Skip to main content

Enkele weken nadat de nieuwe Cayman zijn opwachting maakte in de showroom van de dealers kunnen we al kennismaken middels een uitgebreide testrit. Het exemplaar dat door Pon Porsche Import ter beschikking wordt gesteld heeft ruim 2.000 km op de klok en daarmee mag je hem toch wel ‘nieuw uit de doos‘ noemen. De testauto is uitgevoerd in de kleur agaatgrijs metallic met een espresso-kleurig natuurlederen interieur. Erg chique! Meer nog dan bij de 911 zal het voor een Cayman altijd een lastige afweging blijven: wil je hem in een lekker agressief kleurtje of liever in een beschaafde kleur, zoals deze? Beiden staan de auto namelijk erg goed.

De vorige Cayman was een beetje het ondergeschoven kindje van Porsche, hoewel sommigen het als een zwaar onderschatte auto beschouwden. En als we eerlijk zijn, nee echt mooi was de 986 Cayman niet. De 981 daarentegen is qua design van een heel andere klasse. Lager, breder, langer en veel agressiever. De proporties kloppen gewoon bij deze auto. De gedrongen kont van de 986 heeft plaatsgemaakt voor mooie langgerekte flanken. Kortom, een hele fraaie auto. De 20” Carrera S wielen zijn daarbij absoluut de slagroom op de cake! Waar vroeger de meesten de Boxster de mooiste uitvoering van de 986/987 vonden, is dat met de 981 generatie eerder omgekeerd!

Binnen is het feest der herkenning groot, want uiteraard is het interieur vrijwel identiek aan dat van de nieuwe Boxster. Het doorgestikte leer doet haast overdadig aan in deze auto. Alle belangrijke opties zijn voorzien: sportstuur met schakelflippers, PASM en Sportchrono pakket plus sportstoelen.

De 3.4 liter motor is een herziene versie van de vorige generatie. De vermogenswinst is beperkt gebleven tot 5 pk en komt nu op een totaal van 325 pk. Het koppel is met 370 nM gelijk gebleven. Dankzij het sportchrono pakket en de PDK bak is de acceleratie naar 100 km/u met één tiende teruggeschroefd naar 4,9 seconden. De Cayman in deze uitvoering heeft nu ook de beschikking over launch control, waarmee die 4,9 seconden ook echt haalbaar is.

De enige optie die naar onze smaak ontbreekt is een sportuitlaat. Tot ca. 5.000 toeren is het allemaal heel beschaafd. Ga je daar overheen en trekt je de auto volgas naar het maximum van 7.800 t/pm, dan produceert de Cayman een gejank van gewelste. Het geluid is dan veel scherper en agressiever dan in een 911.

De vorige generatie Cayman en ook de Boxster hadden een wat zenuwachtig karakter, vooral op hogere snelheid. Dat probleem is er inmiddels helemaal uit. De wielbasis is met 60 mm verlengd en de spoorbreedte nam voor en achter toe met ruim 1.500 mm. En dat merk je! De stabiliteit en de wegligging zijn echt enorm verbeterd, zonder nog een spoortje van zenuwachtig gedrag te vertonen. De bochtsnelheden die je kunt bereiken met deze auto zijn echt waanzinnig hoog, ook op een nat wegdek. En dan kom je ineens op het beroemde gezegde: ‘elk voordeel heeft z’n nadeel’. De middenmotor maakt de Cayman, net als voorheen, erg makkelijk bestuurbaar en de grip lijkt eindeloos. Met de nadruk op ‘lijkt’. Want hoe goed de techniek ook is, op een gegeven moment overschrijdt je de wetten der natuur en dan houdt het op. Niet een beetje, maar ineens en meedogenloos. In de 911 helpt de zware kont om de grenzen aan te geven. Ga in een 911 laag zitten, zet de PASM op sport of sport plus en er lijkt een vaste verbinding te ontstaan tussen jouw achterste en dat van de auto. Met een beetje ervaring voel je niet alleen precies wat de 911 doet, maar ook wat hij gaat doen en kun je reageren voordat er iets mis gaat. In de Cayman heb je dat gevoel niet. Aan de ene kant kun je met deze auto messcherp gooien en smijten, veel beter dan de 911. Dat levert een mega-hoge fun factor. De andere kant van de medaille is dat zelfoverschatting continu op de loer ligt. Ga je over de grens dan is het gewoon einde oefening en moet je willoos afwachten wat er gebeurt en bidden dat er niets in de weg staat.

