Skip to main content

De eerste kennismaking met de Macan vond plaats tijdens de PPP test vorig jaar met de Macan Diesel. Die kennismaking viel zeker niet tegen maar werd wel gehinderd door het feit dat de regen de hele dag met bakken uit de lucht viel. Echt sportief rijden was er dan ook niet bij. Het enige positieve effect van de onophoudelijke regen was dat de vierwielaandrijving uitvoerig beproefd kon worden. Die deed het uitstekend! In het testverslag van de Macan Diesel uitte ik de wens om de 400 pk sterke Turbo versie eens op een droge weg te proberen. Die wens liet Pon in vervulling gaan. De Macan Turbo mocht een weekend komen logeren. Een weekend met fraai nazomerweer en ook nog eens het weekend waarin de PCH Heuvellandroute in Zuid Limburg op de agenda stond. Wat een mooie gelegenheid om de Turbo uitgebreid aan de tand te voelen.

Geleend van de grote Smurf?
Enkele weken eerder hadden we al kennis gemaakt met dit specifieke exemplaar, dat - toen net nieuw uit de doos - werd ingezet als Porsche VIP shuttle tijdens de Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort. De auto in de bijzondere kleur Rivierablau was absoluut niet over het hoofd te zien. Ik heb werkelijk nog nooit zoveel commentaar op een auto gehad als op deze felblauwe Macan. Zowel van buren en voorbijgangers in mijn eigen straat en de reacties van medeweggebruikers alsook de reacties van de PCH leden tijdens de Heuvellandroute. Die reacties variëren van “geweldig” tot “hoe kun je in hemelsnaam zo’n kleur kiezen?”. Een hele aardige was ook de vraag of ik deze auto van de grote Smurf himself had geleend. De marketing afdeling van Pon Porsche Import wilde met de keuze van deze kleur en de uitvoering een statement neerzetten. Dat is uitstekend gelukt, het is een statement waar je niet omheen kunt en waarover vrijwel iedereen denkt een mening te moeten ventileren.

Het uiterlijke statement van deze Macan wordt versterkt door een aantal opties, waaronder de hooglans zwart gespoten 21” Sport Classic wielen, carbon sideblades en meerdere in hoogglans zwart gespoten onderdelen. De optielijst voor het interieur omvat zo ongeveer alles wat je kunt bedenken tot en met verwarmde en geventileerde stoelen. Veel zaken die het leven veraangenamen en dat geldt met name voor de DAB+ radio met Bose Surround geluid. Door de enorme optielijst is de knoppenwinkel op de middenconsole en in de dakconsole van een licht intimiderende omvang. Voor de knoppen die je minder vaak gebruikt, zijn je ogen daardoor iets te lang van de weg af gericht op het moment dat je er naar zoekt. Wat mij betreft zou bij een opfrisbeurt van het interieur het BMW i-drive principe als voorbeeld mogen dienen. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan een wat minimalistisch dashboard in plaats van een interieur dat qua hoeveelheid knoppen kan concurreren met een klein straalvliegtuig. Toch ook nog een echt minpuntje ten gevolge van het enthousiast aanklikken in de optielijst: het carbon stuurwiel is prachtig om te zien, maar leer voelt toch echt veel prettiger aan je handen. Ook wat rijeigenschappen betreft is deze Macan zeer rijk uitgerust: Adaptive cruise control, Sport Chrono en PASM met luchtvering en Porsche Torque Vectoring (PTV). En als kers op de taart een sportuitlaatsysteem. Al met al is de optielijst goed voor een slordige € 43.000,- bovenop de basisprijs van € 109.200,-

SUV of sportwagen?
Laten we eerlijk zijn, een Macan koop je niet vanwege zijn kwaliteiten op het circuit. Ik kijk er dan ook met andere ogen naar dan naar de 911 GTS en de GT4 die eerder dit jaar aan de beurt waren voor een PPP test. Maar je wilt toch stiekem wel weten wat deze auto kan. Testen op het circuit zit er met de persdemo auto’s van Pon niet in, maar daarvoor heb ik inmiddels mijn eigen alternatief gevonden. Buiten de spits, op twee dichtopeenvolgende dubbele rotondes bij mij in de buurt, een gemeen scherp draaiende op- en afrit op de A2 en een lussencombinatie op Oudenrijn. Ruimte genoeg om te spelen!

