Skip to main content

17 juli 2007

Van maandag 16 t/m zondag 22 juli gaven zo’n twintig Nederlandse Automobielclubs Acte de Présence op de eerste Nederlandse Antislipschool van Nederland, opgericht door de beroemde Nederlandse Coureur: wijlen Rob Slotemakers. Slotemakers anti-slipschool biedt al sinds 1957 diverse rijvaardigheidstrainingen. Zij vierde deze week haar 50-jarig bestaan en ook de PCH was uitgenodigd om een dagje te komen slippen. Wij waren op dinsdag 17 juli aanwezig bij dit welhaast legendarische Slotemakers evenement samen met leden van de Jaguar club, de Morgan club, de 911/912 club en de Renault Alpine Club.

Het weer werkte prima mee, het werd een heerlijk zomers dagje zonder een spatje regen. Na ontvangst met een lekkere bak koffie werden de deelnemers opgedeeld in verschillende groepen. Iedere groep met eigen instructeurs, die met ware doods-verachting met de deelnemers meereden. Normaal gesproken wordt er op de slipschool uitsluitend gereden met de auto’s van de slipschool. Bij wijze van uitzondering kon er op deze speciale clubdag met eigen auto’s gereden worden. De deelnemrs van de PCH en de 911/912 club reden allemaal met eigen voertuigen. Misschien dat de andere clubs het niet aandurfden? Zij tuften veelal in de geprepareerde Slotemakers auto’s over het circuit. Toch net even wat minder spectaculair… Op de site van de Renault Alpine Club valt te lezen dat men niet blij was met de parkeerplekken die aan hen waren toegewezen. Nogal achteraf volgens sommigen. Het viel slecht dat de parkeerplekken vooraan leeg waren, hetgeen juist de plekken waren die gereserveerd waren voor de Porsches. Tja, de aanwezige Porsches reden bijna allemaal op de slipbaan en waren niet vaak op de parkeerplaats te vinden.

Eén van onze nieuwe aspirant-leden had haar Nissan 350Z meegebracht, om ook die eens te testen op het circuit. Tijdens de lunchpauze konden de heren instructeurs het niet laten te vragen of ze een rondje mochten rijden in haar bolide. Dat mocht, wat een indrukwekkend schouwspel opleverde tijdens de lunch, begeleid door rauw motorgebrul en jankend rubber. Het circuit was onderverdeeld in vier onderdelen; remmen en uitwijken op een natte baan, remmen op een gladde baan, een zeeprotonde en slalom rijden. Dat laatste onderdeel werd niet met de eigen auto gereden, maar met een ‘flitsende’ Opel Astra 1.4, zodat iedereen over hetzelfde materiaal beschikte. In verschillende groepen werd er geslipt, uitgeweken en gedrift. Een aantal dames en heren leken echte natuurtalenten. Keurig remmend, minimaal slippend en altijd binnen de lijnen. Totdat de elektronische hulpmiddelen zoals ABS en ESP werden uitgeschakeld. Zonder hulp van de elektronica is het toch wel een stuk lastiger. Daarmee wordt overigens ook meteen duidelijk hoeveel extra veiligheid op de weg geboden wordt door al die elektronica!

Uiteraard ontbrak ook het wedstrijdelement niet; bij het Opel rijden was het de bedoeling om zo hard mogelijk over het circuit te scheuren en daarbij de oranje pionnen te laten staan. Dat wiel voor veel deelnemers nog niet mee. Onder luid gejoel werden de deelnemers aangemoedigd. Het werd een heerlijke dag gecontroleerd slippen en uitwijken met de eigen auto in Zandvoort. De rem- en stuurtechnieken zijn weer opgefrist! Nogmaals dank aan Slotemakers anti-slipschool voor de uitnodiging voor deze unieke dag!