De carrosserie is door gebruik van extreem sterke metalen maar liefst 40% stijver dan de vorige generatie. Door meer gebruik te maken van aluminium is het gewicht met 30 kg gedaald. In combinatie met de toegenomen spoorbreedte en wielbasis geeft dit de nieuwe Cayman een heel ander karakter. Het is een veel volwassener auto geworden. Extreem rustig op het moment dat je dat wilt, bijvoorbeeld in de stad en ongekend agressief en beweeglijk als het voluit gaat. Een ander groot verschil is de ESP die in de nieuwe generatie gebruikt wordt. In de oude modellen moest de elektronica uit als je echt plezier met de auto wilde maken, want die greep tamelijk vroeg in en dempte alle neigingen tot over en onderstuur. Nu is dat anders. Het systeem grijpt veel later in en geeft je veel meer gevoel met de auto. Over- en onderstuur is met een beetje inzet makkelijk op te roepen, maar het blijft wel binnen volledig beheersbare grenzen.

De nieuwe Cayman is een echte bochten killer. Rotondes of op- en afritten nemen op hoge snelheid is kinderspel en het wordt pas echt spannend als er een haakse bocht opdoemt in het traject. De oude Boxster en Cayman wisten het de 911 al lastig te maken tijdens de PCH slalom races, deze maakt gehakt van een 911 in een slalom! Overigens wordt ik wel wat moe van het feit dat bijna elke test van de Cayman in een vergelijking met de 911 ontaardt. Dat is onzin, het zijn volledig andere auto’s en daarom begin ik niet eens aan zo’n vergelijk.

De verkoopaantallen van de vorige generatie Cayman vielen een beetje in het niet in vergelijking met de overige Porsche modellen. Dat zal met deze nieuwe 981 een stuk beter gaan. In ons land met door extreme belastingen ingeperkt rijplezier zal dat misschien tegenvallen, maar in andere markten geldt een ander verhaal. Tegenover de basisprijs van de standaard Cayman in Nederland van € 67.000 staat een instapprijs van (omgerekend) € 40.500,- in de Verenigde Staten of € 51.385 in Duitsland. Tja, dat doet pijn! Porsche blijft Porsche en de meest begeerlijke opties voor de Cayman schroeven de prijs rap op. Het minste wat je wilt is een sportchrono pakket à raison van € 2.138,- Het PASM systeem met actieve demping voegt daar € 1.509,- aan toe, precies evenveel als de prachtige 20” wielen. Wil je dan nog wat luxe en praktische zaken als navigatie, xenon verlichting en een mooi audio systeem, dan gaat het snel richting of zelfs over de € 100.000,- Onze testauto is verrijkt met een totaalbedrag van € 27.900,- aan opties. Voor dat bedrag koop je toch een hele leuke boodschappen wagen voor erbij!

Je zou het bijna vergeten, maar ons milieubewustzijn gebiedt om u nog te melden dat Porsche er ondanks het licht toegenomen vermogen in geslaagd is om het verbruik met 15% terug te dringen. Dat is te danken aan recuperatie van remenergie en een verbeterd Variocam Plus systeem. Ook het overschakelen naar elektromechanische stuurbekrachtiging draagt bij aan de brandstofbesparing. Dat blijft jammer! Porsche is om goede redenen afgestapt van de hydraulische stuurbekrachtiging, maar daarmee hebben de 911, de Boxster en de Cayman alle drie ingeleverd aan ‘gevoel’ in de besturing. Niet dat die besturing nu slecht is, maar je mist wel iets. En ook het vermaledijde start-stop systeem draagt uiteraard bij aan betere verbruikswaarden. De enige reden dat dit onding is gemonteerd, is om betere CO2 waarden te bereiken tijdens de standaardtest, terwijl iedereen inmiddels weet dat die cijfers in de praktijk niet reëel zijn. In Brussel zijn ze er inmiddels ook achter dat de testmethode die in Europa verplicht gebruikt wordt volledig achterhaald is. Het gaat echter nog jaren duren voor dat euvel hersteld is.

De conclusie van deze test kan alleen maar zijn dat Porsche met de Cayman een enorme stap vooruit heeft gezet, zowel qua uiterlijk als weggedrag. Het is een auto die het label ‘Porsche’ volledig verdient en die een mooie aanvulling is van het modellenprogramma, naast de 911 en de Boxster.

Henry de Vaal

Met dank aan Pon Porsche Import

Specificaties Porsche Cayman S PDK

Motor:Zescilinder Boxermotor
Cilinderinhoud:3.436 cc
Vermogen: 239 kW – 325 pk bij 6.700 t/min
Max. koppel:370 nM bij 4.500 t/min
Topsnelheid:281 km/u
0 – 100 km/u:4,9 sec
Versnellingsbak:PDK – 7 versnellingen
Lengte:4.380 mm
Breedte:1.801 mm
Hoogte:1.295 mm
Wielbasis:2.475 mm
Leeggewicht DIN:1.350 kg
Basisprijs:€ 82.100,-
Prijs testauto:€ 109.989,-