De sprint van 0 naar 100 km/u neemt zegge en schrijven 0,2 seconden langer in beslag dan in de (nieuwe) 911 Carrera. Ook voor alle tussensprints werden zeer respectabele tijden neergezet. Kortom, voor een SUV meer dan snel genoeg. Ik doe flink mijn best om te ontdekken of er onderstuur met de Macan is te creëren. Tenzij je hele rare dingen doet, is dat vrijwel niet te doen. Ik weet vrij zeker dat het Torque Vectoring Systeem (afremmen van het ‘binnenste’ achterwiel) hier een belangrijke rol bij speelt. Overstuur is - ook op de openbare weg - in beperkte mate wel op te roepen, maar alleen in de Sport Plus stand. In de overige standen zorgen de vierwielaandrijving en de diverse veiligheidssystemen door direct ingrijpen ervoor dat de Macan strak op koers blijft, alsof je over een rails rijdt. Bochten kunnen met een behoorlijk extreme snelheid worden genomen. De actieve luchtvering zorgt er daarbij voor dat de wagen altijd horizontaal blijft liggen en niet overhelt. Dat blijft iets lastigs voor mensenhersenen om te accepteren. Door de hoge zit in de Macan houd je steeds de neiging om je schrap te zetten in een bocht, maar dat hoeft helemaal niet. Omdat onder normale omstandigheden 80% van de aandrijving plaats vindt op de achterwielen, stuurt de Macan messcherp en het gevoel in het stuur is heerlijk direct.

Porsche claimt dat de Macan een sportwagen is. Dat is ie zeker niet. Maar het is wel een extreem sportieve SUV. Ten opzichte van de Cayenne is er veel meer sportwagen gevoel aanwezig. Dat komt zowel door de fantastische rijeigenschappen als door het interieur dat veel meer 911 gevoel oproept dan in de Cayenne. De sportuitlaat van de Macan roffelt en pruttelt met even veel enthousiasme als in een 911. De geluidsisolatie is echter stukken beter dan in de 911, dus het geluid dringt veel minder door in het interieur. Leuk, maar een tikkeltje overbodig in deze auto.

De Macan is wereldwijd het best verkochte Porsche model
Net als bij de introductie van andere nieuwe Porsche modellen stonden de beste stuurlui weer aan wal en riepen dat Porsche met de Macan een hele grote fout maakte. Een opgeleukte Audi Q5 zou het Porsche imago toch heel veel schade aandoen. Welnu, een opgeleukte Q5 is dit zeker niet. 80% van de onderdelen hebben namelijk niets met de Audi versie van doen. Een belangrijk Audi onderdeel dat wel werd overgenomen is de S-tronic versnellingsbak in plaats van een Porsche PDK. Enig nadeel daarvan kon ik overigens niet ontdekken. Verder dan een gedeeld chassis en basis onderdelen die niet van invloed op de rijeigenschappen zijn, gaat de overeenkomst voor de rest niet. En voor het overige bewijzen de verkoopcijfers dat de marketing jongens en meisjes bij Porsche AG het weer bij het rechte eind hadden. De maximale jaarproductie voor 2015 zal ruim voor het einde van dit jaar uitverkocht zijn.

Cruisen naar Maastricht

Op zondagochtend maken we ons op om naar Zuid Limburg te rijden voor de PCH Heuvellandtour. Een combinatie van een lange snelwegrit en een tocht door het Limburgse heuvellandschap. Dit zijn de dingen waarvoor de Macan gemaakt is. Uiterst comfortabel en ontspannen toeren we richting Maastricht met ons favoriete station op de digitale radio. Op de snelweg kom ik er vrij snel achter dat de comfortstand van het PASM systeem te soft is voor mijn smaak. Prima voor onverharde wegen en Belgische kasseien, maar op een normale weg prefereer ik de sportstand, die nog steeds ruim comfort biedt. Opnieuw veel bekijks van medeweggebruikers. Onderweg worden we ingehaald door de rode GT3 van René Pelgrum die een gebaar maakt van “wat heb jij nou bij je?”.

