Skip to main content

Kan het nog gekker?

De ontwikkelingen GT3 bij Porsche volgen elkaar in razend tempo op en je zou toch denken, ‘waar houdt het op?’ Nu, ik kan u een geheimpje verklappen, nog heel even geduld, nog een paar tienden van seconden. De nieuwe 911 GT3 is weer sneller, haalt weer meer toeren, heeft weer betere remmen en een nog beter onderstel. ‘Snel, sneller snelst, houdt het dan nooit op?’, vragen we ons af. De techniek staat zeker niet stil, maar om dit geweld in bedwang te houden en daarbij ook nog de banden te produceren die dit enorme geweld aankunnen, is een ideale combinatie noodzakelijk die steeds moeilijker zal zijn te realiseren in de toekomst. Als u een “mannenauto” zoekt, één met echte spierballen, dan zou ik zeggen: ‘stop met zoeken en koop een GT3’.

Maar goed, terug naar het begin van deze test en ons verhaal. Afgelopen weekeinde, vond ons PCH Midzomeravond Gala plaats. Een absoluut hoogtepunt onder de evenementen van dit jaar. Alles maar dan ook alles was perfect geregeld. Een puzzeltocht, een gala, een relax programma en een sportprogramma. Als klap op de vuurpijl had de evenementencommissie een nieuwe GT3 geregeld bij Pon en deze stond tijdens ons galadiner te glimmen. Niet alleen een feest voor de evenementencommissie om hem hier naar toe te rijden, maar ook voor mij perfect, omdat ik deze auto meteen aansluitend mee kon nemen om hem eens stevig aan de tand te voelen voor deze aflevering van de PPP test.

Pon had de instructie meegegeven dat de auto voor 20.00 uur naar binnen moest en dat er ’s nachts niet mee gereden mocht worden (jammer!) Dus maar even wachten tot de volgende ochtend. Floor, onze vaste fotograaf stond al vroeg te popelen om dit ‘raspaardje’ (zie ons embleem) eens anders op de foto te zetten dan normaal. Voor we beginnen met de eigenlijke test maken we een vergelijking van deze tweede generatie GT3 met de eerste. Exterieur: nieuwe koplampen, een vernieuwde achterspoiler, voorbumper met beduidend meer ‘drempelvrijheid’ dan de vorige en nieuwe lichtmetalen velgen.

Motor: ontworpen en gebouwd volgens een geheel nieuw concept, allemaal te ingewikkeld voor deze PPP tester en ik zal u hier dan ook niet mee vermoeien. Het gaat om het resultaat en dat is een toename van 21 pk, wat ons dan op een totaal van 382 pk brengt.

Interieur: kortom, een uitgeklede 996. Er zijn slechts twee opties; een airco en een radio/cd. Deze opties staan vermeld op de prijslijst voor nul Euro, want deze toch wel aangename accessoires zijn in de standaarduitvoering uit de auto gehaald om gewicht te besparen. Onder ons gezegd: ik snap dit niet helemaal, wat kan het ons toch bommen als je deze auto koopt op kenteken en niet in de cup versie. Dan wil je toch een stukje (opzwepende) muziek horen en een koud briesje voelen als je je druk maakt in deze auto. En neem van mij maar aan, je druk maken dat doe je zeker.

Het is vrijwel onmogelijk om ‘normaal’ met dit raspaardje te rijden. Even een tikje op het gaspedaal en de reactie is enorm, vanaf 2000 toeren heeft de auto al voldoende tractie en vraagt dan alleen nog maar om meer en meer gas. Het koppel is perfect verdeeld, dit merk je doordat de auto tot aan de toerenbegrenzer in een vloeiende lijn zijn pk’s ter beschikking stelt. En ook dit houdt bijna niet op; max. 8200 toeren kun je maken tot de toerenbegrenzer ingrijpt.

