Skip to main content

Porsche Cayman (2006)

Dit keer is de eerder dit jaar gelanceerde Porsche Cayman aan de beurt voor de PPP test. Vorig jaar mochten we al de Cayman S testen, die als eerste Cayman versie beschikbaar kwam. Een week voor de geplande testdatum krijgen we echter bericht van Pon Porsche Import dat de persauto al verkocht is en er blijkt geen andere demo Cayman in de standaard editie beschikbaar te zijn. Gelukkig komt de oplossing uit Heteren. Mark Wegh van Porsche Centrum Gelderland is als altijd bereid ons te helpen en vervroegt de aflevering van zijn nieuwe demo auto die voor 2007 gepland staat, zodat wij met behulp van groene kentekenplaten toch nog kunnen rijden met de Cayman.

Bij het testen van auto’s hoort een relatief groot relativeringsvermogen. De vorige test reden we nog in de ‘El Suprimo’ der 911’s: de 911 Turbo, ondersteund door 480 paardenkrachten en een maximaal koppel van 680 Nm. De Cayman doet het met 245 pk en 273 Nm. Het gaat er echter niet om de Cayman te vergelijken met welke 911 dan ook, de auto moet op zijn eigen merites beoordeeld worden en de belangrijkste vragen in dat geheel zijn: ‘is de auto het Porsche logo waardig?’ en ‘krijg je voldoende waar voor de neer te tellen aanschafprijs van 67.230 euri?’

Op zaterdagochtend rijden we in de stromende regen naar Heteren, met lichte en ijdele hoop dat het weer nog beter zal worden. Daar aangekomen heeft Mark Wegh al snel koffie en een gezellig praatje paraat. Vanaf de bar kijken we verlekkerd naar een splinternieuwe 997 GT3 RS in knaloranje uitvoering. Op de voorruit zit een grote sticker ‘verkocht’. De kans dat we die meekrijgen voor een test is niet erg groot. De nieuwe demo Cayman van modeljaar 2007 is net voorzien van een nulbeurt, is strak gepoetst en staat klaar met zegge en schrijven 12 kilometer op de teller. We voelen ons wat schuldig om de auto in dit hondenweer zijn maidentrip te laten ondergaan. Maar Mark wil van geen wijken weten: ‘Jullie zijn er nu, dus je gaat rijden ook!’ Het water komt nog steeds met bakken uit de lucht. Eén voordeel heeft dit weer wel, we zullen optimaal in staat zijn om het weggedrag onder extreme omstandigheden te testen. Een groot nadeel is er ook: dit is geen weer voor foto’s. We zullen het verslag dus moeten aanvullen met fotomateriaal van de fabriek. Mark vertelt ons voor vertrek nog dat de auto inmiddels al weer verkocht is. Na een inzet als demo auto voor drie maanden zal de Cayman overgedragen worden aan zijn nieuwe eigenaar. Mark Wegh is een echte fan van de Cayman en is enthousiast over de kwaliteit en de eigenschappen. In Heteren werden inmiddels al meer dan 25 auto’s van dit type afgeleverd.

Het grote verschil met de Cayman S is uiteraard de motor. De standaard versie doet het met een 2.7 liter uitvoering tegen 3.4 liter voor de S versie, die daarmee over 50 pk en 67 Nm extra beschikt. De S heeft standaard een zesbak, terwijl de standaard Cayman het met vijf versnellingen moet doen. Uiterlijk zijn er maar weinig verschillen. De onderrand van de frontspoiler van de Cayman is zwart, terwijl deze bij de S versie in de carrosseriekleur is gespoten, de eindpijp van de uitlaat is een enkele pijp, waar de S over een dubbele beschikt en het Cayman logo op het achterdeksel is zilverkleurig, waar deze bij de S versie titaankleurig is (big deal!). Het grootste optische verschil zijn de wielen. De Cayman heeft standaard 17” velgen met vijf dubbele spaken terwijl de S beschikt over 18” velgen met vijf enkele spaken en rode remzadels. Ook binnenin zijn de verschillen zeer beperkt. Zwarte in plaats van aluminiumkleurige wijzerplaten, en wat verschillen in de afwerking van deksels, sier- en dorpellijsten.

Onze testauto heeft de kleur die alle Porsches goed staat: zwart, in combinatie met een zandbeige interieur dat een hele frisse combinatie maakt. Het dashboard is eenvoudig en strak, zonder navigatie, maar heel degelijk en fraai afgewerkt. De auto beschikt wel over het Sport Chrono Pakket met de fraaie analoge stopwatch midden op het dashboard. Verder is de auto voorzien van de voor deze versie optionele 18” wielen.

