kW bij 6.000 t/min
Max. koppel:310 Nm
versnellingen:6
aandrijving:vierwielaandrijving
Acceleratie 0-100:9,1 sec (automaat 9,7 sec)
Verbruik gemiddeld:13,2 L/100 km (automaat 13,8 L)
Lengte:4.782 mm
Breedte:1.928 mm
Hoogte:1.699 mm
Gewicht:2.160 kg
Prijs (basis)€ 69.360
Prijs (geteste uitvoering):€ 87.735

Met dank aan Dirk Prinssen van Porsche Zuid in Oirschot