Skip to main content

Rijvaardigheidstraining en Slalom – Midland Circuit

Ondanks alle Covid-19 restricties bleek het gelukkig toch weer mogelijk om een rijvaardigheidstraining te organiseren. Daarvoor moesten wel een aantal regels opgesteld worden: Niet meer dan 25 deelnemers en geen bijrijders, dubbelstarters of bezoekers. Het evenement was binnen enkele dagen al volgeboekt en we moesten een aantal belangstellenden teleurstellen. Van de deelnemers waren er maar liefst 18 die voor het eerst aan een PCH training deelnamen. De sportcommissie kan terugkijken op een zeer geslaagde dag waarin we veel deelnemers aanzienlijke vorderingen met hun rijvaardigheid zagen maken.

Tom de Vries was één van die deelnemers en schreef voor ons een verslag.

Een geweldige (leerzame) dag

Toen op 25 februari de uitnodiging voor een Rijvaardigheidstraining en Slalom van de PCH in mijn mailbox viel heb ik mij direct aangemeld. Want wees eerlijk, wat is er nu leuker dan een dag rijden en bezig zijn met je Porsche (in mijn geval een 997 Carrera S uit 2007) en dat samen met andere liefhebbers. Plus, ook nog leerzaam. Ik heb de Porsche nog niet heel lang dus zo’n dag is bij uitstek geschikt om op een veilige en gecontroleerde manier te onderzoeken, te voelen en te leren wat de auto zoal kan en doet in bepaalde situaties. Erbij zijn dus!

D-day. Zondag 28 maart 2021. Een wekker hoefde ik niet te zetten, en ondanks dat de zomertijd die nacht was ingegaan opende ik fris en fruitig om 7.30 uur de deur van mijn garage. Met een combinatie van vreugde en gezonde spanningen startte ik de flat-six en reed ik naar het circuit in Lelystad. Normaal vind ik het altijd jammer wanneer ik met mijn Porsche op de eindbestemming ben aangekomen, maar vandaag niet. Bij aankomst op Circuit Midland stonden er al een aantal Porsche’s geparkeerd op de ruime parkeerplaatsen. Een mooi divers veld met veel 997’s, Boxsters een aantal 991’s, een Taycan en zelfs een 924 Le Mans.

Eerste indrukken: klein circuit, veel bochten en….. veel lawaai. Dat laatste bleek Daniël te zijn in zijn Boxster, die bezig was de verschillende banen uit te zetten. Wat een bruut geluid maar wat een onoverzichtelijk geheel zo van een afstand. Snel naar binnen voor de registratie en een kop koffie. Iedereen kreeg een sticker met daarop een nummer en een overzicht waarop duidelijk stond weergegeven wanneer je die dag op welk onderdeel je moest starten. Er waren drie groepen geformeerd waarbij er telkens twee actief waren op een onderdeel op het circuit en de andere pauze had.

Het eerste onderdeel was de rem- en uitwijkproef. Na aandacht voor je zitpositie in de auto en de positie van je handen aan het stuur (kwart voor drie) volgde een korte, duidelijke uitleg over de proef. Hard remmen heeft iets onnatuurlijks, bijna niemand trapt voor 100% de rem in bij een gewone situatie. Belangrijk dus om dit te oefenen. Eerst met 60km/u remmen op de lijn, daarna met 80km/u. Goed om dit te doen, te ervaren en te zien ver de auto toch nog doorglijdt bij de verschillende snelheden.

Na de remoefening volgde wederom een korte instructie voor de volgende proef. Uitwijken met een verassingselement. Dat verassingselement hield in dat je pas op het laatste moment, op aangeven van Henry, naar rechts of links moest uitwijken. Eerst met een snelheid van 60km/u, daarna met 80km/u. Ingewikkeld om alles tegelijk te doen, juiste snelheid, schakelen, remmen en dus uitwijken.. Prompt natuurlijk een keer precies het tegenovergestelde gedaan dan wat de bedoeling was. Na een keer of drie werd het wat makkelijker; met name door te kijken naar de oplossing van het probleem (om het obstakel heen) en niet blijven kijken naar het probleem (obstakel zelf) want dan gaat het mis.  Aan de andere kant van het circuit werd geslalomd. Nadat de laatste van de groep keurig om Henry heen had gestuurd was het tijd om te wisselen. Wij reden naar de slalom en de andere groep nam onze plaats over bij het remmen en uitwijken. Steengoed georganiseerd allemaal.

Voor de slalom was een baan uitgezet waarbij de buitenring en het middengedeelte van het circuit werd gebruikt. Een uitleg over onder- en overstuur volgde. Te hard of te scherp de bocht insturen of remmen in de bocht kan erin resulteren dat je voorwielen grip verliezen en de auto in plaats van de beoogde bocht neemt rechtuit gaat (onderstuur). Corrigeren door even terug te sturen, minder gas te geven en opnieuw in te sturen en dat uiteraard allemaal in een “split second”. Te veel of te vroeg gas geven wanneer je de bocht uit wilt rijden kan ertoe leiden dat de achterwielen van de auto in een slip komen en de achterkant van je auto uitbreekt. Overstuur. Corrigeren door gas verminderen en/ of in tegengestelde richting sturen. De baan was zo uitgezet dat pylonen voor de bochten aangaven op welke momenten er geremd en ingestuurd moest worden. De pylonen in de bocht gaven weer aan waar je uit moest komen en gas kon geven. Hierdoor kon er geoefend worden om de ideale lijn te vinden en ondertussen te ervaren wat onder- en overstuur met de auto doet.

Het mooie van dit circuit is dat er (los van de buitenring met zijn betonnen wanden) overal gras naast de baan ligt. In het ergste geval schuif je dus het gras op en kans op beschadiging van je auto is dus minimaal. Door sommigen werd er wel eens een pylon onder de auto meegenomen, maar dat mocht geen naam hebben…

Pauze! In de kantine stond een heerlijke lunch voor ons klaar om de inwendige mens te versterken. Variërend van erwtensoep, tot broodje bal. Leuk om ervaringen uit te wisselen en nader kennis met elkaar te maken.Na de pauze volgde wederom een slalomparcours. Net weer even een andere baan met nieuwe bochten en moeilijkheden. Het had inmiddels geregend, waardoor de baan op sommige plaatsen flink glad was. Dacht je het net een beetje onder de knie te hebben; veranderen de omstandigheden…. Alle rondes werden geklokt waardoor je jezelf telkens kon proberen te verbeteren.

Tot slot volgde een slalom gebruik makende van het gehele circuit. De baan was hiervoor weer aangepast door de organisatie, gevolgd door een goede en duidelijke uitleg. Om beurt reden we achter “pace car” Daniël aan om ons de ideale lijn eigen te maken. Telkens na een ronde stopte de voorste auto waardoor een ander de positie achter Daniël kon innemen. Mooi treintje! Erg gaaf om te doen en alle geleerde elementen van de dag toe te passen.

Om een uur of vier was het programma ten einde. Er was nog een mogelijkheid om “vrij” te rijden op het circuit maar de meesten kozen ervoor om richting huis te gaan en de start van Max te kijken in de Grand Prix van Bahrein.

Henry, Walther, Daniël, Erik en Nicky, hartelijk dank voor de organisatie van deze fantastische dag! Ik doe graag nog eens mee (inmiddels zijn de slalomtijden binnen, en zo te zien is dat wel nodig ook ….)

Tom de Vries

 

Uitslag Slalom: klik hier

Fotogalerij: klik hier