Wat de wegligging betreft was ik bijzonder aangenaam verrast. De oude GT3 was weliswaar ietsje minder zoekerig bij het rechtuit rijden, maar had daarentegen een klein beetje onbalans in het bochtenwerk. Rijdend in de nieuwe GT3 was ik compleet verrast door het fantastische bochtenwerk. De onbalans is geheel verdwenen, wat mij een nog beter en veiliger gevoel gaf. Je stuurt (zet) de auto in en je komt er vervolgens achter dat het allemaal nog veel harder kan. Een aangename verrassing. De rechtuit stabiliteit is als gezegd ietsje minder dan bij de vorige versie en daardoor voelt de auto soms iets zoekerig aan. Persoonlijk had ik hier echter geen enkel probleem mee.

Zelf ben ik ook ooit in het bezit geweest van een GT3 van het type 1999/2000. Wat mij destijds mateloos irriteerde aan deze auto was dat ik werkelijk geen drempel overkwam zonder de spoiler te raken. Daarom had ik een route uitgestippeld met zo’n klein 30 drempels die ons van Bergen (NH) tot aan Beverwijk bracht. Een prachtige route via de kust met niet alleen verkeersdrempels, maar ook met polderachtige weggetjes. Heerlijk! En wat schetste mijn verbazing? Niet één, maar dan ook echt niet één drempel bracht mijn nieuwe voorspoiler in contact met het wegdek. Dus dat probleem is nu ook de wereld uit.

Voor alle duidelijkheid: we gaan er wel vanuit dat u, net als wij, de drempels rustig en beheerst neemt. Uiteraard is de auto behoorlijk stug afgeveerd en je voelt bij wijze van spreken iedere Euromunt waar je overheen rijd, maar dit is inherent aan het fantastische onderstel en de schokdempers. Voor het circuit zou het allemaal nog iets strakker en lager kunnen, maar dan haal je het comfort geheel weg en begin je weer te vloeken bij het passeren van de drempels. Deze combinatie is naar mijn idee perfect voor dagelijks gebruik.

De koppeling gaat naar verhouding iets zwaarder dan een standaard 996 maar hier wen je snel aan. Het schakelen is top en de versnellingen klikken als het ware in de gekozen positie. Ook hier constateerde ik een duidelijke verbetering vergeleken met de oude versie.

Tja, en dan het geluid. Een niet geheel onbelangrijk detail. Er zijn diversen onder ons die tijdens het inrijden van een tunnel de ramen openzetten om goed van het oorverdovend lawaai van zijn/haar Porsche te kunnen genieten. Nou, dan kun je met deze topper je hart helemaal ophalen.

De nieuwe 911 GT3. Je hoeft er niet meer voor naar het circuit, je beleeft het ultieme rijgevoel gewoon elke dag zelf. Een auto die goed is te gebruiken voor alle dag. Echter, deze auto stelt wel iedere kilometer je geduld op de proef. Het is namelijk een continu gevecht om je bij benadering aan de snelheidsbeperkingen te houden. Komende weken zal ik mijn brievenbus nauwlettend in de gaten houden want ook deze tester had niet zo’n groot geduld dat de flitspalen niet in actie hoefden te komen.

Bij Pon Porsche staat de 911 GT3 voor zo’n kleine 145.000 Euro op de prijslijst. Nog altijd een stuk goedkoper dan een Turbo of een GT2. Ik probeer u maar gerust te stellen. Het kan dus toch nog weer veel duurder. Maar toch best een hele ‘bom’ duiten of Euro’tjes. Echter, na de test met deze ‘bom op wielen’ denk ik dat hij toch wel ieder Euro’tje waard is.

Wetenswaardigheden:

Motor: 6 cilinder, 3600 m3
Vermogen: 381 pk (280 kW)
0-100 km/u: 4.5 sec
Topsnelheid: 306 km/h
Verbruik: niet belangrijk
Gewicht: DIN 1.380 kg

Met dank aan onze vaste PCH fotograaf Floor en aan Pon Porsche Import Leusden voor het beschikbaar stellen van de GT3 voor deze PPP test.