Bij aankomst op Maastricht Aachen Airport is het commentaar van de PCH leden niet van de lucht. Iedereen heeft wel een mening over de ‘blauwe smurf’. De PR-waarde van het inzetten van de opvallende Macan tijdens dit PCH evenement wordt daarmee duidelijk aangetoond. Terwijl de overige deelnemers zich uitleven op de speciaal voor ons gereserveerde startbaan van het vliegveld, heb ik alle gelegenheid om de auto naast verschillende vliegtuigen te parkeren voor de fotosessie. Dat levert een aantal unieke plaatjes op, die achteraf ook bij Pon in Leusden zeer gewaardeerd werden.

Voordat we vertrekken voor het middagprogramma en de puzzelrit besluiten we om met deze opvallende verschijning ook maar wat promotie voor de PCH te maken, dus de magneetstickers met het clublogo gaan op de deuren. Ik moet bekennen dat de Macan een beter vervoermiddel is voor een puzzelrit dan onze eigen GT3. Rustig toeren we door het prachtige en zonovergoten Limburgse landschap. Op een aantal van de kleine wegen kan er stevig gas gegeven worden en constateer ik dat de Macan echt voortreffelijk stuurt. Helaas zou dat alles deze keer niet baten om in de prijzen voor de puzzelrit te vallen. Maakt niet uit, we genieten met volle teugen. Na een prima diner rijden we ’s avonds weer terug over de snelweg naar huis waarbij met een schuin oog op Flitsmeister een stevig tempo wordt aangehouden.

Macan vs. Cayenne
Mijn lief heeft altijd iets tegen de Cayenne gehad; te groot, te lomp en te macho. Van de Macan is ze echter onvoorwaardelijk fan geworden en in haar visie zou dit voor ons de ideale vakantieauto zijn. Als je de Macan vergelijkt met de Cayenne scheelt het behoorlijk in de binnenruimte. Achter in de Macan kunnen twee volwassenen zitten, maar de been- en hoofdruimte is zeker niet riant. Verder biedt de Cayenne 170L meer bagageruimte. Als die gegevens (zoals in ons geval) minder belangrijk zijn, dan is de keuze tussen een Cayenne en de Macan wat mij betreft niet alleen een kwestie van ca. € 30.000,- verschil in de aanschafprijs.

De Cayenne is een geweldige auto, maar de Macan slaat hem op alle fronten als het om sportieve eigenschappen gaat. Dat geldt voor het design met de mooie gedrongen lijnen, het behaaglijk sportieve interieur en vooral de uitstekende rijeigenschappen. De Macan rijdt absoluut beter en is veel meer “Sport” Utility Vehicle dan de Cayenne. Uiteraard biedt de Cayenne aanzienlijk meer ruimte en comfort indien je daar met vier volwassenen in wilt zitten. Als ik zou mogen kiezen tussen die twee dan zou ik echter zonder verder nadenken voor de Macan gaan. Of ik dan ook voor de Turbo zou kiezen betwijfel ik. Ik vond de Macan Diesel met 258 pk al niet echt te licht gemotoriseerd. De 340 pk van de Macan S zou in principe ruimschoots moeten voldoen voor deze auto. Vier weken na deze test lanceerde Porsche de Macan GTS met 360 pk, een sportiever onderstel, alcantara bekleding en nog meer fraais. Dan wordt de keuze ineens heel eenvoudig!

Henry de Vaal

SPECIFICATIES

Motor: 6-cilinder, 3.6L
Motoropstelling: motor voorin
Aandrijving: 4-wielaandrijving
Vermogen: 294 kW / 400 pk bij 6.000 t/min
Max. koppel: 550 Nm bij 1.350 - 4.500 t/min
Transmissie: Tiptronic-S, 6 versnellingen
Banden: Voor: 265/45 R 20, achter: 295/40 R 20
Lengte: 4.699 mm
Breedte: 1.923 mm
Hoogte: 1.624mm
Gewicht (DIN): 1.925 kg
Tankinhoud: 75L
Cw waarde: 0,36
Verbruik gemiddeld: 9,2L / 100 km
CO2 uitstoot: 216 g/km
Topsnelheid: 266 km/u
Sprint 0-100 km/u: 4,8 sec

Prijs: € 109.200,-
Prijs geteste uitvoering: € 152.491,-

Connect with Porsche Club Holland