Return of the V8
Net als bij de 718 GTS modellen is Porsche op zijn schreden teruggekeerd en heeft de nieuwe Cayenne GTS en GTS Coupé opgewaardeerd met twee cilinders ten opzichte van de vorige versie. In het vooronder ligt nu een 4 liter V8 bi-turbo motor die 460 pk en 620 Nm levert. Het is hetzelfde blok als in de Cayenne Turbo, waarin die motor goed is voor 550 pk en 770 Nm, Het verschil zit hem in de software en een turbodruk van maximaal 0,8 bar tegenover 1,5 bar in de Cayenne Turbo. Het verschil in vermogen met de V6 Cayenne GTS uit 2014 bedraagt ‘slechts’ 20 pk, maar het verschil in karakter wordt het beste geïllustreerd door het verschil in de sprinttijd van 0 – 100 km; 4.5 in plaats van 5.2 seconden.
Het rijden met een V8 in het vooronder blijft voor elke liefhebber een puur genot. Een genot dat steeds zeldzamer wordt in de autowereld. Alleen al om te kunnen genieten van de V8-ervaring nemen we de uitnodiging van Pon om een paar dagen met de Cayenne GTS te rijden met beide handen aan.
Het prijsverschil met de Cayenne S, uitgerust met een 440 pk sterk V6 blok bedraagt ruim € 37.000 Dat prijsverschil heeft mede te maken met de hogere CO2 uitstoot en de daaraan gerelateerde BPM. Maar zoals bij elk GTS model van Porsche krijg je nogal wat extra’s voor dat bedrag. Behalve de V8 motor bestaan de extra’s ten opzichte van de S-versie uit een 20 mm verlaagd onderstel met stalen veren en een extra sportief afgesteld PASM systeem, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), een sportuitlaat met sound engineering specifiek voor de GTS, 21” RS Spyder Design velgen, een sportievere uitvoering van het exterieur en een extreem luxe en sportieve uitvoering van het interieur met veel leer en alcantara.
Een flinke optielijst
Onze testauto is de Coupé versie, uitgevoerd in de kleur karmijnrood. In combinatie met de vele rode accenten in het interieur zorgt dat voor een fraai en sportief geheel. Het interieur is volledig in GTS stijl met veel leer en alcantara met contrasterende rode stiksels en accenten. Ik vind het GTS interieur een stuk mooier en warmer dan het volledig lederen interieur van de Cayenne Turbo modellen. Dat doet wat ‘koud’ aan wat mij betreft.
Bij het bestellen van deze auto is Pon aardig los gegaan met het aanvinken van extra opties. Voor een groot deel bestaat die lijst uit zaken die met luxe en comfort te maken hebben. Noemenswaardig zijn de 22” Sport Classic wielen, adaptieve luchtvering met PASM, achterasbesturing, de nieuwe Porsche Surface Coated remmen (PSCB), en - heel fijn - adaptieve sportstoelen.
Het dashboard en de bediening ogen na de eerdere testen met de Cayenne Turbo en de Panamera vertrouwd. Ik weet niet of er een update van het online navigatie systeem heeft plaatsgevonden, maar wat opvalt is de enorm gedetailleerde kaartweergave op het grote 12,3” scherm, waarop ook de gebouwen waar je langsrijdt zichtbaar zijn in 3D weergave. De bedienings- en instellingsmogelijkheden van het PCM infotainment systeem lijken vrijwel onbegrensd, maar de belangrijkste functies zijn snel te vinden en te doorgronden.
Wat me ook al snel opvalt is de adaptive cruise control. Tijdens eerdere testen in verschillende Porsche modellen vond ik het systeem soms nogal abrupt reageren en liet ik het meestal maar uit staan. Porsche is ongetwijfeld blijven fine tunen aan de software en in deze auto werkt het systeem heel soepel en comfortabel. Zo comfortabel, dat ik het de meeste tijd aanzet. Het optionele head up display helpt daarbij. Zakt de snelheid terug door een langzamere voorligger, dan valt dat meteen op.
