Skip to main content

Januari 2005

Boxster S: slalom monster!

Door Evan Kersbergen en Henry de Vaal

Het was ooit allemaal zo simpel. Er waren Porsches voor dames (Boxster) en Porsches voor heren (911) en dan nog de Porsche Cayenne voor de echte macho’s. Met het nieuwe Boxster model dat dit jaar is uitgebracht is de reactie van de meeste heren dezelfde: ‘Goh, dat begint toch wel op een echte Porsche te lijken!’ Het nieuwe model is duidelijk ‘stoerder’ dan het vorige en het oogt absoluut een stuk agressiever. Heel eerlijk gezegd, het is gewoon een mooie auto. En dat hoort u dan van een echte 911 fanaat.

Omdat de Boxster S op zondagmiddag mee mocht naar de PCH nieuwjaarsreceptie hadden we deze keer een heel weekend lang de beschikking over de testauto. Dus waren we in staat om uitgebreid indrukken op te doen. Hoewel het een prachtig weekend was met veel zon, was het wel koud, dus van rijden met de kap open kwam helaas weinig terecht. Dat moeten we van het voorjaar nog maar eens proberen.

De auto die we van Pon in Leusden meekregen is er één van het type ‘fully loaded’. Zo’n beetje elk denkbare optie zit er op of in, behalve – gelukkig maar! - een tiptronic. Het totaal resultaat is een mix van sportief en comfortabel met een luxe tintje met accenten zoals bijvoorbeeld de Bose geluidsinstallatie. De afwerking is in één woord subliem. De ietwat goedkope ‘look’ van het dashboard in het vorige model is vervangen door een volledig nieuw ontworpen versie en deze straalt nu één en al klasse uit. Het audio/navigatiesysteem bezit een afschrikwekkende hoeveelheid knopjes en instellingen maar dat went heel snel. Het dashboard is een plaatje en dat geldt voor het hele interieur. Eén en al degelijkheid en kwaliteit met een ingetogen luxe, zoals je van Porsche mag verwachten. De sportstoelen zitten prima maar zijn wel tamelijk smal in de lendenen, terwijl de twee testpiloten toch geen zeer breed geschapen mannen zijn.

De Boxster is voorzien van Porsche’s PASM, die o.a. electronisch instelbare sportvering en adaptief gaspedaal biedt. De gewone ‘comfortvering’ is in combinatie met de imposante en optionele 19” velgen al behoorlijk sportief te noemen en voldoet uitstekend voor de openbare weg. De sportstand is absoluut niet voor watjes en maakt de auto super hard geveerd. Een boomwortel onder een provinciale weg krijgt zo al snel het effect van een verkeersdrempel. Wellicht is dat effect met de standaard 18” velgen wat minder sterk. Op het circuit is het natuurlijk een heel ander verhaal, maar daarover later.

De stopwatch, onderdeel van het ‘Sports Chrono Package’, midden op het dashboard, is overgenomen van de 997 en vormt een prachtig detail, net als de spiegels met dubbele bevestigingsarmen. Verder toont de Boxster een heel eigen gezicht. Nieuw zijn ook de koplampen, die niet meer op spiegeleieren lijken, maar een driehoekige vorm hebben die de Boxster duidelijk onderscheidt van de 911 zodra de auto in je spiegels opdoemt. Verder is de hele carrosserie onder handen genomen met als resultaat een Boxster die terecht het Porsche embleem mag voeren. Maar goed, smaken verschillen en u mag zelf oordelen op basis van de bijgaande foto’s, als u de auto tenminste niet al bent tegengekomen op onze nieuwjaarsreceptie voor de ingang van kasteel ’t Kerkebosch. Eén ding moge duidelijk zijn, met de kap open komt de Boxster pas echt tot zijn recht.

Tja, en dan waar het eigenlijk om draait: hoe rijdt ie? Daar kunnen we heel kort over zijn: gewoon erg goed! De Boxster S heeft een 3.2 liter motor met 280 pk. Dat zijn 20 pk meer dan het oude model. Het resultaat is een acceleratie van 0-100 km/h in 5,5 seconden. Daar hoeft niemand zich voor te schamen. De handgeschakelde versie met 6-bak haalt een top van 268 km/h. Op bochtige weggetjes en dijkjes voelt de auto heerlijk lichtvoetig aan, hij stuurt messcherp en heeft een enorme wendbaarheid. De reputatie van de middenmotor wordt eer aan gedaan met een extreem neutraal stuurgedrag. Alleen voluit accelererend uit een bocht vanaf lage snelheid voel je dat de auto wat tractie tekort komt en volgen er enkele ongecontroleerde bewegingen totdat het PSM systeem razendsnel ingrijpt. Op de snelweg wordt één van de grote verschillen met de 911 duidelijk: de 911 is uitstekend te gebruiken als Grand Tourer. Bij rustig rijgedrag is een 911 zo stabiel als een rotsblok en straalt rust uit qua rijgedrag. De Boxster blijft lichtvoetig en een tikje nerveus, hetgeen op de lange afstand zeker vermoeiender is. Maar daar is deze auto ook niet voor bedoeld. Hiermee moet je flaneren op een mooie zomeravond of heerlijk bochten sturen over polderweggetjes.

