Skip to main content

Inmiddels een beproefd concept: Gummen op de vroege zondagochtend, een snelle lunch en op tijd weer naar huis. 3 juli was het weer zo ver: slalom op het terrein van de Politieacademie in Lelystad. Door het enorme oppervlak van het terrein zijn we vrij om daar elke keer weer iets anders te bedenken. Deze keer had de sportcommissie een hogesnelheidsslalom uitgezet in de vorm van een acht (dus met een kruising), waarbij het mogelijk moest zijn de derde versnelling te gebruiken. Instructeurs Evan en Erik zetten voor de aanvang een richttijd. Hun gemiddelde tijd was 39,4 seconden. Die tijd zou door de deelnemers niet tot op een seconde worden benaderd.

25 deelnemers meldden zich in Lelystad voor de slalom. Het parcours bleek voor veel deelnemers toch wel verwarrend, ondanks een oefenronde. Al snel werd besloten de instructeurs de eerste keer mee te sturen om ‘de weg te wijzen’. Na één of twee keer oefenen lukte het (bijna) iedereen om een foutloos parcours te rijden en alle deelnemers wisten uiteindelijk vijf getimede ronden op de klok te zetten.

Ondanks het snelheidselement bewezen de Boxsters (S) toch weer dat dit de beste slalom auto is. De beste tijd werd dan ook door een Boxster S gezet, ondanks de aanwezigheid van twee GT3’s. Het is inmiddels duidelijk dat de huidige klasse indeling niet meer voldoet. De sportcommissie gaat zich buigen over een nieuwe indeling. Ooit was het simpel: alleen maar 911’s die je kon indelen op pk’s. Maar hoe deel je oude en nieuwe 911’s in vele varianten, al dan niet met vierwielaandrijving en Boxsters en Caymans in? Met name de recente generatie Boxster/Cayman S is een geduchte concurrent voor elke 911 in een slalom, terwijl de alleerste Boxsters duidelijk pk’s te kort komen om een vuist te maken. En dan hebben we het nog niet over Cayennes en Panamera’s. En jawel, we hadden zowaar een deelneemster aan de slalom in een Cayenne! Erg dapper, maar wel erg verstandig. Slalommen biedt uiteraard een hoop plezier, maar wel degelijk één van de beste en meest verantwoorde manieren om voertuigbeheersing te ontwikkelen en je auto echt te leren kennen in onder- en overstuur situaties.

De beste tijd van de dag werd gezet door gastrijder Owain Kiszer in een Boxster S met 40,5 seconden, 0,7 seconden sneller dan de beste 911. Slechts een vijftal deelnemers wist onder de 42 seconden te blijven. Plezier was er echter in overvloed en als bonus werden we getrakteerd door het laag overvliegen van de DC-3 ‘De Uiver’, voor een landing op het vliegveld Lelystad, pal naast ons oefenterrein.

De lunch in Lelystad was als altijd weer uitstekend verzorgd. Na de prijsuitreiking – in het kader van de (theoretische) zomer waren het ditmaal flessen rosé – kon iedereen op tijd naar huis om de Wimbledon finale te gaan kijken of iets anders nuttigs voor de zondag te gaan doen.

klik hier voor de volledige uitslag