Skip to main content

In 2017 hebben we het Centrum voor Handhaving en Mobiliteit (CHM) van de Politieacademie voor het eerst in jaren niet bezocht. Dat had te maken met de grote onduidelijkheid over de toekomst van het CHM, in verband met de uitbreidingen van Lelystad Airport. Inmiddels ligt het begin van de nieuwe landingsbaan ca. 50 meter van het oefenterrein en er zijn een aantal lampen in het verlengde van de landingsbaan midden op het oefenterrein geplaatst. Ondanks dat de Politieacademie nog steeds gebruik maakt van het CHM, is het eigendom van het terrein en de faciliteiten inmiddels overgedragen aan de Schipholgroep. Voor zover we nu weten zal het oefenterrein vooralsnog in gebruik blijven en er wordt zelfs geïnvesteerd in o.a. een vernieuwing van de slipbaan.

Op Zondag 16 september vond er weer een PCH rijvaardigheid training plaats op het CHM. Bij aankomst bleek tot onze verrassing dat een aantal regels waren aangescherpt. Dat we moesten beschikken over instructeurs met een WRM certificaat was bekend en gelukkig hadden we de beschikking over twee gediplomeerde instructeurs, die bij de beveiliging een kopie van hun certificaat dienden in te leveren. Er volgde een discussie over de inzet van onze eigen instructeurs, waarvan we uiteindelijk maar gezegd hebben dat die slechts ter ondersteuning aanwezig waren.

Via Walther Blijleven en Evan Kersbergen hadden we twee bevriende rijinstructeurs - Erik en Peter - bereid gevonden om deze dag aanwezig te zijn om zo aan de eisen van het CHM te voldoen. Beide instructeurs beaamden achteraf volmondig dat zij niet over de skills van de PCH instructeurs beschikken om te coachen voor rijvaardigheid op dit niveau. Een rijopleiding dient om een auto te leren bedienen en veilig aan het verkeer deel te nemen. Dat is iets heel anders dan rijvaardigheid op een circuit bijbrengen.

Wegeverkeerswet?

De volgende hobbel betrof een deelnemer die zijn 911 op een trailer had meegenomen en uit Venlo was afgereisd naar Lelystad. Volgens de beveiligingsbeambte voldeed de auto niet aan de eisen van de wegenverkeerswet omdat er geen kentekenplaten op zaten en dus mocht de auto het terrein niet op. Klinkklare onzin wat ons betreft, een circuit of afgesloten oefenterrein is geen openbare weg. Dit hebben we, ook bij het CHM, niet eerder meegemaakt. Heel vervelend voor de betreffende deelnemer, maar er viel niet over te discussiëren.

Nieuwe gezichten

Traditioneel trekken de rijvaardigheid trainingen veel nieuwe gezichten voor een eerste kennismaking met de PCH. Tijdens de training op 16 september was er sprake van een bijzonder hoog gehalte ‘nieuwe gezichten’ en deelnemers die voor het eerst aan een dergelijke training deelnamen. Voor onze instructeurs - in dit geval Evan, Erik en Henry - is dat altijd een mooie uitdaging.

De deelnemers werden verdeeld in drie groepen die onder leiding van de instructeurs aan de slag gingen. De slipbaan was in verband met de renovatie niet beschikbaar, maar daardoor hadden we wel extra ruimte om een grote slalom uit te zetten. Oefenen met onder- en overstuur, leren om bochten optimaal aan te snijden en vooral het zoeken naar een goede balans in de auto. In de ochtend werd het grote circuit om het terrein in twee stukken verdeeld zodat twee groepen daar konden oefenen. In eerste instantie met een instructeur achter het stuur voor een uitleg van de rijtechniek en later namen de instructeurs plaats naast de bestuurder van de voorste auto in elke groep, om aanwijzingen te kunnen geven.

Na de lunch werd opnieuw een slalom gereden, terwijl steeds twee groepen tegelijk oefenden op het complete circuit. ‘Circuit’ is eigenlijk geen goed woord omdat de baan bewust is aangelegd met hier en daar een verkeerde verkanting en ernstig knijpende bochten. Dit is gedaan omdat hier trainingen gegeven worden voor het (hard) kunnen rijden op de openbare weg, waar ook dergelijke situaties voorkomen. Dat maakt deze baan voor een training overigens alleen maar interessanter.

Mission accomplished

De dag werd afgesloten met een prijsuitreiking voor de winnaars van de slalom. In de CHM kantine zagen we veel blije gezichten en meerdere deelnemers die meldden dat ze erg veel geleerd hadden en veel plezier hadden beleefd. Twee deelnemers die ter kennismaking met de PCH hadden ingeschreven meldden dat ze graag lid wilden worden. De PCH kan zondermeer trots zijn op onze rijvaardigheid training en de ervaring en de ‘skills’ van onze instructeurs. Voor de instructeurs zijn de blije gezichten en de progressie die we zien bij de deelnemers de beloning voor een dag werken. Dat doen we graag en dat blijven we voorlopig met deze ploeg voortzetten!

Klik hier voor het fotoverslag

 

Connect with Porsche Club Holland