Skip to main content
Taycan 4S

Cross TurismoElektrisch rijden blijft voer voor discussie tussen voor- en tegenstanders. Die discussie heeft eigenlijk niet zo heel veel zin, want vanaf 2030 mogen er in ons land alleen nog maar EV’s verkocht worden. Daarbij moeten we er wel vanuit gaan dat tegen die tijd de laadinfrastructuur helemaal op orde is en dat lijkt me nog steeds een stevige uitdaging. Makkelijk zat als je een laadpunt op je eigen oprit kunt installeren. Hoe dat moet in een smalle straat met rijtjeshuizen of bij grote flatgebouwen is een heel ander verhaal.

Ik heb een aantal EV’s mogen rijden, met goede en minder goede ervaringen. Het werkt over het algemeen prima, maar vooral bij de eerste EV modellen waren dat soms auto’s waar geen enkel plezier aan te beleven valt. Inmiddels is er een redelijk aanbod aan modellen en uitvoeringen, ook van de grote Europese merken. Persoonlijk ben ik er allang aan gewend, ook omdat er bij ons thuis een EV, made in Korea, in gebruik is. Tja, je mist wel het geluid van een huilende motor en uitlaat als je eens echt sportief wilt rijden. Aan de andere kant ga je de (bijna) stilte van een EV wel waarderen voor de dagelijkse ritten. Al is het maar omdat je meer kunt genieten van het geluid van de muziekinstallatie. Ik merk ook aan mezelf dat het gebrek aan geluid van oplopende toerentallen en schakelmomenten bijna vanzelf tot een rustiger rijgedrag lijdt.

Na de introductie van verschillende hybride modellen door Porsche, kwam daar vorig jaar de vol-elektrische Taycan bij. De complete internationale autopers kwam tot de conclusie dat de Taycan in meerdere opzichten de beste EV van dit moment is. Met een stevig prijskaartje, maar dat mag je verwachten van een Porsche. Inmiddels zijn er al acht verschillende uitvoeringen van de Taycan: de Taycan en de Taycan Cross Turismo, elk met vier verschillende krachtbronnen. Daarbij de kanttekening dat alleen de basisversie van de Taycan (zie test in dit boek) voorzien is van achterwielaandrijving in. De basisversie van de Taycan Cross Turismo is wél uitgerust met aandrijving op alle vier de wielen en heeft 50 pk vermogen meer dan de Taycan.

Na de eerdere testen met de Taycan Turbo en de Taycan met achterwielaandrijving is deze keer de Taycan 4S Cross Turismo aan de beurt. Daarbij kunnen we niet alleen voor het eerst rijden met de Cross Turismo uitvoering, maar het is ook de eerste ervaring met de 4S uitvoering. Die uitvoering heeft bij de Cross Turismo 41 pk meer beschikbaar dan de Taycan 4S.

Introductie

De virtuele wereldpremière van de Taycan Cross Turismo vond plaats in maart van dit jaar. Wat direct opviel is dat het uiterlijk - net als bij de Taycan - nauw verwant is aan het conceptmodel, de Mission E Cross Turismo. De daklijn biedt de achter passagiers 45 mm meer hoofdruimte dan in de Taycan. Het chassis van de Cross Turismo is op maar liefst vijf hoogte niveaus in te stellen. In de hoogste setting geeft dat 20 mm meer bodemspeling dan in de Taycan. De laagste stand is gelijk aan de Taycan. Ook uniek voor de Cross Turismo is een ‘Gravel mode’. In dat geval wordt de bodemspeling met nog eens 10 mm extra verhoogd en wordt de response bij wegrijden en acceleren aangepast met meer tractie zodat er geen mitrailleur salvo aan stenen of een zandstorm ontstaat op een onverharde weg of in het terrein.

De buitenafmetingen verschillen niet van de Taycan. De bagageruimte is wel groter met 407 L in plaats van 366 L. Met neergeklapte achterbank is de totale bagageruimte 1.200 L. En dan is er natuurlijk het Offroad Design pakket met kunststof beschermdelen voor de wielkasten, de zijskirts en speciale elementen op de hoeken van de voor- en achterbumper. Die elementen zorgen voor bescherming tegen steenslag; geen overbodige luxe voor een offroad model. De Taycan Cross Turismo is leverbaar in vier uitvoeringen met maximaal 380, 490, 680 of 761 pk. Voor de Cross Turismo Turbo en Turbo S geldt die waarde in overboost modus, standaard staat 625 pk ter beschikking in beide modellen.