King of the road
Het maximale koppel in de GTS is al beschikbaar bij ca 1.800 tpm en dat zorgt voor een gas response die niet onderdoet voor een Porsche 911. Het is verbazingwekkend hoe makkelijk zo’n zware auto van zijn plek komt en accelereert. Daarbij werkt de automatische 8-vernellingsbak feilloos mee. Dat is overigens geen PDK, maar een conventionele automaat. Porsche maakt die keuze omdat voor het terreinrijden en bij het hoge toegelaten aanhangergewicht een conventionele koppelomvormer beter geschikt is. Hoe het ook zij, bij rustig rijden schakelt de bak net zo onmerkbaar als we gewend zijn van de PDK. Bij vol gas in Sport of Sport Plus modus hoor je de bak uiteraard wel duidelijk schakelen door het verschil in toerental dat door de sportuitlaat flink geaccentueerd wordt.
Het is al weer een jaartje geleden dat ik met een Cayenne Turbo kon rijden, dus het 1:1 vergelijk is wat lastig. 90 pk verschil zal best goed te merken zijn, maar ik kan nu alleen maar vaststellen dat de GTS met deze motor absoluut niets te kort komt. Het is ronduit imposant hoe moeiteloos en precies de Cayenne GTS rond krappe bochten kan worden gedraaid. Er is heel veel stuurgevoel en het verlaagde chassis en de luchtvering met nog eens 10 mm extra verlaging zorgen ervoor dat er geen merkbare rolbewegingen in de koets waargenomen kunnen worden. Hier is wel degelijk verschil met de Cayenne Turbo te merken; de GTS stuurt echt een tandje strakker.
Eerlijk gezegd blijf ik de combinatie Sport en Cayenne een beetje contradictie vinden. Je kunt er ongenadig hard mee door een bocht en zelfs driften is met deze kolos goed mogelijk. Maar daar koop je een Cayenne niet voor. Ik vind het dan ook niet echt zinvol om met deze auto te proberen hoe ver je kunt gaan. Immers: om te weten waar het randje is, moet je iets óver het randje gaan. Dat is met een 911 of 718 prima op te vangen. Maar als 2.200 kg echt begint te schuiven, wil je dat toch liever niet uitproberen op de openbare weg. Dat wil niet zeggen dat je niet kunt pushen. De achterasbesturing en Torque Vectoring laten extreme bochtsnelheden toe zonder dat het PSM systeem ingrijpt. In de Sport Plus stand geeft dat systeem ook nog wel wat vrijheid en kun je de achterkant van de GTS makkelijk een stapje opzij laten zetten.
We gebruiken de Cayenne waar hij wel voor bedoeld is. Een wat langere trip in het weekend. En dan moet ik toegeven dat het niet echt comfortabeler kan worden. Voor een petrolhead als ondergetekende klinkt de V8 met de sportuitlaat als fraai gecomponeerde muziek. Een fraaie diepe brom die niet overheerst als je rustig aan het toeren bent. Vol gas in de Sport- of Sport Plus stand barst er een oorverdovend - maar oh zo mooi - kabaal los. Het maximale vermogen komt los bij ca. 6.000 tpm en je kunt doortrappen tot dicht onder de 7.000 toeren.
Je hebt wel degelijk het gevoel een grote SUV te besturen, maar het gaat allemaal zo makkelijk, vloeiend en extreem comfortabel. Met een rauw en sportief randje wanneer je dat wilt. Zeker op een wat langere trip krijg je van deze auto een serieus ‘King of the Road’ gevoel. Maar helaas benut je maar een heel klein stukje van het potentieel als je in ons land de snelheidslimieten respecteert.