Eén punt van serieuze kritiek: de remmen. Ze doen het prima maar het voelt niet helemaal lekker aan. Beide testrijders zijn het er over eens dat het aan de pedaalafstelling moet liggen. De remmen ‘bijten’ niet en het pedaal voelt iets te zacht ofwel sponzig. Maar nogmaals, als je het pedaal serieus naar beneden trapt dan is er ruim voldoende remvermogen aanwezig.

Ook niet onbelangrijk is het geluid. Bij lage toeren en lage snelheid stelt dat nogal teleur. Het klinkt erg standaard, niet de donkere roffel van de 911. Zodra er serieus gas gegeven wordt dan verandert dat echter rap en ontstaat er boven de 4000 toeren een heerlijk geluid dat het midden houdt tussen grommen en krijsen. Feller en agressiever dan een 911. De auto moet sowieso boven de 4000 toeren gehouden worden om het maximale er uit te krijgen. Het rode gedeelte van de toerenteller is wat minder duidelijk aangegeven dan bij de 911 en dat resulteert af en toe in een kennismaking met de toerenbegrenzer. Maar dat zal een kwestie van wennen zijn.

En dan de enige echte PPP slalom proef. Het valt nog niet mee een stuk asfalt te vinden waar je zonder risico een slalom van 100 meter kunt rijden. We besluiten daarom om vroeg op de zondagmorgen naar het circuit van Zandvoort te gaan, waar op paddock 2 ruimte zat is. Aan de hand van de tekening zetten we een slalom uit van 100 meter met zeven pylonen plus twee voor de start en twee voor het keerpunt. Het is slechts een graad of vier boven nul, dus we moeten er rekening mee houden dat de banden niet veel grip hebben. We besluiten om de effecten van PASM en PSM uitvoerig te testen en de resultaten zijn verbluffend. De tijden spreken voor zich.

Standaard vering met PSM:25.8 seconden
Standaardvering zonder PSM:25.6 seconden
Sportvering met PSM:25.5 seconden
Sportvering zonder PSM:24.1 seconden

Evan heeft er erg veel plezier in en betitelt de auto al snel als ‘slalom monster’. Het stuurgedrag is extreem neutraal en de auto is niet in onderstuur te krijgen, wat je ook doet. Overstuur is alleen op te wekken door in een haakse bocht vol gas te geven. Dat wordt nog een hele toer om deze tijden met een 911 te evenaren! We zijn onder de indruk van de techniek en het rijgedrag, maar eerlijk is eerlijk, een 911 biedt toch veel meer fun, maar dat mag ook wel gezien het prijsverschil!

’s Avonds thuisgekomen stellen we vast dat de 356 in de vorige test slechts 20.3 seconden nodig had voor het parcours. Hoe kan dat nou? Kan het aan de buitentemperatuur of aan het verschil in asfalt liggen? Een mailtje van René van Bellen verschaft al snel het antwoord: de vorige keer is het parcours door ruimtegebrek ingekort tot 80 meter. We proberen in het vervolg de 100 meter dus aan te houden.

Onwillekeurig blijft voor een echte Porsche fan het vergelijk met de 911 zich opdringen gedurende de hele test. Maar dat is een foute insteek, het is een hele andere auto in een andere prijsklasse. Voor ons blijft echter de hamvraag: stel, je loopt de showroom van een Porsche dealer binnen met ca. € 75.000 in de achterzak, de prijs van een nieuwe standaard Boxster S. Voor dat bedrag staat momenteel bij de dealer bijvoorbeeld ook een 911 (996) Carrera 4 Cabrio van 2001 te koop. Wat doe je dan? Het testteam weet het wel... U mag zelf beslissen!

Bijzonderheden Boxster S (‘987’)

Cilinderinhoud:3.8 liter
Max. Vermogen:206 kW (280pk) bij 6200 t/min
Max. Koppel:320 Nm van 4700-6000 t/min
Max. Snelheid:268 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5.5 sec
Gewicht:1345 kg
Prijs
Basisuitvoering:€ 72.660
Geteste uitvoering:€ 105.192