Skip to main content

Shaken, not stirred!

997 GT3

Na een paar jaar PPP testrijden en -schrijven, zijn er nog drie Porsche modellen die ontbreken op mijn persoonlijke lijstje. Dat zijn de Carrera GT, de GT2 en de (997) GT3. De eerste twee worden ongetwijfeld heel lastig tot zeer onwaarschijnlijk. Maar ook de GT3 is niet zo eenvoudig. In de eerste plaats omdat er tot op heden geen demo- of persauto’s in GT3 gedaante in de poule van Pon Porsche import zijn verschenen en in de tweede plaats omdat de 997 GT3 niet meer geproduceerd wordt. Wellicht staat er ergens in Europa nog een nieuw exemplaar bij een dealer te koop maar in principe zijn de GT3’s op. De productie werd in het tweede kwartaal van 2008 gestaakt. Ingewijden weten te melden dat het wel eens tot eind 2009 zou kunnen duren tot er een opvolger verschijnt.

Dat maakt jonge GT3 occasions tot felbegeerde items. Op het Porsche Approved Occasion weekend in Nieuwegein stonden dan ook maar een paar van deze super-911’s. Eén exemplaar stak er met kop en schouders boven uit. Een witte GT3 met Martini-striping van oktober 2006 met slechts 12.500 km op de klok. Ik ben normaal gesproken een felle tegenstander van ‘stickers plakken’ op een 911. Maar deze is auto is in alle eenvoud zo mooi van design met een vette en historisch verantwoorde knipoog naar het Martini-Porsche race verleden, dat er helemaal niets op af te dingen valt. Integendeel, deze auto is echt beeldschoon! In de Homeboxx hal in Nieuwegein sta ik er dan ook met bewonderende en licht begerende blikken naar te staren.

Deze auto blijkt van Porsche Centrum Gelderland te zijn. Als ik aan Mark Wegh, de eigenaar van PCG, vraag of hij een goede foto voor ons heeft, is het antwoord: “Nee, die foto moet je zelf maar even maken. Dus haal hem maar een keer op, als de auto tenminste nog niet verkocht is.” Daar moet je natuurlijk geen gras over laten groeien, dus de volgende zaterdag – het is gelukkig droog weer – staan we om tien uur in Heteren. Uiteraard eerst even rustig koffie drinken en al het moois in de showroom bewonderen. En, echt waar, er staat zelfs een splinternieuwe GT2 tussen!

De Martini-GT3 heeft inmiddels ook weer een prominente plaats in de showroom in Heteren gekregen en staat er glimmend gepoetst bij. Met behulp van een losse accu wordt de auto gestart en de showroom uitgereden, waarna Mark de auto zelf even warm rijdt. Met een enigszins bezorgd gezicht komt hij terug en waarschuwt: “het is bere-glad!”. De wegen zijn in deze november ochtend nog vochtig en erg koud. Geen geweldige combinatie met de Pirelli Corsa intermediates die standaard onder deze auto liggen. Uit eigen ervaring weet ik dat je daarmee in een flinke regenbui op de snelweg onder de 80 km/u moet blijven. Toch wel een puntje van aandacht in ons land als je zo’n auto aanschaft!

We beginnen de ochtend rustig en we gaan op zoek naar goede foto locaties. Een GT3 moet je bij voorkeur in zijn element – dus rijdend op het asfalt – op de foto zetten. Daarom had ik ook een co-piloot meegenomen. Het was niet overigens niet heel erg moeilijk om iemand voor die klus te strikken en lang zoeken werd mij bespaard. Rondom Groesbeek bij Nijmegen vinden we prachtige glooiende en bochtige weggetjes en genoeg ruimte om een foto te maken. Dat is best een heel gedoe. Er moet steeds op en neer gereden worden tussen twee punten waar gekeerd kan worden. Met een rustig gangetje langs het punt waar de foto genomen kan worden. Camera in de beweging meetrekken en precies op het goede moment afdrukken. Natuurlijk komt er soms op dat moment net een tegenligger langs, of er gaat iemand vlak achter de – langzaam rijdende – Porsche hangen. De co-piloot vindt het allemaal prima. Het vaker hoe liever! Uiteindelijk zijn we wel tevreden met het resultaat en gaan we eens aandacht besteden aan het onderwerp waar het uiteindelijk om gaat: hoe rijdt een 997 GT3?

We beginnen maar met het uiterlijk. Dit is de tweede witte 911 in korte tijd waar ik in rij. Het begint te wennen! Een standaard model zou ik nooit in wit kiezen. Maar een GT3 is andere koek, en helemaal met deze prachtige striping er op. We oogsten onderweg dan ook heel veel bewonderende blikken. Vooral als we terugrijdend uit Groesbeek verdwalen in het centrum van Nijmegen. Er zit namelijk geen navigatie in de auto en de tomtom ligt thuis. De middenconsole zonder navigatie en PCM oogt een stuk rustiger en sportiever dan de meer uitgebreide versies – met heel vele knopjes - die je in de meeste 911’s aantreft. En een tomtom kan tenslotte tegenwoordig gewoon in de binnenzak mee of als onderdeel van je telefoon.