De testauto

De Taycan Cross Turismo die we ter beschikking krijgen is de 4S in de kleur IJsgrijs Metallic. Als je voor het eerst naar de auto kijkt naast een Taycan dan is de Taycan elegant en de Cross Turismo is vooral stoer. Om te weten waar we precies mee te maken hebben bekijk ik eerst de prijskaart met alle specificaties. Dit exemplaar is uitgerust met niet minder dan 42 opties met een totale meerprijs van € 52.626,- Ik vermeld hier alleen de belangrijkste: Offroad Design pakket, achterasbesturing, 20” wielen, panoramadak, Sport Chrono pakket, Dynamic Chassis Control (adaptieve luchtvering), Torque vectoring, een 10,09 inch bijrijder display en Porsche adaptive cruise control met Innodrive, waarover later meer. En ook nog, jawel, voorbereiding voor een fietsendrager achterop.

Vrijwel elke EV is tegenwoordig uitgerust met adaptive cruise control. Porsche berekent voor deze optie € 1.848,- Inclusief het nieuwe Innodrive systeem wordt dat € 3.243,- Een minpuntje vind ik dat Android Auto nog steeds niet beschikbaar is, in tegenstelling tot Apple i-Play. Porsche schijnt een sterke voorkeur voor Apple te hebben want ook andere apps werken alleen met Apple.

In het interieur is er, behalve de hoofdruimte voor de inzittenden achter, geen verschil met de Taycan. Deze auto is uitgerust met het optionele bijrijder display, zodat de schermen over de hele breedte van het dashboard lopen. Dat staat wel indrukwekkend. De meeste ritten in dit weekend maak ik samen met mijn echtgenote en die vindt het extra display wel handig. Het bijrijder scherm biedt alle functies die op het centrale scherm beschikbaar zijn. Zo kan zij bijvoorbeeld de navigatie en de geluidsinstallatie bedienen, terwijl de informatie die ik graag wil zien op het middelste scherm actief blijft. Als ze echter haar telefoon wil aansluiten verschijnt er een mededeling dat ze daarvoor toestemming van de bestuurder nodig heeft.

On & off the road

Het rijgedrag van de Taycan Cross Turismo is identiek aan dat van de Taycan. Extreem direct sturen, zonder al te veel gevoel in het stuur en mede dankzij de meesturende achteras, uitstekend bochtenwerk. De Michelin banden onder deze auto maken weinig geluid. Op een gegeven moment blijk het lane keeping assist aan te staan. Over het algemeen heb ik een hekel aan dat systeem dat vrij abrupt aan je stuur begint te trekken, zodra je te dicht ‘bij het lijntje’ komt. In dit geval echter zorgt het systeem ervoor dat de auto keurig in het midden van de rijstrook blijft met rustige en goed gedoseerde stuurbewegingen. Als je het stuur heel losjes vasthoudt, dan voel je het stuur door je handen glijden. Prima op de snelweg. Daar buiten kan dit systeem nog steeds voor onverwachte stuurbewegingen zorgen.

De eerste dag is er één van rustig toeren en uiteindelijk gaan we ook off road. Tijdens onze rit komen we op een rulle zandweg met hele diepe karresporen en vol met kuilen. Met de hoogteverstelling op standje vijf rijden we moeiteloos over dit smalle weggetje. Ook bij wegrijden uit stilstand op het rulle zand is er geen enkel probleem.

De meeste EV’s zijn uitgerust met flippers aan het stuur waarmee je het regeneratief remmen op verschillende standen kunt instellen. Na enige gewenning werkt dat heel prettig, vooral in stadsverkeer. De Taycan heeft wel een instelling voor regeneratief remmen, maar ik merk het verschil tussen ‘aan’ of ‘uit’ nauwelijks. Als ik later navraag doe bij Pon waarom dat zo werkt, is het antwoord dat de Taycan altijd een sportief rijgevoel met optimale betrokkenheid van de bestuurder dient te geven. Ik kan dat niet helemaal rijmen want er zijn ook andere hulpsystemen beschikbaar in de Taycan die de betrokkenheid van de bestuurder op een lager pitje zetten.

4S Power

Dit is de eerste keer in een Taycan 4S en ik kan een goed vergelijk maken met de Taycan met achterwiel aandrijving en de Turbo (S). Het verschil in acceleratie met de basis uitvoering is goed merkbaar. De sprint naar 100 km/u duurt 4,1 seconden. Dat is zelfs een fractie sneller dan van de 911 Carrera S. Het gevoel van een raketlancering bij gebruik van launch control, zo als bij de Turbo (S), ontbreekt. Maar laten we eerlijk zijn, als je die extreme ervaring via launch control hebt gedeeld met familie, kennissen en je buurman; hoe vaak ga je dat dan nog gebruiken? Wat mij betreft is 571 pk voor de 4S Cross Turismo (530 pk voor de Taycan 4S) meer dan voldoende, zeker in ons 100 km/u landje.  Het prijsverschil van ruim € 43.000 met de Turbo uitvoering zou ik dan liever besteden aan een aantal opties.

