Skip to main content

Eindelijk is het dan zo ver. Nederland heeft zijn eigen Porsche evenement, de ‘All Dutch Porsche Zandvoort Days’. Georganiseerd door de ADPCR die voor deze happening werd omgedoopt in de Porsche Club Holland / Racing Division. De reden hiervoor is aan onze leden inmiddels uitvoerig toegelicht en had alles te maken met het feit dat ondersteuning door Pon Porsche Import alleen mogelijk was indien er een officiële Porsche Club als formele organisator optrad. Hiervoor verleende de PCH graag haar medewerking. De organisatie vond plaats in samenwerking met de stichting DNRT die zorgde voor officials, de nodige hulpdiensten en algemene begeleiding op het circuit. Dit leverde een evenement op met een uiterst professioneel gehalte dat veel respect verdient.

Het grote voorbeeld vormen natuurlijk de jaarlijkse Porsche Days in Francorchamps. Uiteraard heeft het Nederlandse evenement nog niet dezelfde omvang in haar eerste jaar. Echter, de sfeer en het spektakel deden op geen enkele wijze onder voor de Belgische variant. De organisatie op het circuit was zelfs van een hoger professioneel gehalte. Dat belooft veel goeds voor eventuele herhalingen van dit evenement waar we natuurrijk allemaal op hopen.

Niets was aan het toeval overgelaten. Een professionele folder, een eigen web site, ondersteuning van Pon Porsche Import en een lange voorbereiding. Het resultaat bestond uit ruim 200 deelnemers uit heel Europa, van Spanje tot Noorwegen, die het allemaal dik naar hun zin hadden, net als de vele toeschouwers. Er zijn maar liefst 878 vrijwaringen getekend van passagiers/meerijders. Er werd drie dagen lang gereden in drie groepen: Standaard, Sport en Race. Anders gezegd: beginners, ervaren circuitrijders in standaard auto’s en geprepareerde racewagens op slicks. Voor elke groep waren er vier sessies van 45 minuten per dag. Voor de nodige lunchtijd van de officials werden rond het middaguur de eerste twee groepen samengevoegd tot één sessie. Dit leverde nogal eens ongewenste situaties op door de grote verschillen in snelheid en ervaring en dit vormde voor de rijders het enige serieuze punt van kritiek. De organisatie heeft inmiddels al aangegeven dat dit volgend jaar niet weer zal gebeuren. De vrijdag verliep aanvankelijk goed tot de regen de tweede en derde sessie behoorlijk hinderde. De laatste sessie verliep echter in goed weer. Op zaterdag liep het allemaal heel aardig tot er rond vijf uur een enorme rolwolk met een heuse ‘hoosbui’ uit zee kwam zetten. Een aantal tenten waaide over of bezweek onder de waterlast. De zondag verliep met stralend weer en was een waar feest voor rijders en toeschouwers.

De deelnemers konden inschrijven voor de Porsche VIP party op zaterdagavond in Club Riche. De meerderheid gaf gehoor aan deze uitnodiging. Nadat de hoosbui verdwenen was kon het feest beginnen. Het ontbrak werkelijk aan niets. Zowel de entourage, het swingend orkest en de lopende buffetten waren uitstekend verzorgd en dat was smullen. Tot in de kleine uurtjes is er gefeest en ik heb me laten vertellen dat de hekkensluiters pas om 5 uur het licht uit deden. Wat zullen die fit geweest zijn de volgende dag……

Pon Porsche Import deed een aardige duit in het zakje door maar liefst zeven splinternieuwe 997’s naar het circuit te sturen, die de dag daarvoor hun première beleefd hadden in de Nederlandse showrooms. Een aantal deelnemers kreeg de gelegenheid om deze nieuwe 911 op het circuit aan de tand te voelen, waaronder onze eigen PPP tester vergezeld door uw hoofdredacteur voor de foto’s. De algemene indruk van de rijders was: een hele ‘makkelijke’ auto om in te rijden en zeker beter dan de 996. Het uiteindelijke oordeel over de 997 vindt u elders in dit nummer in de PPP test.

In de pitstraat was het voortdurend een drukte van jewelste met in- en uitstappende toeschouwers die een paar ronden meereden. Witte gezichten, opgetogen gejuich en respect voor auto’s en coureurs waren alom te aanschouwen en te horen. Het hoogtepunt voor ondergetekende was een aantal ronden in de GT3 Cup van Kees Bouhuys in de stromende regen op vrijdagmiddag. Gewoon voluit en een aantal ronden ‘close racen’ met een 964 RS bestuurd door Jürgen Albert. De voorliggende auto was meestal niet meer dan een vage vlek in de spray. Alle respect voor de auto (fenomenaal!) en de rijkunst en het lef van Kees en Jürgen. Zo’n ervaring laat alle gezamenlijke attracties in een groot pretpark verbleken. Het is ook een hele bijzondere ervaring om op zo’n moment met een camera in de weer te zijn tegen de G-krachten in, terwijl het al moeite kost je hoofd recht te houden en je niet ziet wat er voor je gebeurt. Maar het leverde wel een aantal fraaie platen op.

 

Een groot compliment is op zijn plaats voor de organisatoren en voor de uitstekende ondersteuning door Pon Porsche Import. Het enthousiasme van de deelnemers laat geen twijfel over de belangstelling voor een herhaling. Deze is inmiddels al bevestigd en zal plaatsvinden in het weekend van 15 t/m 17 juli 2005, of een weekend later, afhankelijk van de definitieve internationale F.I.A. race agenda. Wij moedigen u van harte aan om te gaan kijken. De sfeer was absoluut uniek en geen enkele Porsche fan mag dit missen!