Dorst
Er is Porsche uiteraard veel aan gelegen om ondanks de V8 motor het verbruik en dus de CO2 uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Daarvoor gebruikt Porsche o.a. adaptieve cilinderuitschakeling, waardoor 4 cilinders bij rustig cruisen worden uitgeschakeld. Die techniek zie je inmiddels terug in een aantal modellen van Porsche en ook van VW en Audi. Porsche geeft een gemiddeld verbruik voor deze sportieve SUV op van 11,2 tot 11,4 liter per 100 kilometer, gemeten volgens de niet zo heel betekenisvolle NEDC cyclus. Met deze auto is tot nu toe in totaal bijna 7.500 km gereden, met een gemiddeld verbruik van 14.0 liter/100 km. Mijn eigen verbruik ligt daar nog wat boven, terwijl ik toch overwegend lange stukken rustig over de snelweg of provinciale weg heb gereden. Maar van een V8 mag je ook niet verwachten dat er zuinig gereden kan worden. Het kost ‘wat’ brandstof, maar het is ook serieus genieten!
Dilemma
Porsche heeft natuurlijk uitstekend begrepen dat de ‘P’ van Prijs een belangrijk onderdeel van de marketing strategie is. Om de bedoelingen van Porsche in dat opzicht te begrijpen, moet je naar de prijzen in Duitsland kijken. Van de basis Cayenne tot het topmodel, de Cayenne Turbo S E-Hybrid, zie je prijsstappen van ongeveer 20.000 tot 30.000 Euro. Het verschil tussen de GTS en de Turbo S E-Hybrid bedraagt daar ruim € 56.000. Je ziet dan overigens ook na wat rekenwerk dat de Duitse overheid een bedrag van nog geen € 20.000 aan belastingen verlangt voor een Cayenne Coupé GTS, terwijl onze overheid ruim € 96.000 incasseert.
Door de CO2 gerelateerde BPM heffing werkt de prijsopbouw in ons land echter heel anders. De Cayenne GTS heeft een CO2 uitstoot van 318 gr/km en de Turbo S E-Hybrid heeft (op papier) een uitstoot van slechts 122 gr/km. Daardoor bedraagt het prijsverschil tussen deze twee modellen hier ten lande ‘slechts’ € 11.000,-
Voor dat bedrag krijg je 680 pk in plaats van 460 paarden en een nog rijkere standaard uitrusting, inclusief de onvolprezen keramische PCCB remschijven. En het bespaart aardig wat brandstof. Porsche geeft een verbruik op van 5.4 tot 4.9 l/100 km tegen 11,2 tot 11,4 l/100/km voor de GTS. En tot slot kun je dan naar eer en geweten tegen je kinderen zeggen dat je het milieu een handje hebt geholpen….. Maar je krijgt dan niet dat geweldige sportonderstel en de sportuitlaat (ook niet als optie).
Keuzestress? Ik wens u veel sterkte!
Henry de Vaal
Met dank aan Jasper Koek, Pon Porsche Import
SPECIFICATIES
Motor: 8-cilinder bi-turbomotor, 3.996 cm3
Motoropstelling: Voor
Vermogen: 338 kW / 460 pk bij 6.000 - 6.500 tpm
Max. koppel: 620 Nm bij 1.800 - 4.500 tpm
Transmissie: automaat, 8 versnellingen
Lengte: 4.939 mm
Breedte: 1.995 mm
Hoogte: 1.656 mm
Gewicht: 2.175 kg (DIN) / 2.250 kg (EU)
Max. Laadvermogen: 675 kg
Max. trekgewicht: 2.850 kg (geremd)
cW Waarde: 0,35
Brandstoftank: 90 L
Topsnelheid: 270km/u
Sprint 0-100 km/u: 4,5 sec.
Verbruik (gemiddeld): 14.0 - 13.3 L/100 km L/100 km (WLTP)
CO2 emissie: 318 - 302 g/km (WLTP)
Prijs: € 184.998,-
Prijs testauto: € 225.223,-