Skip to main content

juli 2004

911 (996) Carrera 4S Cabriolet

Eindelijk is het weer zo ver. Het bloed kriebelt, het Porsche virus slaat weer toe want we mogen weer een mooie auto testen. Oscar den Hollander, uit naam van Porsche Center Hoogenboom, heeft een heftig Porsche exemplaar klaar staan voor de PPP-test. Maaaaar, niet alleen deze test houdt mij uit mijn slaap, ik kan tegelijkertijd mijn eigen droom ophalen bij Hoogenboom, een GT-3 RS. U weet nog wel, in iedere kleur te bestellen, als het maar wit is.

Mijn vriend en toeverlaat, onze PPP-test fotograaf Florian Lem, was uiteraard weer aanwezig met zijn telekanon (een fotocamera van formaat) om de sleutels en de Spaanse champagne vast te leggen. We kennen Oscar inmiddels een beetje dus verbaast het ons niet dat de te testen 4S Cabrio geheel zwart, zwart, zwart is uitgevoerd. Hiermee bedoelen wij dat de lak zwart met Protech lakbescherming, de kap in zwart en het interieur in zwart rafleder zijn uitgevoerd. Niks mis mee, werkelijk een unieke Porsche, met zijn extreem dikke kont, de bekende luchthappers en 18-inch lichtmetaal wielen met het 4S logo.

Het instappen was al meteen een feest, de auto was uitgerust met een verdikt stuur en idem versnellingspook, sportstoelen met een verlaagde zitpositie (voor mijn 2 meter lange lichaam een streling) en een Bose sound systeem. Die laatste hebben we niet aangehad, want het genieten begon al met het starten van de motor met sportuitlaat, héérlijk. O hemel, ik vergeet nog bijna de short shift waardoor de 6-bak nog eens een keer zo kort schakelt.

We hadden vandaag niet veel tijd dus Florian en ik hebben een super landweggetje weten te ontdekken nabij sportvelden, waar we heerlijk ongestoord dit monster aan de tand konden voelen. Het was prachtig weer en een Cabrio moet je dan zeker open rijden. U mag van mij aannemen dat het al rijdend openen van het cabriodak (kan tot 50 km/puur) een absolute kick geeft.

Het zal u niet verbazen wanneer ik weer roem over de techniek en het rijvermogen van deze 4S, het is werkelijk fantastisch. De 320 pk sterke motor is heerlijk soepel, ook bekend uit de Coupé en de standaard Carrera Cabrio, en heeft een handgeschakelde 6-bak. De auto voelde alleen wat zwaar aan en dat is hij natuurlijk ook met zijn 1.565 kg. Ik moet eerlijk bekennen dat de standaard Carrera 2 Cabrio met zijn 2-wielaandrijving mij toch het gevoel geeft dat ik met een iets snellere auto op stap ben. Niet te min is de wegligging van de Carrera 4S fenomenaal en is de auto niet van de weg te krijgen. Voor alledaags gebruik en zeker voor de winter is het 4-wiel aangedreven exemplaar natuurlijk super.

Dan nog even de prijs. In de basis prijkt een kleine EUR 140.000 op de prijslijst. Natuurlijk willen we dan nog enkele extra’s laten monteren, zoals hier boven omschreven, en vervolgens ook nog een uitvoering met tiptronic, stoelverwarming, PCM cijferbladen in aluminium, enz. enz. en dan wordt de prijs van deze auto zo’n slordige EUR 170.000 . Ik hoef u niet te vertellen hoeveel oud geld dat is, maar dat zult u net als ik vast even terugrekenen. Werkelijk een droom van een Porsche, deze Carrera 4S Cabrio, maar voor mij een beetje te veel van het goede. Een Cabrio in 4S of Turbo-uitgevoerd gaat mij persoonlijk net iets te ver. Geef mij een standaard Cabrio, 2-wiel aangedreven met 6-bak, sportonderstel en navigatie voor de fun met een prijskaartje van EUR 130.000 en ik ben meer dan tevreden.

We staan al weer te popelen voor de volgende PPP-test en zullen u dan opnieuw verrassen.

Pieter Beermann en Florian Lem

Met dank aan:
Porsche Hoogenboom voor het beschikbaar stellen van onze testauto.
Florian Lem voor de foto’s.
Oscar Den Hollander voor de uitleg.

Bijzonderheden:
Motor:BOXER 6 CILINDER
Vermogen: 235 KW 320 PK
Max. koppel:370 Nm
0-100 km/h: 5.5 sec
Topsnelheid:280 km/h