Aan de binnenkant van de auto zijn ook een aantal elementen, waaronder de middenconsole wit gespoten. In combinatie met het zwarte interieur en de rode gordels geeft dit een mooi en extreem sportief resultaat. Verder is de auto voorzien van zwart gespoten velgen. De hele voorkant, inclusief de bagageklep is voorzien van transparant folie zodat we niet al te benauwd hoeven zijn voor steenslagschade. De sportstoelen zitten fantastisch. De meeste standaard Porsche stoelen hebben als handicap dat de lendensteun niet geweldig is en dat breekt je op bij lange ritten. De keiharde sportstoelen lijken in eerste instantie niet comfortabel maar zijn dat wel en bieden een ideale ondersteuning. Qua persoonlijke veiligheid kun je kiezen uit de standaard 3-punts of de eveneens gemonteerde 6-punts gordels. Minpuntje is wel dat als je de 6-punts gordels gebruikt, het controle systeem ziet dat de standaardgordels niet gedragen worden en dan moet je dus een minuut of wat het waarschuwingssignaal voor lief nemen. Uiteindelijk houdt het gepiep vanzelf op. Het uitzicht naar achteren vanuit de spiegel biedt een blik op de veiligheidskooi en de prachtige GT3 spoiler met de rood-blauwe strepen.

Het uitlaatsysteem is volledig vernieuwd in vergelijking met de vorige generatie GT3. De auto voldoet hiermee weer aan alle huidige en nu bekende toekomstige eisen in de EG. Ondanks de concessies aan de regelgeving is Porsche er in geslaagd om de auto binnenin een veel mooier geluid mee te geven dan ooit te voren. En dan heb ik het niet over de radio, die is de hele dag niet aan geweest. We hebben het over het motor- en uitlaatgelaat dat naar binnen doordringt. Een prachtig en knetterhard geluid dat bij volgas een verpletterende indruk maakt. Kippevel! Kippevel krijg je ook van de enorme acceleratie waar maar geen einde aan komt. De 100 km/u haal je in 4,3 seconden en nog eens 4,4 seconden later zit je op 100 mijl, oftewel 160 km/u. En daarna blijft de auto maar door accelereren tot over de 300 km/u. Gelukkig ligt Nijmegen dicht bij de Duitse grens, zodat we even kunnen voelen hoeveel power de GT3 op het asfalt weet te brengen zonder de kans te lopen dat de auto in beslag genomen wordt. Ongelooflijk hoe snel de auto zijn top weet te halen. De toerentalbegrenzer gaat pas zijn werk doen bij 8400 t/min. Dat is geen prettige gewaarwording als je voluit accelereert! Bij dit soort snelheden kun je echter ook niet het oog op de toerenteller gericht houden. Porsche heeft dat heel mooi opgelost met een fel oranje pijltje dat oplicht op het dashboard, op het moment dat je moet schakelen. Dat pijltje zie je uit je ooghoeken, zonder je ogen van de weg af te halen. Verder merken we tijdens dit korte Autobahnritje wel dat de GT3 toch een echte circuitauto is. Een richel in een viaduct over de Autobahn wordt een stoeprand bij 250+ km/u en je bent dan het stuur letterlijk even kwijt.

Inmiddels is het asfalt door het waterige zonnetje overal opgedroogd en kunnen we de snelweglussen en op- en afritten gaan gebruiken om de grenzen van de wegligging te ervaren. Wegligging? Dat is het woord niet. Kleefkracht is een betere omschrijving. De combinatie van intermediate banden, sperdifferentieel en het 3-voudige tractie¬controle¬systeem dat is overgenomen van de Carrera GT, geven de bestuurder een ongekend gevoel van zekerheid bij extreme bochtsnelheden. Als vaker gememoreerd in PPP testen, heb je een circuit nodig om de echte grenzen te verkennen. Buiten het feit dat je niet met goed fatsoen een testauto kunt retourneren met opgerookte banden en het feit dat de auto daar niet verzekerd is, is het ons expliciet verboden om met de testauto’s iets anders te berijden dan de openbare weg. Maar geloof me, daar kun je meer dan genoeg plezier hebben met deze auto. De slingerweggetjes rondom Groesbeek zijn goed voor een grote grijns op het gezicht van co-piloot Erik. En ik geniet van elke op- en afrit. Voor we de auto terugbrengen tanken we hem af. Komende vanaf Nijmegen ligt het tankstation op de A50 net voorbij de afslag Heteren. Dus zonder enige tegenzin doorrijden naar Velperbroek om daar de lus richting A12 te pakken, keren op de eerste aflag en vervolgens de nog mooiere lus van de A12 terug naar de A50 met volgas nemen. Wat is het leven soms toch mooi!

We gaan het hier verder niet hebben over praktisch nut en andere onbelangrijke zaken als een nog kleiner bagagecompartiment dan een standaard 911 of stoelen die niet voorover kunnen klappen, zodat je niets achterin kunt leggen. Dat kon sowieso al niet dankzij de rolkooi die daar gemonteerd zit. Nee, dat is allemaal niet belangrijk. De GT3 is en blijft de ultieme 911! Elke kilometer met deze auto is een feestje. We kunnen ons dan ook niet voorstellen dat er geen opvolger zou komen. Daarmee zou Porsche zichzelf en ons allemaal ernstig te kort doen! Voorlopig staat deze schoonheid weer in Heteren te wachten op een koper, die ongelooflijk veel plezier aan deze auto gaat beleven.

Henry de Vaal

Met dank aan Mark Wegh van Porsche Centrum Gelderland.

Bijzonderheden
Porsche 911 (997) GT3
Bouwjaar: 10-2006
Km-stand: 12.500
Vraagprijs: € 142.900
Uitrusting: Clubsport stoelen, middenconsole gelakt, Sportchrono pakket, 3-weg gordels, rood.
Locatie: Porsche Centrum Gelderland
Motorinhoud: 3.600 cc
Vermogen: 415 pk (305 Kw) bij 7.600 t/min
Koppel: 405 Nm bij 5.500 t/min
Max. toerental: 8.400 t/min
Compressie ratio: 12:1
Remmen : Gescheiden circuits voor en achter