Skip to main content

november 2003

996 GT3 RS

Door Pieter Beermann

De vorige PPP test vingen we aan met de kop ‘Kan het nog gekker?’ Dankzij een initiatief van PON en de medewerking van de redactie van Autovisie viel ons een buitenkansje ten deel en werden we in de gelegenheid gesteld om de overtreffende trap van de GT3 te testen, de GT3 RS. Daarom kunnen we deze test samenvatten onder de volgende kopregel:

Ja, het kan nog gekker!

Een paar maanden geleden werd ik gebeld door Saskia van Doorn, de PR manager van Pon met de vraag of ik wilde meewerken aan een fotoreportage van het blad Autovisie voor een artikel over de afgelopen 40 jaar Porsche 911. Ik ben in het bezit van een 911 RS 3.8 (964) uit 1992 en deze auto kwam in aanmerking voor de rapportage.

Door Autovisie was het circuit van Assen op 29 oktober afgehuurd om de deelnemende 911’s duchtig aan de tand te kunnen voelen. Dus, vol goede moed op pad naar Assen om de geselecteerde elfjes te bewonderen en lekker te genieten van een zo goed als leeg circuit. Het begon in ieder geval goed. Droog weer, een graadje of 12 en zo nu en dan kwam het zonnetje nog even om de hoek kijken. Het kon niet mooier. Tot mijn verbazing kwam ik als de eerste onze sportcommissaris Evan Kersbergen tegen, samen met zijn vader Wim. Zijn gele monster was eveneens geselecteerd voor deze dag en was ontdaan van (achter)spoiler en stickers en stond glimmend te wachten op wat er deze dag allemaal zou gaan gebeuren.

Wat wij niet wisten was dat er door Pon een GT3 voor deze dag ter beschikking was gesteld en door Porsche AG niets minder dan een GT 3 RS! En als klap op de vuurpijl mochten wij (de acht deelnemers) deze twee auto’s op het circuit uitgebreid aan een test onderwerpen. Nou, als je praat over koren op de molen van de PPP tester, dan snapt u wel dat ik even een paar koppen koffie nodig had om tot me door te laten dringen dat wij echt de primeur in Nederland hadden om in deze auto te mogen rijden.

Na een uitgebreide fotoreportage van de auto’s werden wij uitgenodigd voor de lunch om daarna de auto’s te gaan testen. Wij konden uiteraard bijna niet wachten om in te stappen om lekker te genieten. Ook nog op een circuit nota bene, wat wil je nog mooier? Het feest begon meteen al goed, Ton Roks (hoofdredacteur Autovisie) stelde voor om eerst mijn auto aan een test te onderwerpen en gooide mij de sleuteltjes van de GT3 toe, zodat die ook ingezet kon worden. Met vorige PPP test nog vers in het geheugen, nam ik wederom plaats achter het stuur van de GT3, maar nu op het circuit. Even wennen, een rondje opwarmen en dan..., ja en dan, hoe leg je dat nu weer uit?

Een sensatie, lekker opschakelen richting 8000 toeren en rustig de ideale lijnen opzoeken en de auto verder het werk laten doen. Want daar komt het met zo’n auto eigenlijk op neer. Met een ‘92er RS zonder stuurbekrachtiging moet je nog wel degelijk werken, maar met deze auto gaat het bijna vanzelf. En toch is het oppassen geblazen, omdat de GT 3 toch nog net wat meer is afgesteld voor gebruik op de weg en een graadje minder voor het circuit. Hierdoor wordt de auto enigszins onrustig en komt de achterkant bij hoge bochtsnelheden wat in onbalans. Uiteraard heeft dit ook te maken met het leren kennen van de auto en een iets strakkere afstelling van het onderstel zou wonderen doen voor het rijden op het circuit.

Na een vijftal rondjes kwam ik binnen en kon ik direct overstappen in de GT 3 RS. De RS ligt een tweetal centimeters lager en is wat strakker afgeveerd dan de GT 3. Een enorme kevlar achtervleugel, met de rode RS striping en -wielen geven de RS een race-look die zeker bij deze auto past. U kunt elke kleur uitzoeken zolang het maar wit is. De enige uitzondering: een keuze tussen rode of blauwe RS stickers. U kent net als ik ongetwijfeld de uitdrukking ‘met een witte blijf je zitten’, maar ik denk met stellige zekerheid te kunnen zeggen dat deze stelling voor de RS zeker niet zal opgaan.

Het eerste dat opvalt als je instapt in deze bijzonder auto is het met leer beklede stuur dat suède-achtig aanvoelt. Dit is voor het geval dat je zweethanden krijgt (en neem van mij maar aan: dat krijg in je deze auto) zodat je een beter houvast hebt.

Een uitgebreide rolkooi, uiteraard in de kleur wit siert de binnenkant en ik moet u eerlijk bekennen dat de rest mij een beetje is ontgaan. Want je wil per slot van rekening ‘rijden’. De motor was nog warm en de banden al redelijk op temperatuur, dus ‘gaan met die banaan’. Wat meteen opviel was het geweldige geluid en het janken van de motor achterin die je meteen opzweept. De koppeling en het schakelen gingen niet helemaal zoals het hoorde, maar achteraf hoorde ik dat hier nog enkele problemen mee waren. Afgezien hiervan, was het een groot feest. Wat de GT3 op het circuit net te kort kwam, had de RS ten overvloede perfect voor elkaar.

Iets sneller dan de GT 3, maar niet echt opmerkelijk veel sneller, maar wel het mooiere motorgeluid, de strakkere wegligging en de perfecte remmen. Wat een race-machine, wat een techniek. Een paar rondjes is te kort om te weten hoe ver je kunt gaan, maar deze auto gaf mij in ieder geval het gevoel dat het héél hard kan.

Met knikkende knietjes en een grijns van oor tot oor kwam ik de pit-straat weer inrijden. Jongens, jongens wat een geweldige auto. Daarna hebben we allemaal nog even gebruik kunnen maken van het circuit en kunnen genieten van onze eigen bolides. De rest van het verhaal kunt u lezen in het decembernummer van Autovisie.

Met dank aan : Pon Porsche import, Autovisie, Ton Roks, Foto’s : Henk v/d Hurk / Autovisie

W E T E N S W A A R D I G H E D E N

Chassis: gewichtsbesparing door gebruik van carbon-fiber in de klep van de bagageruimte, wielkasten achter, achterspoiler en spiegels; perspex achterruit. Gewicht: 1360 kg.

Motor: cylinderinhoud: 3600cc, compressie: 11.7:1, vermogen: 280kW/381PK bij 7400 toeren/min. Koppel: 385 Nm bij 5000 toeren/min.

Remmen: 350 mm schijven voor, 330 mm schijven achter.

Wielen en banden: Voor: 8,5Jx18 met banden 235/40ZR18. Achter: 11Jx18 met banden 295/30ZR18.

Prestaties: Topsnelheid: 306 km/u, Acceleratie: 0-100 km/u: 4.4 sec; 0-200 km/u: 14.0 sec. Max. Toerental 8200 toeren/min.

Prijs: 104.000 Euro excl. BTW en BPM.