Vanuit Heteren rijden we binnendoor via de Utrechtseweg richting Arnhem waar we kunnen genieten van een aaneenschakeling van rotondes. Vanaf de eerste meters die we rijden over het bochtige weggetje van de showroom naar de snelweg, zijn we erg verrast door de strakke wegligging. Het water loopt letterlijk over de weg maar de Cayman trekt zich daar weinig van aan. Even later wordt het grote verschil met de snellere S-broer duidelijk. De Cayman (en ook de Boxster) S hebben als nare eigenschap dat bij snel accelereren uit een bocht (rotonde), vooral op nat wegdek, de auto tamelijk onstabiel kan worden en met z’n kont gaat schudden door een gebrek aan tractie. De Cayman heeft hier ondanks de wateroverlast nauwelijks last van. De bochtsnelheden zijn erg hoog en ook het uitaccelereren met volgas geeft nauwelijks problemen op het kletsnatte wegdek. Het lijkt erop dat de 2.7 liter motor wat beter harmonieert met het onderstel dan de 3.4 liter motor. Zo zie je maar weer, ‘elk nadeel heb toch z’n voordeel!’

De 2.7 liter motor doet zijn werk verder prima. De auto pakt goed op vanaf ca 2500 toeren, hetgeen goed zichtbaar is op de koppelcurve. Om echt ‘fun’ te beleven met de Cayman moeten er toeren gemaakt worden, zowel voor de acceleratie als voor de sound. Onder in het toerengebied laat de motor zich maar bescheiden horen maar vanaf zo’n 4500 toeren begint hij het uit te schreeuwen van de pret en laat zich goed horen met een mooie sound.

De auto stuurt snaarstrak, zoals we van alle middenmotor Porsches zijn gewend en alles is goed op elkaar afgestemd. Een remtestje in dit soort weersomstandigheden is ook altijd interessant. Bij ca 80 km/u vol in de remmen geeft geen enkel probleem en alles blijft volledig onder controle.

Het fungehalte van de Cayman is veel groter dan de cijfers doen vermoeden. De sprint naar 100 km/u in 6,1 seconde is weliswaar niet extreem snel, maar de fun zit in de hoge bochtsnelheden, de strakke wegligging en het zeer directe stuurgedrag van de auto. Daarbij kunnen de slechte weersomstandigheden van vandaag die ervaring alleen maar onderstrepen. Dit is ook een dag dat je niet na hoeft te denken over de keuze Boxster of Cayman. ’s Zomers zal dat wellicht anders zijn en heeft een Boxster zo zijn voordelen. Eén ding staat echter voor ons vast: het totaalbeeld van de Cayman vinden we veel mooier dan de Boxster, maar dat is persoonlijke smaak. De eindconclusie is simpel: ook de basis versie van de Cayman heeft alles wat je van Porsche mag verwachten: pure kwaliteit en hij biedt veel waar voor z’n geld.

De instapprijs van € 67.230 laat weinig ruimte voor twijfel met een 911 die vanaf € 106.790 in de prijslijst staat. De directe concurrenten zijn (toch wel!) een gebruikte 911 (996) die voor die prijs van het jaar 2001 of 2002 zal zijn, en vooral de BMW Z4 coupé (€ 54.900). De 2.7 liter motor doet niet veel onder voor de 3.4 liter krachtbron van de Cayman S (€ 81.995) en ook met een aantal leuke opties op de basisversie hou je dan nog aardig wat geld in de zak. Kortom, de keuze zal weer niet eenvoudig zijn als je gaat shoppen in deze prijsklasse. De Cayman heeft absoluut bestaansrecht en is nu al weer een schot in de roos voor Porsche. De productie overtreft de oorspronkelijk voorzichtig geplande 5.000 stuks per jaar met het dubbele. Als Porsche liefhebbers kunnen we alleen maar blij zijn met de Cayman die, net als de Boxster, een geheel eigen marktsegment bedient en helpt om een steeds breder publiek naar de Porsche showrooms te lokken.

Henry de Vaal

Met dank aan Mark Wegh van Porsche Centrum Gelderland, Heteren.

Porsche Cayman

Motor: zescilinder boxer, 2687 cm3
Opstelling: lengterichting, midden
Max. vermogen: 245pk bij 6500 t/min
Max. koppel: 273 Nm bij 4600 t/min
Transmissie: Handgeschakelde vijfbak, achterwielaandrijving
Wielen/banden: 205/55R17 voor, 235/50R17 achter
Wielophanging: veerpoten met reactiearmen voor; multilink achter; torsiestangen voor/achter dubbelpijps gevulde gasdempers
Remmen: geventileerde en geperforeerde schijven,
Diameter/dikte voor/achter: 298/24 en 299/20 mm
Acceleratie:
0-100 km/u: 6,1 sec.
0-160 km/u: 14,2 sec.
80 -120 km/u (4e versnelling): 6,9 sec.
Verbruik: Gemiddeld 9,3 L / 100 km
Gewicht: 1.300 kg
Lengte: 4341 mm
Breedte: 1801 mm
Hoogte: 1305 mm
Kofferruimte voor/achter: 150 L / 260 L
CW waarde: 0,29
Basisprijs: € 67.230,-