Porsche Innodrive

Porsche Innodrive is sinds kort op de meeste Porsche modellen beschikbaar. Het systeem werkt in combinatie met adaptive cruise control en het navigatie systeem. De route moet ingegeven zijn zodat het systeem weet welke situaties onderweg te verwachten zijn. Na het inschakelen van de gewenste snelheid via de adaptieve cruise control wordt deze snelheid vastgehouden, zo lang voorliggers dat toelaten. Op het moment dat je een rotonde, afslag of een scherpe bocht nadert, zal het systeem automatisch de snelheid aanpassen aan die situatie. In andere modellen dan de Taycan zal de motor ook automatisch terugschakelen indien nodig. Er is een verschil tussen de ‘Standaard’ en de ‘Sport’ modus. In het laatste geval merk je dat de auto bochten aanzienlijk sneller neemt. Dat verandert niet in ‘Sport Plus’. Volgens een zegsman van Porsche zou dat betekenen dat bochten op een snelheid genomen worden die de meeste bestuurders niet meer prettig of comfortabel zouden vinden.

Over het algemeen werkt het systeem goed. Natuurlijk wil je dit niet als je maximaal sportief wilt rijden op een rustige, bochtige weg. Dan wil je zelf de controle houden. Maar voor de gemiddelde rit, zeker op onbekende wegen, draagt het zondermeer bij aan ontspannen rijden. Het systeem is overigens niet vergelijkbaar met de veel bekritiseerde Auto Pilot van Tesla en sommige andere merken. Het systeem zal namelijk nooit het stuur overnemen. Sturen moet en mag je zelf blijven doen.

Toeren met de PCH

Op de tweede dag gebruiken we de Taycan voor de tourrit ‘In de voetsporen van Van Gogh’ van de PCH en Porsche Centrum Eindhoven. Je kunt je in dit geval geen betere auto wensen. De Taycan Cross Turismo is nog maar net leverbaar en trekt behoorlijk veel bekijks. Eén van onze leden heeft net een Taycan 4S aangeschaft, kijkt ietwat beteuterd en zegt: “als ik dat geweten had…”. Aan het einde van de rit krijgt de Cross Turismo auto een mooi plekje voor de ingang van de eindbestemming zodat iedereen de auto nog eens goed kan bekijken

Zoals in eerdere testverslagen vermeld, moet vrijwel alles in de Taycan ingesteld worden via menu’s op het centrale display. Dat werkt uitstekend en intuïtief, maar in sommige gevallen zou je toch echt liever een fysieke schakelaar of een knopje willen. Dat ondervinden we ook tijdens deze tourrit. Het road book geeft instructies met het aantal meters tot de beschreven situatie. Daarvoor heb je een dagteller nodig. Die is er wel in de Taycan maar vraagt om meerdere keren klikken in twee verschillende menu’s. Daar heb je normaal gesproken geen last van, maar in dit geval is het tamelijk onwerkbaar.

Taycan of Taycan Cross Turismo?

De meeste eigenaren van een Taycan zullen waarschijnlijk nooit of zelden off road rijden, dat is geen criterium. Blijft de grotere bagageruimte van de Cross Turismo als je die nodig hebt. En de keuze van het model is uiteraard ook een kwestie van smaak. Voor wie de kunststof offroad elementen niet mooi vindt en terreinrijden niet van belang vindt; het is niet door Porsche bevestigd, maar ik heb me laten vertellen dat er vrijwel zeker ook een Sports Tourer uitvoering komt, zonder de offroad eigenschappen en kunststof onderdelen.

Henry de Vaal
 

Specificaties

Motor achteras:                                                     Synchrone permanente magneetmotor
Versnellingen                                                         2
Totaal vermogen (kW/pk):                                  490/360
Overboost met launch control (kW/pk):          571/420
Max. koppel met launch control (Nm):             650

Topsnelheid (km/u):                                             240
Acceleratie 0 - 100 km/u * (sec.):                     4,1
Acceleratie 80 – 120 km/u (sec.):                    2,3

Batterij capaciteit (kWh):                                    93,4         
Netto batterij capaciteit (kWh):                         83,7
Laadcapaciteit AC (kW):                                      22
Laadcapaciteit DC (kW):                                      270                                             
Bereik (WLTP - km):                                              388 - 452

Gewicht (DIN) (kg):                                             2.245
Lengte (mm):                                                        4.974
Breedte (mm):                                                      1.967
Hoogte (mm):                                                       1.409
Wielbasis (mm):                                                   2.904

Inhoud bagageruimte voor (liter):                      84
Inhoud bagageruimte achter (liter):                  446
Met neergeklapte achterbank (liter):                1,212

Prijs:                                                                         € 114.220
Prijs testauto:                                                         € 166.826