Skip to main content

Op uitnodiging van Pon Porsche Import gaat onze vaste testcoureur er deze keer met de nieuwe Boxster S vandoor. En dat valt op sommige punten niet helemaal mee. Het is goed om vast te stellen dat deze rubriek objectief en kritisch is. Maar de eerlijkheid gebiedt dat wij de kanttekening maken dat de Boxster natuurlijk niet echt bedoeld is voor iemand die zo'n beetje elke Porsche al uitgeprobeerd heeft, inclusief een paar heftige race versies. De doelgroep heeft ongetwijfeld een ander profiel dan onze PPP tester. Desalniettemin een interessant verhaal. Dank aan Pon's Saskia van Doorn voor het beschikbaar stellen van de auto, en hierbij de belofte dat we graag terugkomen als je weer iets interessants voor ons hebt.

Test Boxster

Het werd tijd om de nieuwe Boxster eens aan de tand te gaan voelen. Wij kregen een zilvergrijze, met Tiptronic uitgeruste Boxster S mee. Het eerste dat ons opviel was dat de Boxster net als de nieuwe 911 Cabrio, uitgerust is met een glazen achterruit en dat de achterkant van de kap iets meer rechtop staat. De luchtinlaat roosters voor en de achterbumper zijn gewijzigd en lijken iets meer op de 996. Geen echt schokkende veranderingen. Voor het oog van de leek is het model 2003 nauwelijks anders dan de vorige modellen. Het interieur is uitgebreid met een bekerhouder, een verlicht dashboardkastje en een afstandbediening waarmee ook de kofferdeksels voor en achter kunnen worden geopend. Een aangename luxe als je aan komt lopen met je handen vol. Dan hoef je niet eerst de portieren te openen om vervolgens de kofferklep te ontgrendelen. De Boxster stond op (standaard) 17-inch sloffen. Optioneel zijn de 18-inch holle spaken, bekend van de 911 Carrera verkrijgbaar. Waar we een beetje van schrokken was de prijslijst die in het dashboardkastje lag. Daar stond een prijs op van € 104.000 inclusief de gemonteerde accessoires, maar nog zonder navigatie. Voor deze prijs koop je ook een 911 Carrera. Weliswaar een standaard model, maar toch! Afijn, het wordt tijd om deze Porsche eens stevig aan de tand te voelen. We willen die 260 pk (3.2 liter) wel eens op het asfalt los laten.

De motor is uitgerust met VarioCam. Dit systeem zorgt voor een extra vermogen van 8 pk. Dat houdt in dat de auto bij ca. 5.000 toeren zo lekker tegen je begint te grommen en dat je het gevoel krijgt nog even extra afgeschoten te worden. Waar ik mij vanaf het begin al wel een beetje aan irriteerde was, dat deze auto met een Tiptronic was uitgerust. Al gaande bleek mijn irritatie gegrond. De Tiptronic vind ik inmiddels een beetje achterhaald en als men er dan toch zo nodig een handbediende automaat in moet zetten, zou deze sneller moeten kunnen schakelen. Het karakteristieke van wat een Porsche moet zijn, wordt eigenlijk door de automaat ongedaan gemaakt.

Er zijn overigens niet alleen maar nadelen van de Tiptronic te noemen. Als voordeel geldt dat wanneer je langer bent dan 1,80 meter, de extra beenruimte die ontstaat door het ontbreken van het koppelingspedaal wel erg prettig is. Echter, een handbak zou hier toch beter op zijn plaats zijn en ik raad dan ook iedere potentiële koper aan de Boxster hiermee uit te rusten. Maar goed, buiten dat rijdt de auto fantastisch. De wegligging is fenomenaal, mede ook door de middenmotor. Je kunt er mee gooien en smijten zonder ooit het gevoel te hebben dat de auto er met jou vandoor gaat in plaats van andersom.

Ook een enorm pluspunt van deze auto is dat (met gesloten kap) het windgeruis tot een minimum wordt beperkt en je niet het gevoel krijgt in een cabrio te rijden. De kap is zeer goed geïsoleerd en extra gevoerd. Hoe comfortabel dat ook is, als het stoffen kapje er af gaat komt pas het ultieme gevoel dat deze auto geeft naar voren. Want open rijden geeft toch een hele bijzondere dimensie aan het autorijden.

Eindconclusie

Wij vonden de Boxster uiteindelijk toch een maatje te klein. Dit gold niet alleen voor de binnenruimte; deze is voor personen met een maximale lengte van ca. 1.80 mtr. aan de krappe kant, maar ook qua prestaties. Heel eerlijk gezegd: ‘geef ons maar een 911 Carrera.’ Voor degenen die kiezen voor de Boxster, en dat zijn er nog steeds veel door de instapprijs van ca. € 61.000; raden wij aan een schakelbak te nemen en niet te vallen voor de (veel te dure) opties, die onze testauto te duur maakte ten opzichte van de concurrentie.

De 2.7-liter motor van de standaard uitvoering levert voortaan 228 pk bij 6300 toeren en de S-uitvoering levert 260 pk bij 6200 toeren. Het maximum koppel bedraagt respectievelijk 260 Nm bij 4700 toeren en 310 Nm bij 4600 toeren. Ondanks deze vermogens toename betekent dit bij Porsche toch een lager brandstofverbruik, waarvoor hulde! Volgens de EU-norm is de Boxster met handgeschakelde bak zo'n twee procent zuiniger geworden. Zo zie je maar, zelfs dat heeft zijn voordelen!

 

Wat ik graag nog eens zou willen overdoen is een test met de schakelversie (6-bak), om toch het Porsche gevoel in een Boxster te krijgen. Dat gevoel miste ik namelijk met de Tiptronic versie.

Pieter Beermann.

 

Wetenswaardigheden

Technische gegevens Porsche Boxster S

Motor: 3,2-liter 191 kW 260 pk 310 Nm
Prestaties: 0 tot 100 km/h in 5,7 sec.
Topsnelheid: 264 km/h (schakelbak)
Gewicht: 1.320 kg
Basisprijs: € 71.655